A Diegetic Conjunction of the System of Sciences: On Francis Bacon’s “New Atlantis”
Abstract
The article interprets New Atlantis by Francis Bacon and reads it as a hypertext of Instauratio Magna, the project of restoration of sciences, which the philosopher failed to carry out fully. The author seeks to discover the interrelations between the discursive, rhetorical and literary modes of writing that shaped the early stages of modern science. In his opinion, empirical science does not establish its starting point only with its own new instruments, but it also deploys contemporary patterns of narrative fiction (for example, the modal frame of travel story) and rhetorical probability (also allegory). The power of this composite renders its own origin coherent.
Keywords:
diegesis, narrative fiction, travel story, allegory, modern sciencesReferences
Bacon Francis (1955), Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, przekł. przejrzał K. Ajdukiewicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bacon Francis (1995), Nowa Atlantyda, przeł. W. Kornatowski, w: F. Bacon, „Nowa Atlantyda” i „Z Wielkiej Odnowy”, Warszawa: Wydawnictwo Alfa – Wero.
Bacon Francis (1980), “The Advancement of Learning” and “New Atlantis”, ed. A. Johnston, Oxford: Clarendon Press.
Bacon Francis (2003). The New Organon, ed. L. Jardine, M. Silverthorne, Cambridge: Cambridge University Press.
Boczar Mieczysław (1997), Patrystyczna tradycja interpretacji kosmogonii biblijnej, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, nr 1, s. 7–19.
Chambers Ephraim (1728), Cyclopædia: or, an Universal Dictionary of Arts and Sciences, vol. 1, London.
Cyceron (2010), O państwie. O prawach, przeł., objaśn. opatrzyła I. Żółtowska, Warszawa: Hachette Polska.
Cyceron Marek Tulliusz (2010), O mówcy, przeł., wstępem i koment. opatrzył B. Awianowicz, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Descartes Ren´e (1987), Discours de la M´ethode, texte et commentaire ´E. Gilson, Paris: Libraire Philosophique
J. Vrin.
Descartes Ren´e (1664), Le monde de Mr Descartes, ou Le trait´e de la lumi`ere et des autres principaux objets des sens, Paris: Theodore Girard.
Descartes Ren´e (1988), Rozprawa o metodzie, przeł. W. Wojciechowska, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Descartes Ren´e (2005), Świat albo traktat o świetle, przeł. T. Śliwiński, Kraków: Wydawnictwo Aureus.
Farrington Benjamin (1951), Francis Bacon. Philosopher of Industrial Science, London: Lawrence & Wishart.
Ginzburg Carlo (2000), No Island Is an Island. Four Glances at English Literature
in a World Perspective, transl. J. Tedeschi, New York: Columbia University Press.
Górniak Adam (2012), Koncepcje teologii według Bonawentury i Tomasza z Akwinu, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 3, s. 423–439.
Griffith James (2018), Fable, Method, and Imagination in Descartes, Cham: Palgrave Macmillan.
Harrison John L. (1957), Bacon’s View of Rhetoric, Poetry, and the Imagination, “The Huntington Library Quarterly”, No. 2, s. 107–125.
Harrison Peter (2002), Original Sin and the Problem of Knowledge in Early Modern Europe, “Journal of the History of Ideas”, Vol. 63, No. 2, s. 239–259.
Hill Eugene D. (2009), Everard Digby: A Syncretic Philosopher at Spenser’s Cambridge, “Spenser Studies. A Renaissance Poetry Annual”, Vol. 24, s. 135–154.
Hutton Sarah, Persuasions to science: Baconian rhetoric and the “New Atlantis”, w: Francis Bacon’s “New Atlantis”: New Interdisciplinary Essays, ed. B. Price, Manchester–New York: Manchester University Press, s. 48–59.
Kepler Johannes (2004), Sen, czyli wydane pośmiertnie dzieło poświęcone astronomii księżycowej, przeł. D. Sutkowska, J. Włodarczyk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
More (Morus) Thomas (1954), Utopia, przeł. K. Abgarowicz, Warszawa: Instytut Wydawniczy
PAX.
Podróże Jana z Mandeville (2013), przeł. B. Marcińczak, wstęp i komentarz B. Marcińczak, J. Sokolski, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Towarzystwo Oświatowe.
Pomian Krzysztof (1992), Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Rawley William (1980), To the Reader, w: Bacon Francis (1980), “The Advancement of Learning” and “New Atlantis”, ed. A. Johnston, Oxford: Clarendon Press, s. 214.
Salzman Paul (2002), Narrative contexts for Bacon’s “New Atlantis”, w: Francis Bacon’s “New Atlantis”: New Interdisciplinary Essays, ed. B. Price,Manchester – New York: Manchester University Press, s. 28–47.
Sgarbi Marco (2013), The Aristotelian Tradition and the Rise of British Empiricism. Logic and Epistemology in the British Isles (1570–1689), Dordrecht: Springer.
Wróbel Łukasz (2020), „Cyclopædia” Ephraima Chambersa – kompas sztuk i nauk, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 17, s. 7–21.
License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.