Miron Białoszewski as the Urban Rhythmanalytic: On Function of the Gaze in “Chamowo”

Katarzyna Szalewska

Faculty of Languages. University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0003-2121-9864


Abstract

The article analyzes Chamowo, a journal by Miron Białoszewski, in which the writer recounts his experience of the block housing estate in Lizbonska street in Warsaw. The leitmotive in the text is the function of the gaze as Białoszewski devotes special attention to the action of looking through the window of his new flat. By concentrating on this apparently prosaic activity, the author of the article reflects upon the ways in which a city can be perceived and lived in. She also analyses the ways of narrating the urban space and representing the everyday of block housing estates, to include finally the rhythmanalysis of the urban space.

Keywords:

urban studies, literary representations of city, visual turn, block housing estate, rhythmanalysis

Białoszewski Miron (2009), Chamowo, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Białoszewski Miron (2012), Tajny dziennik, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Certeau Michel de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Czermińska Małgorzata (2015), Przestrzenne odniesienia czasowych faz biografii, w: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 11–39.

Grądziel-Wójcik Joanna (2015), „Święte życie” na Lizbońskiej. Architektura i sacrum w poezji Mirona Białoszewskiego, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, nr 30, s. 45–62.

Jochemczyk Mariusz (2014), Egzotyka Chamowa. Metafory przestrzenne Mirona Białoszewskiego, w: Geografia i metafora, red. E. Konończuk, E. Nofikow, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 149–171.

Karpowicz Agnieszka (2012), „Autobusiarnia” Mirona Białoszewskiego. Komunikacja miejska jako akt komunikacji, „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 61–73.

Karpowicz Agnieszka [red.] (2013), Tętno pod tynkiem. Warszawa Mirona Białoszewskiego, Warszawa: Lampa i Iskra Boża.

Karpowicz Agnieszka (2015), Rytm prozy – rytm życia. Miron Białoszewski „ciało w ciało” z miastem, w: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 287–303.

Karpowicz Agnieszka (2018), Dzika natura Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 166–185.

Korczyńska-Partyka Dobrosława (2018), Urbanonatura – hybrydyczna przestrzeń miasta. Na przykładzie twórczościMirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 138–155.

Lefebvre Henri (2004), Rhythmanalysis. Space, Time and Everyday Life, trans. S. Elden, G. Moore, introd. S. Elden, London–New York: Continuum.

Mayol Pierre (2011), Mieszkać, w: M. de Certeau, L. Giard, P. Mayol, Wynaleźć codzienność 2. Mieszkać, gotować, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 3–136.

Rembowska-Płuciennik Magdalena (2007), W cudzej skórze. Fokalizacja zmysłowa a literackie reprezentacje doświadczeń sensualnych, w: Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 51–67.

Rewers Ewa (2005), Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków: Universitas.

Stronciwilk Agata (2016), Parergon. O granicach, ograniczeniach i tożsamości obrazu w twórczości Kamila Kuskowskiego, w: Pomiędzy tożsamością a obrazem, red. M. Markiewicz, A. Stronciwilk, P. Ziegler, Katowice: grupakulturalna.pl, Uniwersytet Śląski, s. 199–216.


Published
2021-07-15



Katarzyna Szalewska 
Faculty of Languages. University of Gdansk https://orcid.org/0000-0003-2121-9864



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.