Landscape After the Battle: On the Monte Cassino Trilogy by Melchior Wańkowicz

Beata Nowacka

Institut of Literary Studies. University of Silesia in Katowice
https://orcid.org/0000-0001-8644-4769


Abstract

This article analyses Melchior Wańkowicz's Bitwa o Monte Cassino [the battle of Monte Cassino]. The author points out that while this work is not widely read today, it still distinguishes itself from other narratives of landmark battles. The Italian campaign is portrayed in a multifaceted way: in panoramic shots and with attention to topographical detail, in an accurate and highly documentary manner, but also taking into account the artistic components of the work. This approach is still attractive to Polish and foreign readers, for whom the Wańkowicz trilogy not only documents the great battle, but also encourages reflections on the source of identity.

Keywords:

reportage, Battle of Monte Cassino, Second World War, Melchior Wańkowicz, identity

Bocheński Jan Innocenty Maria (2008), Wspomnienia, Komorów: Wydawnictwo ANTYK – Marcin Dybowski.

Giedroyc Jerzy,Wańkowicz Melchior (2000), Listy 1945–1963, wyboru dokonała i wstępem opatrzyła A. Ziółkowska-Boehm, przypisy opracowali A. Ziółkowska-Boehm i J. Krawczyk, Warszawa: Czytelnik.

Herling-Grudziński Gustaw (2019), Dziennik pisany nocą. Vol. 2. 1982–1992, w: G. Herling-Grudziński, Dzieła zebrane, red. W. Bolecki, t. 8, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Keegan John (2019), Oblicze bitwy. Studium nad bitwami pod Azincourt, Waterloo i nad Sommą, przeł. M. Grzywa, Oświęcim: Wydawnictwo Napoleon V.

Kaliszewski Andrzej (2017), Mistrzowie polskiego reportażu wojennego (1914–2014), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Morcinek Gustaw (1982), Judasz Monte Sicuro, wyd. 4, Katowice: Instytut Wydawniczy PAX.

Nowacka Beata (2018), Ćwiczenia pamięci: na marginesie Bitwy o Monte Cassino Melchiora Wańkowicza, w: Palimpsest: miejsca i przestrzenie, red. A. Gomóła, A. Szawerna--Dyrszka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Odyseja 2 Korpusu Polskiego (2017), teksty i wybór ikonografii K. Jaworska i P. Morawski, Rzym–Warszawa: Fundacja Muzeum Pamięci 2 Korpusu Polskiego we Włoszech.

Turkiewicz Zbigniew, Bitwa o Monte Cassino, https://www.youtube.com/watch?v=UMYz9irGuFw [dostęp 10.09.2024].

Wańkowicz Melchior (1974), Wojna i pióro, Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.

Wańkowicz Melchior (1989), Bitwa o Monte Cassino, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.

Wańkowicz Melchior (1989), Bitwa o Monte Cassino, t. 3. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.

Wawer Zbigniew (2009), Monte Cassino. Walki 2. Korpusu Polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Bellona.

Wiszniowska Monika (2016), Melchiora Wańkowicza literacki obraz bitwy pod Monte Cassino, w: Reprezentatywna mikroskala? Rozważania o tożsamości lokalnej mieszkańców Czeladzi z racji udziału ich przedstawicieli w bitwie o Monte Cassino, red. M. Krakowiak,

A. Dębska-Kossakowska, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wolny Kazimierz [K. Wolny-Zmorzyński] (1991), Sztuka reportażu wojennego Melchiora Wańkowicza, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.

Ziółkowska-Boehm Aleksandra (2014), Druga bitwa o Monte Cassino i inne opowieści, Warszawa: Iskry.

Ziątek Zygmunt (1993), Proza – narodziny współczesnego reportażu, w: Literatura polska 1918–1975, t. 2: 1933–1944, red. A. Brodzka, S. Żółkiewski, Warszawa: Wiedza Powszechna.


Published
2025-04-30



Beata Nowacka 
Institut of Literary Studies. University of Silesia in Katowice https://orcid.org/0000-0001-8644-4769


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.