Different Faces of Elegy in the Poetry of Adam Zagajewski

Michał Fałtynowicz

Faculty of Philology. University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0002-8136-0029


Abstract

The article analyses Adam Zagajewski's poems that observe the elegiac convention. While summarizing the existing critical thought on the function of elegia in Zagajewski's poetry, the author presents his own interpretations of selected works. He proves that the elegiac form, realised in Zagajewski's work in many different ways, is not just an expression of the poet's nostalgia for the past. By recalling past events, by remembering his deceased friends, and by maintaining the memory of the victims of the Holocaust, Zagajewski makes the lyrical hero of his poems the guardian of the past. This remembrance must be allowed to influence the future.

Keywords:

elegy, contemporary Polish poetry, memory, past, Adam Zagajewski

Biedrzycki Krzysztof (2008), Poezja i pamięć. O trzech poematach Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i Adama Zagajewskiego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Burkot Stanisław (1977), Spotkania z poezją współczesną, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Czabanowska-Wróbel Anna (2005), Poszukiwanie blasku. O poezji Adama Zagajewskiego, Kraków: Universitas.

Doktór Roman (1999), Polska elegia oświeceniowa, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Gleń Adrian (2018), Języki rzeczywistości. O twórczości Juliana Kornhausera, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Kalwas Piotr Ibrahim (2015), Egipt: haram halal, Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie.

Klejnocki Jarosław (2002), Bez utopii? Rzecz o poezji Adama Zagajewskiego, Wałbrzych: Ruta.

Kuczera-Chachulska Bernadetta (2002), Przemiany form i postaw elegijnych w liryce polskiej XIX wieku, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Lacoue-Labarthe Phillippe (2004), Poezja jako doświadczenie, przeł. J. Margański, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Legeżyńska Anna (1999), Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne.

Piotrowska Henryka (1977), Elegia, w: Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław: Ossolineum, s. 93–99.

Ritz German (1993), Postmodernizm liryczny albo co przytrafiło się Adamowi Zagajewskiemu w drodze do Lwowa, przeł. A. Nasiłowska, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 55–73.

Ubertowska Aleksandra (2007), Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holocaustu, Kraków: Universitas.

Walcott Derek (2015), Elegista, przeł. R. Gorczyńka, w: I cień i światło... O twórczości Adama Zagajewskiego,

red. A. Czabanowska-Wróbel, Kraków: Wydawnictwo a5, s. 9–28.

Zagajewski Adam (1990), Płótno, Paryż: Zeszyty Literackie.

Zagajewski Adam (1991), Dwa miasta, Paryż: Biblioteka Zeszytów Literackich, Kraków: Oficyna Literacka.

Zagajewski Adam (1994), Ziemia ognista, Poznań: Wydawnictwo a5.

Zagajewski Adam (2003), Powrót, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Zagajewski Adam (2005), Anteny, Kraków: Wydawnictwo a5.

Zagajewski Adam (2009), Niewidzialna ręka, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Zagajewski Adam (2014), Asymetria, Kraków: Wydawnictwo a5.

Zagajewski Adam (2019), Prawdziwe życie, Kraków: Wydawnictwo a5.


Published
2021-12-31



Michał Fałtynowicz 
Faculty of Philology. University of Gdansk https://orcid.org/0000-0002-8136-0029



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.