On the Poetic Stage. Ways of Constituting Poetic Voice in Wykaz treści by Krystyna Miłobędzka
Ewa Nofikow-Dobrodumow
Wydział Filologiczny, Uniwersytet w BiałymstokuAbstract
The article is devoted to the 1984 publication entitled Wykaz treści by Krystyna Miłobędzka. The author shows the multi-faceted nature of the poetic subject and the ways of its creation. She finds that liminality is a category which helps to understand the concept of subjectivity in Miłobędzka’s poetry. Additionally, the author focuses on the opposition between language and speech, poetry and reality, writing and experience. But the key aspect of Miłobędzka’s poetry is its “staginess” and its interconnection with the liminality of the subject, the material qualities of her voice and her use of language variations.
Keywords:
poetic subject, liminality of subject, stage, Krystyna MiłobędzkaReferences
Barańczak Stanisław, Dramatyczna niegramatyczność, w: Wielogłos: Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, red. J. Borowiec, Wrocław: Biuro Literackie, 2012, s. 43–46.
Białoszewski Miron, Moje Jakuby znużenia, w: tegoż, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa: PIW, 1987, s. 92.
Bogalecki Piotr, Niedorozmowy. Kategoria niezrozumiałości w twórczości Krystyny Miłobędzkiej, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2011.
Borowiec Jarosław, Szare światło. Rozmowy z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Wrocław: Biuro Literackie, 2009, s. 17.
Karpowicz Tymoteusz, Metafora otwarta, w: Tymoteusz Karpowicz, Andrzej Falkiewicz, Krystyna Miłobędzka, Dwie rozmowy (Oak Park – Puszczykowo – Oak Park), wybór listów i ilustracji oraz wprowadzenie Krystyna Miłobędzka, oprac. i przygotowanie materiałów do druku J. Borowiec, Wrocław: Biuro Literackie, 2011, s. 191–232.
Miłobędzka Krystyna, Autorska nota o autorce, w: tejże, Gdzie baba siała mak. Gry słowne dla teatru, Wrocław: Biuro Literackie, 2012, s. 183.
Miłobędzka Krystyna, gubione, w: tejże, Zbierane, gubione 1960–2010, Wrocław: Biuro Literackie, 2010.
Miłobędzka Krystyna, Między nieporządkiem a porządkiem, w: tejże, W widnokręgu Odmieńca: teatr, dziecko, kosmogonia, Wrocław: Biuro Literackie, 2008, s. 35–43.
Miłobędzka Krystyna, Wykaz treści, Warszawa: Czytelnik, 1984.
Miłobędzka Krystyna, Zabawa i teatr, w: tejże, W widnokręgu Odmieńca: teatr, dziecko, kosmogonia, Wrocław: Biuro Literackie, 2008, s. 72–108.
Szaruga Leszek, Żeby się podarować, w: Wielogłos: Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, red. J. Borowiec, Wrocław: Biuro Literackie, 2012, s. 53–58.
Turner Victor, Liminalność i gatunki performatywne, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J.J. MacAloon, przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz, posłowie do wyd. pol. W. Dudzik, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009, s. 39–74.
Woolf Virginia, Pani Dalloway, przeł. K. Tarnowska, Kraków: Znak, 2003.
Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku
License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.