Some Remarks on Space in „Empuzjon” by Olga Tokarczuk

Roman Bobryk

Faculty of Humanities. Siedlce University of Natural Sciences and Humanities
https://orcid.org/0000-0002-5343-4043


Abstract

The novel Empuzjon by Olga Tokarczuk is set in the autumn of 1913 in the spa town of Gërbersdorf located in the Sudetes. The town, the centre of which is the spa house, is situated in a valley surrounded by forested hillsides. This location makes the town an enclosed space. This space is the opposite of the surrounding mountain space. This contrast can be described by the oppositions 'civilisation - nature' and 'masculine - feminine' (where the space of nature is feminine and 'wild/primal', while the world of the town is dominated by the masculine element). From the perspective of the biography of the main character, the androgynous Mieczyslaw Wojnicz, the vertical axis of the world plays an important role. His development proceeds from the memories of trips to the basement during his childhood to the attic in the guesthouse in Gërbersdorf.

Keywords:

Olga Tokarczuk, space, psychoanalysis, identity

Felberg Karolina (2022), Wszech(nie)obecność kobiet. O „Empuzjonie” Olgi Tokarczuk, https://kulturaliberalna.pl/2022/06/14/karolina-felberg-recenzja-empuzjonolga- tokarczuk/ [dostęp 17.09.2022].

Fredro-Smoleńska Maria (2022), „Empuzjon”: Nowa powieść Olgi Tokarczuk, https://www.vogue.pl/a/empuzjon-nowa-powiesc-olgi-tokarczuk [dostęp 17.09.2022].

Jung Carl Gustav (2007), Życie symboliczne, przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR.

Klan Rafał (2022), Tuntschi, czyli kilka słów (albo więcej) o „Empuzjonie” Olgi Tokarczuk, https://rklanblog.wordpress.com/2022/06/19/tuntschi-czyli-kilka-slow-albowiecej-o-empuzjonie-olgi-tokarczuk/ [dostęp 17.09.2022].

Kozak Tomasz (2022), Co robić, jeśli nie chcemy kisnąć w apolitycznej grzybni, https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-alej/empuzjon-olga-tokarczuk-recenzja/[dostęp 18.09.2022].

Larenta Anna (2018), Grzybnia jako metafora w twórczości Olgi Tokarczuk, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 13, s. 201–218, DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2018.13.14.

Madaliński Artur (2022), „Empuzjon” Olgi Tokarczuk, czyli wołanie o wielość, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/empuzjon-olgi-tokarczuk-czyli-wolanie-o-wielosc/[dostęp 18.09.2022].

Piątkowska Anna (2022), Czyta się. Książki. Świat bez kobiet. Olga Tokarczuk zaprasza douzdrowiska, https://dziennikpolski24.pl/czyta-sie-ksiazki-swiat-bez-kobiet-olgatokarczuk-zaprasza-do-uzdrowiska-recenzja/ar/c13-16424051 [dostęp 18.09.2022].

Sarnowska Amelia (2022), „Empuzjon” Olgi Tokarczuk. W poszukiwaniu własnej opowieści,https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/empuzjon-olgi-tokarczuk-wposzukiwaniu-wlasnej-opowiesci-recenzja/rlwbyzt [dostęp 14.09.2022].

Sobolewska Justyna (2022), Anomalia, „Polityka” 2011, nr 23 (3366), s. 76–78.

Tokarczuk Olga (1998), Dom dzienny, dom nocny, Wałbrzych: Wydawnictwo „Ruta”.

Tokarczuk Olga (2022) Empuzjon. Horror przyrodoleczniczy, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Warnke Agnieszka (2022), Olga Tokarczuk, „Empuzjon”, https://culture.pl/pl/dzielo/olga-tokarczuk-empuzjon [dostęp 17.09.2022].

Witkowska Ilona (2022), Lęk przed lękiem, https://www.dwutygodnik.com/artykul/10128-lek-przed-lekiem.html [dostęp 18.09.2022].


Published
2022-12-31



Roman Bobryk 
Faculty of Humanities. Siedlce University of Natural Sciences and Humanities https://orcid.org/0000-0002-5343-4043



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.