Michał Głowiński: Literary Critic and Writer of Holocaust
Monika Krawiel
Wydział Filologiczny, Uniwersytet w BiałymstokuAbstract
Michał Głowiński, who has been so far perceived primarily as a distinguished literary critic, well known for his analysis of the communist newspeak, is also the author of autobiographical narratives. The article analyzes certain aspects of Głowiński’s writing, such as the characters, time, space, fragmentariness, contexts and language. After almost sixty years of silence, in his texts Głowiński uncovers the layers of memory which come from “the epoch of gas chambers”. He does it in order to face the trauma of the Holocaust.
Keywords:
Holocaust, literature, autobiographical narrative, Michał GłowińskiReferences
Amiel Irit, Osmaleni, Izabelin: Wydawnictwo Świat Literacki, 1999.
„Autobiografia musi być kompromisem” – z Michałem Głowińskim rozmawia Jacek Leociak, „Kwartalnik Artystyczny” 2010, nr 2, s. 40.
Bauman Janina, Zima o poranku: opowieść dziewczynki z Warszawskiego getta, Kraków: Wydawnictwo Znak, 1989.
Brown Roger, Kulik James, Flash-bulb memories, „Cognition” 1977, nr 5, s. 73–99.
Głowiński Michał, Carska filiżanka: szesnaście opowieści,Warszawa: Wielka Litera, 2016.
Głowiński Michał, Muzyka w powieści, „Teksty” 1980, nr 2.
Głowiński Michał, Literackość muzyki – muzyczność literatury, w: Pogranicza i korespondencje sztuk: studia, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, 1980.
Głowiński Michał, Realia, dyskursy, portrety: studia i szkice, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2011.
Kert´esz Imre, Los utracony, przeł. K. Pisarska, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2002.
Kosiński Jerzy, Malowany ptak, przeł. T. Mirkowicz, Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik, 1989.
Kowalska-Leder Justyna, Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009.
Kuczyńska-Koschany Katarzyna, „Nosiłem w sobie strach i nie znałem języka, którym bym mógł mówić”. O Czarnych sezonach Michała Głowińskiego, „Polonistyka” 2008, nr 9, s. 36–41.
Kurkiewicz Juliusz, Punkty pamięci, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 24, http://www2.tygodnik.com.pl/ksiazki/24/ksiazki03.php [dostęp 20.11.2016].
Łuszczykiewicz Piotr, Przeżyć i pisać, „Nowe Książki” 2006, nr 6, s. 53.
Nalewajk Żaneta, „Moja kładka wznoszona nad czasem różne ma wymiary...”, „Tekstualia” 2006, z. 7, s. 55–62.
Radziwon Marek, Ostra rozprawa z nieznośną pamięcią, „Gazeta Wyborcza” 2006, nr 32, s. 16.
Tec Nechama, Suche łzy, przeł. K. Mantorska, M. Adamczyk-Garbowska, Warszawa: Wydawnictwo Baobab, 2005.
Ubertowska Aleksandra, „Kręgi obcości”, podwójne wyjście. Projekt autobiograficzny Michała Głowińskiego, „Teksty Drugie” 2011, nr 4, s. 195–205.
Wojdowski Bogdan, Chleb rzucony umarłym, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku
License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.