Space Spread over Time: the Case of “Here” by Richard McGuire

Julia Dynkowska

Faculty of Philology. University of Lodz
https://orcid.org/0000-0001-7657-2679


Abstract

The article concerns the experimental graphic novel Here by Richard McGuire, which is a specific attempt to read time in space. The novel consists of a set of boards depicting the same place in New Jersey at different historical moments. In my work, I reflect on the category of chronotope in the comics medium and try to consider to what extent (and if) Here complements or expands understanding of chronotope in this context.

Keywords:

comics, chronotope, graphic novel, Richard McGuire, space-time

Alexander Lily (2007), Storytelling in Time and Space: Studies in the Chronotope and Narrative Logic on Screen, „Journal of Narrative Theory”, nr 37/1, s. 27–64.

Bachtin Michaił (1974), Czas i przestrzeń w powieści, przeł. J. Faryno, „Pamiętnik Literacki”, nr 4, s. 273–311.

Bachtin Michaił (1982), Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści, w: M. Bachtin, Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa: Czytelnik, s. 278–488.

Balestrino Alice (2018), Placing time, timing space. Memory as Border and Line of (Hi)Stories in Richard McGuire’s Graphic Narrative Here, „Review of International American Studies”, nr 11/2, s. 67–79.

Being ‘Here’ with Richard McGuire (2016), http://transbook.org/en/magazine/hererichard-mcguire/ [dostęp 28.08.2023].

Bernardelli Andrea (2018), I cronotopi grafici di Gipi. Il significato dello spazio-tempo nelgraphic novel, „Between”, nr 8/15, s. 1–20, DOI: 10.13125/2039-6597/3193.

Brach-Czaina Jolanta (2018), Szczeliny istnienia, Warszawa: Dowody na Istnienie.

Earle Harriet (2013), Comics and the Chronotope: Time-Space Relationships in Traumatic Sequential Art, „HARTS & Minds: The Journal of Humanities and Arts”, nr 1/3, s. 2–13.

Groensteen Tierry (2007), The Spatio-Topical System, w: T. Groensteen, The System of Comics, trans. B. Beaty, N. Nguyen, Jackson: University Press of Mississippi, s. 24–103.

Haynes Deborah J. (2002), Bakhtin and the Visual Arts, w: A Companion to Art Theory, eds. P. Smith, C. Wilde, New Jersey: Blackwell Publishing, s. 292–302.

Krupa Aleksandra (2011), „To, co było” (?). O doświadczeniu czasoprzestrzeni sfotografowanej, „Interlinie”, nr 1, s. 42–48.

Marszalkowski Tamara (2016), Was war und einmal sein wird, „Journal Frankfurt” 28.01.2016, https://www.journal-frankfurt.de/journal news/Kultur-9/Richard-McGuire-im-Museum-Angewandte-Kunst-Was-war-und-einmal-sein-wird-26291.html [dostęp 28.08.2023].

McCloud Scott (2021), Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Warszawa: Kultura Gniewu.

McGuire Richard (1989), Here, „Raw”, nr 2/1.

McGuire Richard (2014), Here, New York: Pantheon Books.

McGuire Richard (2014), Tu, przeł. J. Zarudzka, „Ha!Art”, nr 46/2, s. 101–107.

McGuire Richard (2016), Tutaj, przeł. K. Uliszewski, Słupsk: Wydawnictwo Komiksowe.

Mendes de Souza Marcelo (2017), Comic-chronotope in Julio’s Day: Gilbert Hernandez’s explorations of the form-shaping ideologies of the medium, „Journal of Graphic Novels and Comics”, nr 8/4, s. 359–375, DOI: 10.1080/21504857.2017.1299021.

Onishi Moe (2021), An Interview with Richard McGuire, the author of Here: Everything is Transitory 26.01.2021, https://madoken.jp/en/article/8002/ [dostęp 28.08.2023].

Rybicka Elżbieta (2011), Pamięć i miasto. Palimpsest vs. pole walki, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 201–211.

Schl¨ogel Karl (2009), W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał, Poznań: Alfa.

Shapton Leanne (2015), Split Screens: An Interview with Richard McGuire, „The Paris Review”, 12.06.2015, https://www.theparisreview.org/blog/2015/06/12/splitscreens-an-interview-with-richard-mcguire/ [dostęp 28.08.2023].

Szyłak Jerzy (2016), Coś więcej, czegoś mniej. Poszukiwania formuły powieści graficznej w komiksie 1832–2015, Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

The Morgan Premieres Richard McGuire’s Groundbreaking Graphic Novel, Here, and Explores the Process Behind Its Creation (b.r.), https://www.themorgan.org/sites/default/files/pdf/press/HEREPressRelease.pdf [dostęp 28.09.2023].

TimeSpace: After Here by Richard McGuire (b.r.), http://www.museumangewandtekunst.de/media/timespace museumangewandtekunst.pdf [dostęp: 28.09.2023].

Ulicka Danuta (2018), Kariera chronotopu, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 259–271, DOI:10.18318/td.2018.1.15.

Vice Sue (1997), Introducing Bakhtin, Manchester: Manchester University Press.

Ware Chris (2014), Chris Ware on Here by Richard McGuire – A Game-changing Graphic Novel, „The Guardian” 17.12.2014, https://www.theguardian.com/books/2014/dec/17/chris-ware-here-richard-mcguire-review-graphic-novel [dostęp 28.08.2023].

Wróblewski Michał (2016), Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Zatyka Franciszek (2023), Robert Zemeckis cyfrowo odmłodzi Toma Hanksa w nowym filmie 1.02.2023, https://www.filmweb.pl/news/Robert+Zemeckis+wykorzysta+nowe+narz%C4%99dzia+odm%C5%82adzania+aktor%C3%B3w+w+projekcie+%22Here%22.+Tom+Hanks+gwiazd%C4%85+filmu-149392 [dostęp 6.10.2023].


Published
2024-03-30



Julia Dynkowska 
Faculty of Philology. University of Lodz https://orcid.org/0000-0001-7657-2679



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.