Conan Edogawa – Detective from Comics by Gōshō Aoyamy as a Superhero

Marcin Chudoba

Faculty of Humanities. Pedagogical University of Krakow
https://orcid.org/0000-0002-1005-9693


Abstract

The aim of this paper is a character analysis of Conan Edogawa – the protagonist of Meitantei Conan by Gōshō Aoyama ­– as a variation of the superhero. The research material includes manga, animated series adaptation and related cinematic films. The broadly understood criminal novel (mostly the Sherlock Holmes cycle by Arthur Conan Doyle) was the source of inspiration for the Japanese artist. The analysis of the collected material demonstrates that the described franchise used a transmedia narration. Both Aoyama and the authors of animated adaptations use transfictionality in their works. With the combined usage of the criminal and superhero elements, the Japanese artist created an omnipotent and omniscient superhero detective who can solve any mystery.

Keywords:

comics, detective fiction, superhero, manga, Conan Edogawa, Sherlock Holmes

Aoyama G¯osh¯o (2011), Magic Kaito Treasured Edition t. 1, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (1994), Meitantei Conan, t. 1–3, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (1995), Meitantei Conan, t. 4, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (1997), Meitantei Conan, t. 16, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (1998), Meitantei Conan, t. 19, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (1998), Meitantei Conan, t. 21, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (2000), Meitantei Conan, t. 27, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (2005), Meitantei Conan, t. 48–49, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (2008), Meitantei Conan, t. 61, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (2014), Meitantei Conan, t. 84, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Aoyama G¯osh¯o (2019), Meitantei Conan, t. 96, Tokio: Kabushiki gaisha Sh¯ogakukan.

Bazylewicz Tomasz, Jankowski Przemysław (2012), Synkretyzm kulturowy na wybranych przykładach. Analiza krytyczna Ghost in the Shell, Appleseed oraz Fullmetal Alchemist, „Zeszyty Komiksowe”, nr 13, s. 81–85.

Chudi X, Lupin, Blade i Detektyw Conan na antenie AXN Spin, https://anime.com.pl/Lupin%2C Blade i Detektyw Conan na antenie AXN Spin,news,read,6303.html [dostęp 08.03.2020].

Czubaj Mariusz (2010), Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk: Oficynka.

DC Comics (1990), Batman Archives. Volume I, New York: DC Comics INC.

Depta Anna (2019), Początki kryminału – Auguste Dupin i Sherlock Holmes. Reminiscencje, w: Literatura popularna. Tom 3. Kryminał, red. E. Bartos, K. Niesporek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 141–154.

Detective Conan w bazie MyAnimeList, https://myanimelist.net/manga/11176/Detective Conan [dostęp 08.09.2020].

Dmitruk Natalia (2017), Wierzenia z perspektywy japońskiej. Mushishi Yuki Urushibary, „Literatura i Kultura Popularna”, nr 23, s. 93–107.

Eco Umberto (2008), Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. Joanna Ugniewska, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Gavaler Chris (2018), Superhero Comics, London, New York: Bloomsbury.

Gosho Aoyama’s Profile, oficjalna strona internetowa G¯osh¯o Aoyama Manga Factory, https://www.gamf.jp/english/41.html [dostęp 23.02.2020].

Hajdu David (2008), The Ten-Cent Plague. The Great Comic-Book Scare and How It Changed America, New York: Farr, Straus and Giroux.

Ingulsrud John E., Allen Kate (2009), Reading Japan Cool. Patterns of Manga Literacy and Discourse, Lanham: Lexington Books.

Jenkins Henry (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz,

M. Filiciak, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kaveney Roz (2008), Superheroes! Capes and Crusaders in Comics and Films, London,

New York: I.B. Tauris.

Kołsut Rafał (2019), Pradziadkowie Supermana – genealogia komiksowych superbohaterów, w: Heroica. Bohaterstwo w literaturze i kulturze europejskiej, red. A. Gawarecka, W. Szturc, E. Wesołowska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 297–314.

