The Controversies in the Poetry by Lucyna Skompska

Iwona Misiak

The Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
https://orcid.org/0000-0002-7473-5064


Abstract

The article discusses the potentiality which regulates or disturbs the flow of events in the poetry of Lucyna Skompska. The accidental character of events as well as the controversies demonstrating themselves in the book of poetry Farby wodne [water colours] resemble, on the one hand, the technique of water colours, and, on the other, point to a characteristic strand of  Skompska’s works, which is attempting to show the possibility and impossibility. The most significant background for the reflections is the philosophy of Giorgio Agamben, who analyzes the conduct of Bratleby, a copyist from Melville’s short story. The scribe’s weakness morphs into an ambivalent literary experience, and the poems connote “dead letters” sent out to the world.

Keywords:

potentiality, accidental character, poetry, Bartleby, dead letter

Agamben Giorgio (2009), Bartleby, czyli o przypadkowości, przeł. S. Królak, w: H. Melville, Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, przeł. A. Szostkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 107–155.

Agamben Giorgio (2009), Czas, który zostaje. Komentarz do Listu do Rzymian, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Agamben Giorgio (2008), Wspólnota, która nadchodzi, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Arystoteles (1983), Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Colebrook Claire (2010), Agamben: Estetyka, potencjalność i życie, przeł. J. Kutyła, w: Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej, wybór i redakcja zespół Krytyki Politycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 305–326.

Deleuze Gilles (2009), Bartleby albo formuła, przeł. G. Jankowicz, w: H.Melville, Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, przeł. A. Szostkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 63–104.

Dickinson Emily (1990), 100 wierszy, wybór, przekład, wstęp i opracowanie S. Barańczak, Kraków: Arka.

Geulen Eva (2010), Rzeczywistość i możliwość, w: E. Geulen, Giorgio Agamben. Wprowadzenie, przeł.

M. Ratajczak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 49–58.

Jaeggy Fleur (2011), Żywoty domniemane, przeł. S. Kasprzysiak, Warszawa: Noir sur Blanc.

Malabou Catherine (2017), Ontologia przypadłości. Esej o plastyczności destrukcyjnej, przekład i posłowie

P. Skalski, Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego.

Mościcki Paweł (2012), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena,

Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN.

Mościcki Paweł (2010), Poetyka potencjalności. Agamben, Celan, Walser, w: W sprawie Agambena. Konteksty krytyki, red. Ł. Musiał, M. Ratajczak, K. Szadkowski, A. Żychliński, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 47–75.

Schwob Marcel (2016), Sztuka życiopisarska, przeł. L. Schiller, w: M. Schwob, Żywoty urojone i inne prozy, przeł. W. Korab-Brzozowski, B. Ostrowska, Z. Przesmycki--Miriam, L. Schiller, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 7–16.

Skompska Lucyna (1986), Bez powodu, Warszawa: Czytelnik.

Skompska Lucyna (1997), Wiersze wybrane, Łódź: Biblioteka.

Skompska Lucyna (2001), Farby wodne, Kraków: Wydawnictwo a5.

Skompska Lucyna (2006), Od róż do liter, Łódź: Fundacja Anima „Tygiel Kultury”.

Żychliński Arkadiusz, Musiał Łukasz [przy współpracy Małgorzaty Łukasiewicz] (2013), Posłowie, w: R. Walser, Mikrogramy, przeł. M. Łukasiewicz, Ł. Musiał, A. Żychliński, Kraków: Korporacja Ha!art, s. 125–136.


Published
2020-12-30



Iwona Misiak 
The Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences https://orcid.org/0000-0002-7473-5064



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.