Janusz Krasiński’s Portrait of George Sand in "Kochankowie z klasztoru Valdemosa" in Contrast with Jarosław Iwaszkiewicz’s "Lato w Nohant"?
Katarzyna Nadana-Sokołowska
The Institut of Literary Research of the Polish Academy of Scienses in Warsawhttps://orcid.org/0000-0003-4207-414X
Abstract
The article discusses the portrayal of George Sand in Janusz Krasiński's drama Kochankowie z klasztoru Valdemosa [The lovers from Valdemosa convent]. The uniqueness of Sand's depiction in the context of Polish culture relies not only on an empathetic reading of Sand's biography (similar to her representation by Ferdinand Hoesick), but also on treating her as a serious writer. The article also juxtaposes this portrait of Sand with the much better known representation presented in Jarosław Iwaszkiewicz's Lato w Nohant [Summer in Nohant]. The author of the article shows that the thesis which holds that these dramas could be treated as a theatrical diptych about the beginning and the end of the artists' relationship is unfounded. In her opinion, the differences in the construction of Sand's character cannot be explained here by the different age of the same heroine, as they serve to convey divergent assessments of her character. The article also reflects on the reasons for the popularity of Iwaszkiewicz's drama and the lack of wider interest in Krasiński's drama, seeing them elsewhere than in their artistic quality.
Keywords:
George Sand, biography, literary portrait, Janusz Krasiński, Jarosław IwaszkiewiczReferences
Apeks [Andrzej Pytlak] (2000), Sercem Polak. Portrety z życia Chopina,Warszawa: Temp.
Bardijewska Sława (1977), Dramaturgia radiowa Janusza Krasińskiego, „Dialog”, nr 8, s. 107–115.
Bochenek-Franczakowa Regina (2010), Fryderyk Chopin i George Sand w oczach polskich biografów i krytyków literackich, „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis”, t. 5, s. 7–24.
Brach-Czaina Jolanta (1992), Szczeliny istnienia, Warszawa: PIW.
Chalon Jean (2004), George Sand: une femme d’aujourd’hui, Fayard: Libraire Arth`eme Fayard.
Cichy Daniel (2011), O Chopinie bez Chopina. Podsumowanie Roku Chopinowskiego 2010, przedruk ze strony „Tygodnika Powszechnego” z 18.01.2011, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/o-chopinie-bez-chopina.html [dostęp 30.10.2020].
Eberhard Karol (1956), Listy i autoportret, „Dziś i Jutro”, nr 16, s. 6.
Giddens Anthony (2006), Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, przeł. A. Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hoesick Ferdynand (1911), Chopin. Życie i twórczość, t. 1–3, Warszawa: Wydawnictwo F. Hoesicka.
Iwaszkiewicz Jarosław (1980), Lato w Nohant, w: J. Iwaszkiewicz, Dramaty, Warszawa: Czytelnik.
Karasowski Maurycy (1882), Fryderyk Chopin. Życie. Listy. Dzieła, t. 1–2, Warszawa: Gebethner i Wolff.
Kramkowska-Dąbrowska Agnieszka (2017), „Kochankowie z klasztoru Valdemosa” Janusza Krasińskiego: dzieło w procesie przemian i reinterpretacji, „Konteksty Kultury”, nr 14, s. 204–216.
Krasiński Janusz (1980), Kochankowie z klasztoru Valdemosa. Romanca w stylu hiszpańskim, Warszawa: Czytelnik.
Krasiński Janusz (2010), Janusz Krasny-Krasiński o operze „Kochankowie w klasztorze Valdemosa” (wywiad), https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/1736694,janusz-krasny-krasinski-o-operze-kochankowie-z-klasztoru-valldemosa.html
[dostęp 16.11.2020].
Łuskina Ewa, Stępowski Leon (1906), Szopen. Sztuka popularna w pięciu aktach z dziejów naszej pieśni, Kraków: nakł. W.L. Anczyca i Spółki.
Maciąg Kazimierz (2010), „Naczelnym u nas jest artystą”. O legendzie Fryderyka Chopina w literaturze polskiej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Maurois Andr´e (1968), Lelia czyli życie George Sand, przeł. A. Kotula, wiersze przeł. W. Lewik, Warszawa: PIW.
Niecks Frederik (2011 [1888]), Fryderyk Chopin jako człowiek i muzyk, przeł. A. Buchner, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Podhorska-Okołów Stefania (1937), Lato w Nohant Iwaszkiewicza w Teatrze Małym, „Bluszcz”, nr 1, s. 13–14.
Popiel Jerzy (2004), Mythomanie antisandienne, „Arcana”, nr 55–56, s. 278–297.
Ptaszyńska Marta (2010), Kochankowie z klasztoru Valdemosa, Łódź: Teatr Wielki w Łodzi, https://docplayer.pl/11368057-Marta-ptaszynska-kochankowie-z-klasztoruvalldemosa.html [dostęp 30.10.2020].
Sand George (2006), Zima na Majorce, przeł. Z. Zorga-Krzychowicz, Pelplin: Wydawnictwo „Bernardinum”.
Sand George (2015), Historia mojego życia, t. 1–5, przeł. Z. Skowron, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Skowron Zbigniew [red.] (2010), Korespondencja Fryderyka Chopina z George Sand i z jej dziećmi, tłum. listów francuskich J. Hartwig i Z. Jędrzejowska-Waszczuk, wstęp K. Kobylańska, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina – PIW.
Szulc Marceli Antoni (1873), Fryderyk Chopin i jego utwory muzyczne. Przyczynek do życiorysu i oceny kompozycji artysty, Poznań: J. K. Żupański.
Tarnowski Stanisław (1892), Chopin i Grottger. Dwa szkice, Kraków: Nakładem Księgarni Spółki Wydawniczej Polskiej.
Zwingrodzka Wanda (2013), Stan zagrożenia, w: J. Krasiński, Krzak gorejący. Dramaty, seria Dramat polski. Reaktywacja, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, s. 7–28.
The Institut of Literary Research of the Polish Academy of Scienses in Warsaw https://orcid.org/0000-0003-4207-414X
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.