The Construction of Space and Its Role in Creating the Subject of the Short Story “The Pit and the Pendulum” by Edgar Allan Poe
Abstract
The article aims to show the relationship between the construction of space in Edgar Allan Poe's The Pit and the Pendulum and the creation of the story's protagonist – a prisoner of the Spanish Inquisition who suffers elaborate torture. Relying on geopoetics and the concept of focalization as understood by Mieke Bal and Shlomith Rimmon-Kennan, the author analyzes the impact of space on the senses and emotions of the subject in a situation of sensory deprivation. She also addresses various themes, important in Poe's work and evident in the story, such as teraphobia, gothicism and the ideas of Enlightenment. In the course of the analysis, she argues that the way the prisoner experiences and describes the space of the prison cell becomes the focal point for the construction of the literary subject in this short story.
Keywords:
literary space, senses, enclosure, experience, emotionReferences
Aguirre Manuel (1990), The Closed Space: Horror Literature and Western Symbolism, Manchester: Manchester University Press.
Ballengee Jennifer (2008), Torture, Modern Experience, and Beauty in Poe’s “The Pit and the Pendulum”, „Modern Language Studies” 2008, Vol. 38, No. 1, s. 26–43.
Bal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zbiorowe pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cascella Marco (2016), Taphophobia and ‘life preserving coffins’ in the nineteenth century, „History of Psychiatry”, Vol. 27, No. 3, s. 345–349.
Engel Leonard W. (1983), Psychological crisis and enclosure in Edgar Allan Poe’s “The Pit and the Pendulum”, „CEA Critic” 1983, Vol. 45, No. 3/4, s. 28–31.
Fisher Benjamin (2008), The Cambridge Introduction to Edgar Allan Poe, Cambridge: Cambridge University Press.
Grassian Stuart (2006), Psychiatric Effects of Solitary Confinement, „Washington University Journal of Law and Policy”, Vol. 22, s. 327–383.
Hammond Alexander (2008), Subverting Interpretation: Poe’s Geometry in “The Pit and the Pendulum”, „The Edgar Allan Poe Review” 2008, Vol. 9, No. 2, s. 5–16.
Jasionowicz Stanisław (2016), Doświadczenie przestrzeni, w: Obrazy świata, przestrzenie dzieła. Literatura–sztuki plastyczne, red. S. Jasionowicz, Kraków: Imaginarium, s. 5–11.
Kasperski Edward (2009), Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury, „Tekstualia” 2009, nr 1, s. 15–34.
Kasperski Edward, Nalewajk Żaneta [red.] (2010), Edgar Allan Poe niedoceniony nowator, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Kavanaugh Aaron, Moe Travis (2005), The Pit and The Pendulum, https://mse.redwoods.edu/darnold/math55/DEproj/ sp05/atrav/ThePitandThePendulum.pdf[dostęp 08.05.2021].
Lawes Rochie (1983), The Dimensions of Terror: Mathematical Imagery in “The Pit and the Pendulum”, „Poe Studies” 1983, Vol. 16, No. 1, s. 5–7.
Lewis Matthew (1998), Mnich: romans, przeł. Z. Sinko, Warszawa: Prószyński i S-ka.
Lundquist James (1969), The Moral of Averted Descent: The Failure of Sanity in “The Pit and the Pendulum”, „Poe Newsletter”, Vol. 2, No. 2, s. 25–26.
Okopień-Sławińska Aleksandra (1987), Relacje osobowe w literackiej komunikacji, w: Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947–1964, wyb. H. Markiewicz, Wrocław: Ossolineum, s. 29–43.
Poe Edgar Allan, Studnia i wahadło, przeł. B. Leśmian, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/ studnia-i-wahadlo.pdf [dostęp 08.05.2021].
Poe Edgar Allan (1956), Przedwczesny pogrzeb, w: E.A. Poe, Opowiadania, przeł. S. Wyrzykowski, Warszawa: Czytelnik.
Poe Edgar Allan, Zagłada domu Usherów, przeł. B. Leśmian, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/zaglada-domu-usherow.pdf [dostęp 25.04.2022].
Rimmon-Kennan Shlomith (2002), Narrative Fiction: Contemporary Poetics, London–New York: Routledge.
Rybicka Elżbieta (2008), Od poetyki przestrzeni do poetyki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 21–38.
Rybicka Elżbieta (2011), Geografia, literatura, wyobraźnia: w stronę wspólnego słownika, „Tematy z Szewskiej”, nr 1 (5), s. 41–45.
Rybicka Elżbieta (2012), Literatura, geografia: wspólne terytoria, w: Od poetyki przestrzeni do geopoetyki, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 11–25.
Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.
Sadza Agata (2013), „Narratologia” Mieke Bal, „Przekładaniec”, nr 27, 238–245.
Shu-Ting Kao Justine (2017), Poe’s Dissection of the Mind in "The Pit and the Pendulum", Journal of Applied Cultural Studies, Vol. 3, s. 51–70.
Studniarz Sławomir (2008), Tragiczna wizja. Rzecz o nowelistyce Poego, Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
The Cambridge Companion to Edgar Allan Poe (2002), red. K. Hayes, Cambridge: Cambridge University Press.
Toikkanen Jarkko (2021), At the Cutting Edge: Touch Images in Edgar Allan Poe’s “The Pit and the Pendulum”, „Connotations: A Journal for Critical Debate”, Vol. 30, s. 1–23.
Tuan Yi-Fu (1987), Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zimmerman Brett (2005), Edgar Allan Poe: Rhetoric and Style, Montreal: McGill Queen’s University Press.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.