Lee Stan i in. (2015), Początki Marvela. Lata sześćdziesiąte, przeł. S. Smolarek, Warszawa: Hachette Polska.

Lee Stan, Ditko Steve, Szenics Terry (2017), Doktor Strange, mistrz czarnej magii!, w: Doktor Strange, przeł. J. Jankowski, Warszawa: Hachette Polska, s. 7–11.

Meitantei Conan: Zero no Tea Time w bazie MyAnimeList, https://myanimelist.net/manga/114379/Meitantei Conan Zero no Tea Time [dostęp 08.09.2020].

Marciniak Paweł (2015), Transfikcjonalność, „Forum Poetyki”, nr 2, s. 102–106.

Materne Agnieszka (2019), Fenonem mangi i anime w środowisku młodzieży. Studium dyfuzji kultur, Kraków: Impuls.

Nycz Ryszard (2000), Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków: Universitas.

Oficjalna strona serialu aktorskiego Kud¯o Shin’ichi e no Ch¯osenj¯o, https://www.ytv.co.jp/conan-drama/ [dostęp 08.09.2020].

Olkusz Ksenia (2018), Transfikcjonalność w literaturze, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr 61, z. 1, s. 159–165.

Opis 12. odcinka serii Detektyw Conan, http://www.tv.pl/opis/s 6 p 9452 Detektyw Conan.xhtml [dostęp 08.03.2020].

Rembowska-Płuciennik Magdalena (2012), Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Smith Jeff, Hamaker Steve (2019), Shazam! Potworne stowarzyszenie zła, przeł. T. Sidorkiewicz, Warszawa: Egmont Polska.

Trocha Bogdan (2019), Typologia herosa w literaturze popularnej, w: Heroica. Bohaterstwo w literaturze i kulturze europejskiej, red. A. Gawarecka, W. Szturc, E. Wesołowska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 279–296.

TMS Entertainment USA, A Massive Hit Series! Detective Conan: The Fist of Blue Sapphire, to be Released Nationwide in Japan on April 12th, 2019, http://www.tms-e.co.jp/english/pdf/20190408 conan movie en.pdf [dostęp 23.02.2020].

Więckowski Jacek (2012), Detective Conan – na tropie swojego ciała. Świat pod lupą, „Magazyn Arigato. Azjatycki Komiks i Animacja”, nr 14, s. 38–39.

Winiarska Justyna (2016), Plakat jako przykład multimodalnego amalgamatu, „LingVaria”, nr 2, s. 43–55.

Wright Bradford W. (2003), Comic Book Nation. The Transformation of Youth Culture in America, Baltimore & London: The Johns Hopkins University Press.

Yaiba w bazie MyAnimeList, https://myanimelist.net/manga/1631/Yaiba [dostęp 23.02.2020].

Zaremba-Penk Joanna (2019), Ikonografia mangi. Wpływy tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kirin.

Zawrotny Przemysław (2018), Zamiana herosa w superherosa, „Zeszyty Komiksowe”, nr 26, s. 4–12.

Żaglewski Tomasz (2017), Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Filmografia:

Detektyw Conan: Architekt zniszczenia, reż. Kenji Kodama, Japonia 1997.

Detektyw Conan odc. 1; 146–147; 162; 425, reż. Kenji Kodama i in., Japonia 1996; 1999;

Meitantei Conan Magic File 2: Kudou Shin’ichi Nazo no Kabe to Kuro Lab Jiken, reż.

Yasuichiro Yamamoto, Japonia 2008.

Meitantei Conan: Baker Street no B¯orei, reż. Kenji Kodama, Japonia 2002.

Meitantei Conan: Seikimatsu no Majutsushi, reż. Kenji Kodama, Japonia 1999.

Meitantei Conan: Shikkoku no Chaser, reż. Yasuichiro Yamamoto, Japonia 2009.

Meitantei Conan: Senritsu no Full Score, reż. Yasuichiro Yamamoto, Japonia 2008.


Published
2020-12-30



Marcin Chudoba 
Faculty of Humanities. Pedagogical University of Krakow https://orcid.org/0000-0002-1005-9693



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.