Exploring Sensuality. Female Characters in “Łuk” by J. Kaden-Bandrowski and “Lady Chatterley’s Lover” by D.H. Lawrence
Greta Głowacka-Czarnopyś
Wydział Filologiczny Uniwersytet w BiałymstokuGreta Głowacka-Czarnopyś, absolwentka filologii angielskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się powieścią angielska XX wieku, prozą polska i angielską dwudziestolecia międzywojennego, sytuacją kobiet po I wojnie światowej w kontekście historycznym i socjologicznym, a także dydaktyką języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień takich, jak nauczanie języka specjalistycznego oraz wykorzystywanie poezji w rozwijaniu umiejętności językowych. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat Obraz kobiety z Wielką Wojną w tle w wybranej prozie polskiej i angielskiej lat 1914–1929.
https://orcid.org/0000-0003-1410-6888
Abstract
The article contains a comparative analysis of twofemaleprotagonists in Łuk by Juliusz Kaden Bandrowski and Lady Chatterley’s Lover by David Herbert Lawrence. The comparison draws from the fact that both writers were considered as scandalizing by their contemporaries. The two discussed novels present transformations of the heroines, socially liberatedas a result of the Great War. The article analyses the female discovery of sensuality as a common motif of the two novels. It shows the literary images of feminine sensuality in the context of interwar vitality, aesthetic experience of human body and sexuality perceived as visual and tactile sensations.
Keywords:
modern literature, novel, female character, sensuality, the Great WarReferences
Bałutowa Bronisława (1983), Powieść angielska XX wieku, red. H. Balcerak, Warszawa: PWN.
Beauvoir de Simone (2003), Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Bourdieu Pierre (2004), Męska dominacja, przeł. L. Kopcewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Brach-Czaina Jolanta (2003), Błony umysłu, Warszawa: Sic.
Brach-Czaina Jolanta (1992), Szczeliny istnienia, Warszawa: PIW.
Bujnicka Maria (2001), Kobieta przed lustrem. Próba interpretacji motywu literackiego, w: Gender w humanistyce, red. M. Radkiewicz, Kraków: Rabid, s. 155–167.
Chirpaz Francois (1998), Ciało, przeł. J. Migasiński, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Eksteins Modris (1996), Święto wiosny. Wielka Wojna i narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Warszawa: PIW.
Kaden-Bandrowski Juliusz (1981), Łuk, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kłosińska Krystyna (1999), Ciało, pożądanie, ubranie: o wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej, Kraków: Wydawnictwo eFKa.
Kraskowska Ewa(2008), Juliusza Kadena-Bandrowskiego walka o Nową Kobietę, w: Lektury płci. Polskie (kon)teksty, red. M. Dąbrowski, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 153–164.
Krzywicki Ludwik (1958), Wspomnienia, t. 2, Warszawa: Czytelnik.
Lawrence David Hebert (1987), Kochanek Lady Chatterley, przeł. Z. Sroczyńska, Warszawa: Alma-Press.
Lawrence David Herbert (1987), Lady Chatterley’s Lover, London: Heinemann.
Maddox Brenda (2006), D.H. Lawrence. Mężczyzna żonaty, przeł. L. Niedzielski, red. J. Rodziewicz, Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl.
Niven Alastair (1978), D.H. Lawrence. The Novels, Cambridge: Cambridge University Press.
Olszewska Maria Jolanta (2004), Człowiek w świecie Wielkiej Wojny: literatura polska z lat 1914–1919 wobec I wojny światowej: wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Pekaniec Anna (2008), (Bez)cielesne korespondentki. Ciało w polskiej epistolografii kobiecej od romantyzmu do początku II wojny światowej, w: Ciało. Granice. Kanon, red. J. Olejniczak, M. Rygielska, Katowice: Wydawnictwo Agencja Artystyczna Para, s. 107–127.
Pekaniec Anna (2012), Czy w tej autobiografii jest kobieta? Kobieca literatura dokumentu osobistego od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej, red. E. Wrona, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Sprusiński Michał (1971), Juliusz Kaden-Bandrowski. Życie i twórczość, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Żbikowska Lucyna (1969), Z genezy i problematyki „Łuku” Juliusza Kadena-Bandrowskiego, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie”, nr 4. https://www.theguardian.com/books/2010/oct/22/dh-lawrence-lady-chatterleytrial.
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku
Greta Głowacka-Czarnopyś, absolwentka filologii angielskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się powieścią angielska XX wieku, prozą polska i angielską dwudziestolecia międzywojennego, sytuacją kobiet po I wojnie światowej w kontekście historycznym i socjologicznym, a także dydaktyką języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień takich, jak nauczanie języka specjalistycznego oraz wykorzystywanie poezji w rozwijaniu umiejętności językowych. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat Obraz kobiety z Wielką Wojną w tle w wybranej prozie polskiej i angielskiej lat 1914–1929.
https://orcid.org/0000-0003-1410-6888License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.