The Subservient Role of Humanities Facing Their Own Crisis

Szymon Trusewicz

Faculty of Philology. University of Bialystok
https://orcid.org/0000-0002-4313-7256


Abstract

The article discusses selected diagnoses on the crisis in the humanities. It concentrates on systemic issues related to the critical assessment of the relevance of the humanities to market realities as well as critical approaches to the humanities within the field itself. The freqenutly addressed problems faced by the members of academia are substantiated by sociological research and essayistic autoethnography. Problems of autonomy and engagement of the humanities are discussed in the context of Justyna Tabaszewska’s concept of subservient humanities presented in the work Humanistyka służebna. Negocjowanie pola i budowanie autonomii w dobie kryzysu [Subservient humanities. Mediating the field and building autonomy in times of crisis].

Keywords:

humanities, crisis, engaged humanities, autonomous humanities, autoethnography

Hartman Jan (2023), Gdy doktor odchodzi, „Polityka”, nr 3, s. 96.

Jakubowiak Maciej (2021), Koniec z akademią, „Dwutygodnik”, nr 320, https://www.dwutygodnik.com/artykul/9776-koniec-z-akademia.html.

Jakubowiak Maciej (2022), Wrażliwości: literatura zaangażowania, „Dwutygodnik”, nr 327.

Januszkiewicz Michał (2009), Czy mamy dziś kryzys humanistyki?, „Znak” październik 2009, nr 653, s. 68–79, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/6532009michaljanuszkiewiczczy-mamy-dzis-kryzys-humanistyki/.

Korycki Kate, Zawadzka Anna (2018), Wyjście z „szafy” homoseksualnej, wejście do „szafy” klasowej. O polityce tożsamości i socjologii refleksyjnej Didiera Eribona i ´Eduarda Louisa Rozmawiają Kate Korycki i Anna Zawadzka, „Studia Litteraria Historica”, nr 7, s. 1–17.

Lipszyc Adam (2014), Dekonstrukcja uniwersytetu, „Dwutygodnik”, nr 125, https://www.dwutygodnik.com/artykul/5026-dekonstrukcja-uniwersytetu.html.

Łebkowska Anna (2017), Autorefleksyjność współczesnych nauk humanistycznych i co powinno z tego wynikać, „Teksty Drugie” nr 1, s. 244–252.

Łuczaj Kamil (2021), Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 17 (2), s. 6–25.

Łuczaj Kamil, Krawczyk Stanisław (2022), Łuczaj: Możemy sprawić, żeby na uczelniach była większa równość, „Magazyn Kontakt”, nr 281, https://magazynkontakt.pl/luczaj-mozemy-sprawic-zeby-na-uczelniach-byla-wieksza-rownosc/.

Markowski Michał Paweł (2013), Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków: Universitas.

Markowski Michał Paweł (2014), Lewica akademicka: między hipokryzją i iluzją, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 208–214.

Nowicki Damian (2022), Z akademii do baru. 73 procent polskich doktorantów ma objawy depresji, „Tygodnik Powszechny”, nr 50, s. 22–25, https://www.tygodnikpowszechny.pl/z-akademii-do-baru-73-procent-polskich-doktorantow-ma-objawydepresji-181661.

Ryś Paweł Wiktor (2015), „Zwrot plebejski” we współczesnej polskiej humanistyce i debacie publicznej, w: Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, red. L. Mokrzecki, M. Brodnicki, J. Taraszkiewicz, Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses, s. 307–317.

Skrendo Andrzej (2014), Wyprowadzenie z humanistyki. O książce Michała Pawła Markowskiego „Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki”, „Wielogłos”, nr 1 (19), s. 91–101.

Sowa Jan (2014), Humanistyka płaskiego świata, „Teksty Drugie” nr 1, s. 192–207.

Stachewicz Krzysztof (2010), Kryzys jako kategoria filozoficzna, „Teologia i Moralność”, t. 7, s. 7–16.

Tabaszewska Justyna (2022), Humanistyka służebna. Negocjowanie pola i budowanie autonomii w dobie kryzysu, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Wood EllenMeiksins (2017), Agrarne początki kapitalizmu, przeł. E. Robakiewicz, „Praktyka Teoretyczna”, nr 4 (26), s. 343–360.


Published
2023-07-15



Szymon Trusewicz 
Faculty of Philology. University of Bialystok https://orcid.org/0000-0002-4313-7256



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.