Pasolini Exercises: Pier Paolo Pasolini on a Journey through Italy ("La lunga strada di sabbia")
Giulia Kamińska Di Giannantonio
Institut of Literary Studies. Faculty of Humanities. University of Silesia in Katowicehttps://orcid.org/0000-0002-9651-8351
Abstract
The article analyses a holiday reportage La lunga strada di sabbia [The Long Road of Sand] by Pier Paolo Pasolini, which is a record of a journey made by the Italian intellectual in 1959 along the coasts of Italian Penisula. The author seeks the answers to the following questions: How does Pasolini talk about his journey? Which elements of the journey and the world are the most important for the writer? She concludes that Pasolini uses the strategy of holiday reportage to touch upon the essential themes of his later works – ordinary people, their living conditions, the pace of socio-economic changes. At the same time, Pasolini uses the literary genre of reportage to present a broader than usual affective spectrum.
Keywords:
reportage, poetucs, affects, Italian travel, Pier Paolo PasolinReferences
Achtelik Aleksandra (2015), Sprawcza moc przechadzki, czyli Polski literat we włoskim mieście, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Agudo Arianna, de Castillo Ludovica (2021), Doppio movimento. La lunga strada di sabbia di Pier Paolo Pasolini e Paolo di Paolo, „La rivista di enngramma”, nr 181, s. 45–66.
Barycz Henryk (1955), Nieznany diariusz podróży po Włoszech z końca wieku XVI, „Pamiętniki Biblioteki Kórnickiej”, nr 5, s. 46–78.
Barycz Henryk (1965), Spojrzenia w przeszłość polsko-włoską, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Brahmer Mieczysław (1980), Powinowactwa polsko-włoskie. Z dziejów wzajemnych stosunków kulturalnych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Brilli Attilio (1988), Il «Petit Tour». Itinerari minori del viaggio in Italia, Mediolan: Silvana Editoriale.
Brilli Attilio (1995), Quando viaggiare era un’arte, Bolonia: Il Mulino.
Brilli Attilio (2006), Il viaggio in Italia. Storia di una grande tradizione culturale, Bolonia: Il Mulino.
Brilli Attilio (2014), Il grande racconto del viaggio in Italia. Itinerari di ieri per viaggiatori, Bolonia: Il Mulino.
Brilli Attilio (2022), Le viaggiatrici del Grand Tour. Storie, amori, avventure, Bolonia: Il Mulino.
Cannav`o Alessandro (2018), Wstęp. Oriana i Pier Paolo, przyjaźń niemożliwa, w: O. Fallaci, Pasolini. Niewygodny człowiek, przeł. J. Ugniewska,Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki, s. 5–15.
Ceronetti Guido (1983), Un viaggio in Italia, Turyn: Einaudi Editore.
Czaja Dariusz (2008), Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Fallaci Oriana (2018), Pasolini. Niewygodny człowiek, przeł. J. Ugniewska, Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
Kamińska Di Giannantonio Giulia (2021), „Doświadczyć podobnych widoków” – czyli słów kilka o italopisarstwie Marka Zagańczyka, w: Sperimentare ed esprimere l’italianit`a. Aspetti letterari e culturali, red. T. Kaczmarek, D. Kobylska, K. Kowalik, S. Cavallo Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 229–268.
Kępiński Piotr (2021), Szczury z via Veneto, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Kozińska-Donderi Diana (2003), Obraz Włoch i motywy włoskie w prozie polskiej 1918–1956, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Lisak-Gębalą Dobrawa (2013), Współczesna polska eseistyka w poszukiwaniu aury obrazów malarskich i fotograficznych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 56, z. 2, s. 223–237.
Liszka-Drążkiewicz Agnieszka (2019), Władza w późnej twórczości Piera Paola Pasoliniego (1965–1975), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Pasolini Pier Paolo (1999), Bluźnierstwo, przeł. J. Mikołajewski, Warszawa: Teta Veleta.
Pasolini Pier Paolo (2003), Orgia. Chlew, przeł. E. Bal, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Pasolini Pier Paolo (2007), Pilades. Calderon, przeł. E. Bal, Kraków: Panga Pank.
Pasolini Pier Paolo (2012), Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, red. M.Werner, przeł. I. Napiórkowska, A. Osmólska-Mętrak, M. Salwa, Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Kronos.
Pasolini Pier Paolo (2017), La lunga strada di sabbia, Mediolan: Ugo Guanda Editore.
Pasolini Pier Paolo (2017), Una lettera sulla Calabria, w: P.P. Pasolini, La lunga strada di sabbia, Mediolan: Ugo Guanda Editore, s. 107–113.
Pasolini Pier Paolo (2021), Ulicznicy, przeł. K. Skórska, Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Piovene Guido (1968), Viaggio in Italia, Mediolan: A. Mondadori Editore.
Płaszczewska Olga (2003), Wizja Włoch w polskiej i francuskiej literaturze okresu romantyzmu (1800–1850), Kraków: Universitas.
Rumiz Paolo (2011), Italia in seconda classe, Mediolan: Feltrinelli Editore.
Rumiz Paolo (2016), Appia, Mediolan: Feltrinelli Editore.
Rumiz Paolo (2016), Legenda żeglujących gór, przeł. J. Malawska, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Skórska Katarzyna (2021), Pasoliniego dzieci ulicy, w: P.P. Pasolini, Ulicznicy, Łódź: Wydawnictwo Officyna, s. 271–277.
Ugniewska Joanna (2011), Podróżować, pisać. O literaturze podróżniczej i współczesnych pisarzach włoskich, Warszawa: Wydawnictwo Zeszytów Literackich.
Ugniewska Joanna (2014), Viaggiatori polacchi in Italia oggi: tra pellegrinaggio e decostruzione del mito, „Italica Wratislaviensia”, nr 5, s. 339–351.
Werner Mateusz (2012), Nieznany Pasolini, w: P.P. Pasolini, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Kronos, s. V–XIV.
Zagańczyk Marek (1999), Krajobrazy i portrety, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria. Zagańczyk Marek (2005), Droga do Sieny, Warszawa: Wydawnictwo Zeszytów Literackich.
Zagańczyk Marek (2012), Cyprysy i topole, Warszawa: Wydawnictwo Zeszytów Literackich.
Institut of Literary Studies. Faculty of Humanities. University of Silesia in Katowice https://orcid.org/0000-0002-9651-8351
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.