Literary Creations of the World of Advertising in Selected Works of Authors Born at the Turn of 1970–1980

Maciej Łozowski

Faculty of Philology. University of Bialystok
https://orcid.org/0000-0003-2967-7739


Abstract

The aim of the article is to discuss the ways in which the world of advertising is created in selected works by writers born in the late 1970s and early 1980s who had a background in marketing. The author presents the socio-economic situation of young aspiring writers in Poland at the beginning of the 21st century. He points out the reasons why they decided to work in advertising agencies and how it translated into their literary work. The author analyzes the novels Copyfighter by Łukasz Krakowiak, Nie żyję, więc jestem [I'm Dead, Therefore I Am] by Katarzyna Byzia and Małż [Mollusk] by Marta Dzido, focusing on the ways of creating the presented world, protagonists and language.

Keywords:

Polish contemporary prose, socio-economic situation of the writer, advertising agency, copyrighting

Adamczewska Izabella (2009), Autentyzm? Autograficzność? Głos w sprawie najmłodszej polskiej prozy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 12, s. 201–218.

Adamczewska Izabella (2009), Pisarz w mediach masowych, czyli autentyzm jako literacki chwyt (auto)promocyjny, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 300–312.

Adelgejm Irina (2014), Obraz świata bohatera młodej polskiej prozy polskiej i rosyjskiej początków XXI wieku, w: Literatura polska w świecie. Tom V: Mapowanie, opisy, interpretacje, red. R. Cudak, Katowice: Wydawnictwo Gnome, s. 183–196.

Aszyk Urszula, Przybyszewska Agnieszka, Świerkocki Marcin, Adamczewska Izabella (2007), Materiały do „Słownika rodzajów literackich”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 50, z. 1–2, s. 243–267.

Byzia Katarzyna (2003), Nie żyję, więc jestem, Warszawa: Philip Wilson.

Chowaniec-Pozo Urszula (2009), Melancholia i depresja w literaturze pisanej przez kobiety po 1989 roku, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, t. 9, s. 129–143.

Czapliński Przemysław (1997), Ślady przełomu: o prozie polskiej 1976–1996, Poznań: Wydawnictwo Literackie.

Dunin-Wąsowicz Paweł (2005). Bystrzy dyletanci, czyli o tym, czemu copywriterzy są po dziennikarzach najczęstszymi bohaterami nowej prozy, „Lampa”, nr 1 (10), s. 38–40.

Dzido Marta (2005), Małż, Kraków: Ha!art.

Głowiński Michał, Kostkiewiczowa Teresa, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz (1967), Zarys teorii literatury, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 42–49.

Głowiński Michał, Kostkiewiczowa Teresa, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz (2002), Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław: Ossolineum. Godłów-Legiędź Janina (2016), Szkolnictwo wyższe w procesie transformacji ustrojowej w Polsce a jakość kształcenia, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. XCVIII, s. 197–219.

Gontarz Beata (2005). Modele „ja” bohatera powieści Sławomira Shutego „Zwał”: rozkład tożsamościowej jedności osoby, w: Z dziejów podmiotu i podmiotowości w literaturach słowiańskich XX wieku, red. B. Czapik-Lityńska, M. Buczek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 138–150.

Gosk Hanna (2002), Bohater swoich czasów. Postać literacka w prozie polskiej XX wieku, Izabelin: Wydawnictwo Świat Literacki.

Janion Maria (2004), Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Kraków: Sic!

Janion Maria (2004), Rozstać się z Polską?, „Gazeta Wyborcza”, 2–3 października, s. 37.

Kisiel Przemysław (2016), Millenialsi – nowy uczestnik życia społecznego?, „Studia Socialia Cracoviensia 8”, nr 1 (14), s. 83–94.

Kłos Anna, Tomaszewska Katarzyna (2014), Bezrobocie jako zjawisko społeczne stanowiące ryzyko zagrożenia dla kształtowania się rynku pracy w Polsce, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” 2014, nr 2, s. 187–198.

Krakowiak Łukasz (2015), Copyfighter, Warszawa: Nisza.

Mitosek Zofia (2003), Poznanie (w) powieści: od Balzaka do Masłowskiej, Kraków: Universitas.

Myśliwiec Alicja (2011), Niegrzeczne dzieci eteru i druku. Czy język buntu jest wspólnym mianownikiem dla pisarek młodego pokolenia i radia sformatowanego?, w: Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, Warszawa: Wydawnictwo Poltex, s. 145–152.

Padula Joanna (2012), Proza pokolenia roczników 70. i 80. XX wieku w Polsce. Wybrane zagadnienia, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, s. 65–86.

Sańczuk Anna (2015), „Copyfighter” ostro o branży reklamowej w Polsce. „Ludzie lądują w kaftanie albo w Bieszczadach”, https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177343,18354362,copyfighter-ostro-o-branzy-reklamowej-w-polsce-ludzie.html [dostęp 03.11.2021].

Staszewski Wojciech (2005), Ani hymn, ani Legia, ani papież, https:// classic.wyborcza.pl/archiwumGW/4445842/Ani-hymn--ani-Legia--ani-Papiez [dostęp 17.11.2021].

Szkudlarek Ewa (2021), Izolacja w firmie, „Napis” 2021, nr 27, s. 290–311.

Świątkiewicz Grażyna (2011), Socjologia uzależnień – krótki przegląd najważniejszych teorii socjologii problemów społecznych, „Psychiatria po Dyplomie”, t. 8, nr 4, 2011, s. 67–70.

Wójcik Grzegorz (2016), Doświadczenie pracy bohaterów literackich spod znaku pokolenia „Teksyliów” a kwestia autobiografizmu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, nr 4, s. 142–153.

Zimny Rafał (2008), Kreowanie i obraz świata w tekstach reklamowych, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Zwierżdżyński Marcin K. (2018), Diagnoza stanu i wizerunku NSH w Polsce, w: Nauki społeczne i humanistyczne w Polsce, red. M. K. Zwierżdżyński, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, s. 16–34.

Żemigała Marcin (2018), Zjawisko śmierci z przepracowania, „Studia i Prace WEiNZ”, nr 52/3, s. 177–186.


Published
2022-06-30



Maciej Łozowski 
Faculty of Philology. University of Bialystok https://orcid.org/0000-0003-2967-7739



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.