The Post/non/human Body in Olga Tokarczuk’s “Opowiadania bizarne” [Bizarre Stories]

Klaudia Sordyl

Faculty of Humanities. Pedagogical Uniwersity of Krakow
https://orcid.org/0000-0001-7989-3689


Abstract

The article analyzes the descriptive categories of the post/non/human body in selected short stories by Olga Tokarczuk from the volume Opowiadania bizarne  [Bizarre Stories]. The most important basis for this reading was the understanding of the body and its ontological perspectives proposed by Ewa Domańska and Monika Bakke. Particular attention was paid to the themes of genetic experiments and cyborgization (Wizyta [The Visit]), ethical and religious aspects (Góra Wszystkich Świętych [All Saints' Mountain]), and Tokarczuk's post-secular vision of a post-apocalyptic world (Kalendarz ludzkich świąt [The Calendar of Human Holidays]).

Keywords:

non-human body, cyborg, ethics, religion, post-secularism

Bańka Józef (1983), Ja teraz. U źródeł filozofii człowieka współczesnego, Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Bakke Monika (2012), Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Domańska Ewa (2017), Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dziadek Adam (2014), Projekt krytyki somatycznej, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Ferrando Francesca (2016), Posthumanizm, transhumanizm, antyhumanizm, metahumanizm oraz nowy materializm. Różnice i relacje, przeł. R. Sapeńko, „Rocznik Lubuski”, t. 42, cz. 2, s. 13–27.

Habermas Jürgen (2003), Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Haraway Donna (2003), Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, przeł. S. Królak, E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 1 (3), s. 49–87.

Jaroń Józef (2005), Etyka prostomyślności Józefa Bańki, w: Między recentywizmem a etyką prostomyślności. Księga jubileuszowa z okazji 70. rocznicy urodzin Profesora Józefa Bańki, red. P. Skudrzyk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 105–118.

Jarzyńska Karina (2012), Postsekularyzm – wyzwanie dla teorii i historii literatury (rozpoznania wstępne), „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 294–307.

Kantner Katarzyna (2019), Jak działać za pomocą słów? Proza Olgi Tokarczuk jako dyskurs krytyczny, Kraków:

Universitas.

Klichowski Michał (2014), Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Larenta Anna (2020), Metamorficzność postaci w twórczości Olgi Tokarczuk, „Białostockie Studia

Literaturoznawcze”, nr 16, s. 83–113.

McClure John (2007), Partial faiths. Postsecular fiction in the age of Pynchon and Morrison, Athens: University of Georgia Press.

Tokarczuk Olga (2005), E.E., Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tokarczuk Olga (2018), Opowiadania bizarne, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tokarczuk Olga (2021), Czuły narrator, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Umerle Tomasz (2015), Literacki postsekularyzm Johna McClure’a, „Wielogłos”, nr 2 (24), s. 1–12.


Published
2022-06-30



Klaudia Sordyl 
Faculty of Humanities. Pedagogical Uniwersity of Krakow https://orcid.org/0000-0001-7989-3689



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.