“Limitless Horizontality”: Topographic Imagination and Critical Discourse in Jean Baudrillard’s America
Katarzyna Szalewska
Wydział Filologiczny. Uniwersytet GdańskiKatarzyna Szalewska, dr hab., adiunkt w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Arystycznej (Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego). Autorka monografii Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017) oraz Pasaż tekstowy – czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012). Współredaktorka monografii zbiorowych i autorka wielu publikacji naukowych, stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Zajmuje się kulturowymi studiami miejskimi, związkami między historią a literaturą.
Abstract
The article is an attempt to reconstruct the topographic imagination of Jean Baudrillard. The author interprets his essay, America, placing him in the context of Visions from San Francisco Bay by Czesław Miłosz. Reading America through a spatial perspective allows us not only to see the spatial imagery used to describe the landscape of the New World but also to indicate its hidden symbolism. In other words, through topographical imagery, Baudrillard verbalizes judgments about culture and history. Thus, space becomes an epistemological metaphor and the author’s own philosophical dictionary.
Keywords:
geopoetics, Jean Baudrillard, topographical turn, discourse, space in literature, America in literatureReferences
Aug´e Marc, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, przedm. W. J. Burszta, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Baudrillard Jean, Ameryka, przeł. R. Lis, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 1998.
Baudrillard Jean, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.
Bauman Zygmunt, Przedstawienie na pustyni, przeł. M. Kwiek, w: „Drobne rysy w ciągłej katastrofie...”. Obecność Waltera Benjamina w kulturze współczesnej, red. A. Zeidler--Janiszewska, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury, 1993, s. 71–84.
Czermińska Małgorzata, Co może się zmieścić w lusterku samochodu?, w: Sztuka interpretacji. Poezja polska XX i XXI wieku, red. D. Szczukowski, G. B. Tomaszewska, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2014, s. 287–294.
Diani Marco, Democracy and Its Discontent: Tocqueville and Baudrillard on the Nature of „America”, w: From Virgin Land to Disney World. Nature and Its Discontents in the USA Of Yesterday and Today, ed. B. Herzogenrath, Rodopi, Amsterdam–New York 2001, s. 53–68.
Eco Umberto, Podróż do hiperrealności, przeł. J. Ugniewska, w: tegoż, Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, wstęp J. Ugniewska, Warszawa: Czytelnik, 1996, s. 11–73.
Frydryczak Beata, Theodor W. Adorno: pojęcie krajobrazu kulturowego, „Estetyka i Krytyka” 2013, nr 3, s. 43–54.
Główczewska Lenta, Nowy Jork. Kartki z metropolii 1983–2002, przedm. J. Hartwig, Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich, 2004.
Kalaga Wojciech, Twarz, maska, fasada, „Kultura Współczesna” 2006, nr 3 [numer zatytułowany „Kultura jako fasada”], s. 15–34.
Karpiński Wojciech, W Central Parku, Warszawa: Res Publica, 1989.
Kołodziejczyk Ewa, Amerykańskie powojnie Czesława Miłosza, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015.
Markowski Michał Paweł, Baudrillard: słownik, w: Jean Baudrillard, Ameryka, przeł. R. Lis, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 1998, s. 169–196.
Lefebvre Henri, Rhythmanalysis. Space, Time and Everyday Life, trans. S. Elden, G. Moore, introd. S. Elden, London–New York: Continuum, 2004.
Lynch Kevin, The Image of the City, Cambridge–London 1960.
Miłosz Czesław, Widzenia nad Zatoką San Francisco, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1989.
Nieszczerzewska Małgorzata, Miasta nie-miasta, „Kultura i Społeczeństwo” 2005, nr 1, s. 17–36.
Nieszczerzewska Małgorzata, Narracje miejskiej wyobraźni, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Bogucki 2009.
Rewers Ewa, Ekran miejski, Pisanie miasta – czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1997, s. 41–50.
Sławek Tadeusz, Akro/nekro/polis: wyobrażenia miejskiej przestrzeni, w: Pisanie miasta – czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1997, s. 11–40.
Szalewska Katarzyna, Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2017.
Urry John, Socjologia mobilności, przeł. J. Stawiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Virillo Paul, Prędkość i polityka, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2008.
Wydział Filologiczny. Uniwersytet Gdański
Katarzyna Szalewska, dr hab., adiunkt w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Arystycznej (Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego). Autorka monografii Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017) oraz Pasaż tekstowy – czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012). Współredaktorka monografii zbiorowych i autorka wielu publikacji naukowych, stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Zajmuje się kulturowymi studiami miejskimi, związkami między historią a literaturą.
License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.