The Idyll of Warmia Seen with a Tourist’s Eye: The Poetics of Popular Guide Books and Blogs

Agnieszka Możejko

Faculty of Languages. University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0001-9239-9298


Abstract

The article offers a comparative analysis of the selected fragments of tourist guides, photographical albums, advertisements and travel blogs about Warmia. The author points out how the language of commercial offers intersects with the accounts of tourist bloggers. The texts present Warmia as a secluded idyll, away from the hectic urban life, where people live in peace with nature.

Keywords:

tourism, nature, guide books, blogs, language of advertising

Bałdowski Jan (1977), Warmia iMazury. Mały przewodnik,Warszawa: Sport i Turystyka.

Bałdowski Jan (1980), Województwo olsztyńskie, Inowrocław: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Cyfus Edward (2012), Moja Warmia, Dąbrówno: Oficyna Wydawnicza Retman.

Cyfus Edward, Lewandowska Izabela (2018), Magiczne wsie południowej Warmii. Przewodnik historyczno-kulturowy, Piwniczna Zdrój: Agencja Wydawnicza WiT.

Czermińska Małgorzata (2003), „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna, „Teksty Drugie”, nr 2–3, s. 11–27.

Dębowski Cezary (2007), Magiczna kraina. Warmia i Mazury, Pelplin: Bernardinum.

Drej Szymon, Swajdo Jarosław (2008), Warmia i Mazury. Przewodnik, Olszanica: Bosz.

Kobus Krzysztof, Olej-Kobus Anna, Dylewski Adam (2007), Warmia i Mazury, Warszawa: Świat Książki.

Konończuk Elżbieta (2015), Geobiograficzne doświadczenie lektury, w: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Koturbasz Barbara (2009), Multimedialne podróżopisarstwo, czyli narodziny travelebrity, „Panoptikum”, nr 8, s. 117–124.

Lachman Magdalena (2016), Literackie aktywacje przestrzeni miejskich – nowa arteria komunikacyjna czy ślepy zaułek estetyki?, „Kultura i Historia”, nr 30, s. 24–35.

Lodzińska Ewa, Wieczorek Waldemar (2012), Warmia i Mazury, Warszawa: Demart.

Mikołajczak Małgorzata (2012), Dyskurs regionalistyczny we współczesnym (polskim) literaturoznawstwie – pytania o status, poetykę i sposób istnienia, w: Nowy regionalizm w badaniach literackich. Badawczy rekonesans i zarys perspektyw, red. M. Mikołajczak, E. Rybicka, Kraków: Universitas, s. 29–50.

Miłoszewski Zygmunt (2014), Gniew, Warszawa: W.A.B.

Murrmann Julia (2014), Profesjolekt branży turystycznej, czyli o specyficznych cechach zawodowego języka turystyki, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, nr 47, s. 23–33.

Owsianowska Sabina (2014), Stereotypy w narracji turystycznej, „Turystyka Kulturowa”, nr 3, s. 6–20.

Rybicka Elżbieta (2011), Geopoetyka, geokrytyka, geokulturologia. Analiza porównawcza pojęć, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 2, s. 27–39.

Said Edward (2018), Orientalizm, przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań: Zysk i S-ka.

Sawicka-Mierzyńska Katarzyna (2012), Przemiany zakresu pojęć „prowincja” i „centrum”

w piśmiennictwie podlaskim przed i po 1989 roku, w: Nowy regionalizm w badaniach literackich. Badawczy rekonesans i zarys perspektyw, red.M.Mikołajczak, E. Rybicka, Kraków: Universitas.

Stachowiak Magda (2017), Rola blogów w podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących produktów odzieżowych, „Handel Wewnętrzny”, nr 5, s. 336–346.

Wieczorkiewicz Anna (2008), Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Kraków: Universitas.

Żmidziński Jakub (2010), Przewodnik jako scenariusz rytuałów turystycznych (na podstawie dawnych bedekerów pienińskich). Narodziny pewnej religii, „Napis”, nr 16, s. 477–493.

Źródła internetowe

http://www.national-geographic.pl/traveler/kierunki/cud-prawdziwy-czyli-warmiai-mazury [dostęp 7.12.18].

http://www.national-geographic.pl/national-geographic/1000-powodow-aby-odwiedzic-warmie-i-mazury [dostęp 7.12.18].

http://www.national-geographic.pl/info/nowe-biuro-naturalnie-na-warmii-i-mazurach [dostęp: 7.12.18].

https://www.szalonewalizki.pl/warmia-nie-zawsze-swieta/ [dostęp 10.12.19].

https://gdziewyjechac.pl/54201/odkrywamy-sielankowa-polske-siedlisko-blanki-iskarby-zielonej-warmii.html [dostęp 10.12.19].

https://turystyka.wp.pl/relaks-w-niewielkim-miescie-niedoceniana-warmia-6297652875044481a [dostęp 18.01.20].

https://www.tasteaway.pl/2016/04/24/magiczne-miejsca-w-polsce-kwasne-jablko/[dostęp 10.12.19].

https://www.szalonewalizki.pl/sniadanie-na-warmii-lesniczowka-gaja/[dostęp 10.12.19].

https://wesolowski.co/2016/07/12/olsztyn-weekend-warmia/ [dostęp 10.12.19].

https://www.banita.travel.pl/gdzie-na-majowke-dlugi-weekend-w-polsce/[dostęp 10.12.19].

https://www.busemprzezswiat.pl/2017/08/warminsko-mazurskie-10-miejsc-ktoremusisz-odwiedzic/ [dostęp 10.12.19].

https://www.szalonewalizki.pl/warmia-chillout-gwiazdami/ [dostęp 10.12.19].

https://post-turysta.pl/artykul/ogladajacy-ogladani [dostęp 19.01.20].


Published
2020-12-30



Agnieszka Możejko 
Faculty of Languages. University of Gdansk https://orcid.org/0000-0001-9239-9298



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.