Krystyna Miłobędzka’s Poetic Playground. Around Gdzie baba siała mak. Gry słowne dla teatru

Ewa Nofikow-Dobrodumow

Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Ewa Nofikow-Dobrodumow, dr, literaturoznawczyni, kulturoznawczyni, adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Literatury Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka książek: Metafizyczne gospodarstwo Mirona (2001) oraz Polski karnawał. Obrazy obyczajów świątecznych w piśmiennictwie trzech stuleci (od XVII do XIX wieku) (2015). Jej zainteresowania obejmują pogranicza literaturoznawstwa i studiów kulturowych.




Abstract

The article is devoted to Krystyna Miłobędzka’s texts for children’s theatre. Demonstrating the kinship between the characteristic ways of thinking of poet and child, the author analyses how space is created – the space for both child’s play and poetic ritual. Highlighted in the work is the idea of how things are done through the use of clich´es, child’s words and rhymes in poetic language. The main character of Miłobędzka’s scripts is language – its potential and power for creation.

Keywords:

theatrical tscrip, play, poetical ritual, space, Krystyna Miłobędzka

Białoszewski Miron, Imiesłów, w: M. Białoszewski, Utwory zebrane, t. 2: Teatr Osobny, Warszawa: PIW, 1988, s. 147–150.

Borowiec Jarosław, Szare światło. Rozmowy z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Wrocław: Biuro Literackie, 2009.

Huizinga Johan, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2007.

Kałuża Anna, Więcej matki, w: Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, wybór, oprac. i red. J. Borowiec, Wrocław: Biuro Literackie, 2012, s. 236–241.

Kapferer Bruce, Proces rytualny i problem refleksywności w egzorcyzmach syngaleskich, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. MacAloon, przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz, posłowie do wydania polskiego W. Dudzik, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009, s. 273–313.

Karasińska Marta, Gry teatralne KrystynyMiłobędzkiej, w:Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, wybór, oprac. i red. J. Borowiec,Wrocław: Biuro Literackie, 2012, s. 561–569.

Miłobędzka Krystyna, Gdzie baba siała mak. Gry słowne dla teatru, Wrocław: Biuro Literackie, 2012.

Miłobędzka Krystyna, W widnokręgu Odmieńca. Teatr, dziecko, kosmogonia, Wrocław: Biuro Literackie, 2008.

Pławuszewski Piotr, O trudnej sztuce tłumaczenia świata, w: Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, wybór, oprac. i red. J. Borowiec, Wrocław: Biuro Literackie, 2012, s. 571–575.

Serafinowska Ewa, Gra i zabawa w sztukach KrystynyMiłobędzkiej, w: Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, wybór, oprac. i red. J. Borowiec, Wrocław: Biuro Literackie, 2012, s. 541–552.

Turner Victor, Liminalność i gatunki performatywne, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. MacAloon, przeł. K. Przyłuska--Urbanowicz, posłowie do wydania polskiego W. Dudzik, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009, s. 39–74.

Wiles David, Przestrzeń święta, w: D. Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Ł. Zaremba, red. nauk. wydania polskiego W. Dudzik, Warszawa: PWN, 2012, s. 36–90.


Published
2017-06-03



Ewa Nofikow-Dobrodumow 
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Ewa Nofikow-Dobrodumow, dr, literaturoznawczyni, kulturoznawczyni, adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Literatury Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka książek: Metafizyczne gospodarstwo Mirona (2001) oraz Polski karnawał. Obrazy obyczajów świątecznych w piśmiennictwie trzech stuleci (od XVII do XIX wieku) (2015). Jej zainteresowania obejmują pogranicza literaturoznawstwa i studiów kulturowych.




License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.