In Search of an Authentic Ireland: On Landscapes in the Novel “The Colony” by Audrey Magee

Julia Dynkowska

Faculty of Philology. University of Lodz
https://orcid.org/0000-0001-7657-2679


Abstract

This article examines Audrey Magee’s novel The Colony, published in Poland in 2024. The author of the article focuses on those parts of the novel that concern the Irish landscape and its inhabitants, as perceived by the novel’s main characters: primarily an English painter, and also a French linguist. In her reflections, she refers to an understanding of the concept of ‘landscape’ related to seeing, painting and also to the Gilpinian picturesque. She reflects on landscape in the context of the ‘authenticity’ sought by the aforementioned protagonists. To this end, she analyses, among other things, the clichés and cultural conventions that constitute for both points of reference. On the margins of these considerations, she also proposes that the cultural prefigurations of the experience of space drawn from painting, fixed in literary texts, can be called literary “Claude glasses”.

Keywords:

Audrey Magee, Ireland, authenticity, landscape, the "imperial gaze", literary "Claude glasses"

Blackburn Graham (1978), The Illustrated Encyclopedia of Ships, Boats, Vessels and Other Water-borne Crafts, Woodstock: The Overlook Press.

Bradley Anthony (2003), Hearts of Darkness: Conrad, Casement, and the Congo, „ARIEL: A Review of International English Literature”, nr 34(2–3), s. 197–214.

Coetzee John Maxwell (2009), Malowniczość, wzniosłość i południowoamerykański krajobraz, w: J.M. Coetzee, Białe pisarstwo. O literackiej kulturze Afryki Południowej, przeł. D. Żukowski, Kraków: Znak, s. 53–86.

Cosgrove Denis Edmund (2014), Krajobraz i europejski zmysł wzroku – przyglądanie się naturze, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 79–111.

Dynkowska Julia (2017), „A jednak oczyma / [m]oimi patrzycie...”. O doświadczeniu sztuki w doświadczaniu przestrzeni, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 11, s. 167–179. DOI: 10.15290/bsl.2017.11.11.

Frydryczak Beata (b.r.), Krajobraz, https://cbh.pan.pl/pl/krajobraz [dostęp 28.09.2024]. Gilpin William (2014), Podróż malownicza, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak i D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 167–174.

Gombrich Ernst Hans (1981), Prawda a stereotyp, w: E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 66–93.

Kaczmarek Jacek, Kapusta Armina (2022), Rozważania semiotyczne o geopoetyce odwróconej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 21, s. 251–270. DOI:10.15290/bsl.2022.21.14.

Lipiński Filip (2013), Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, s. 208–209.

Magee Audrey (2022), Writing About Art: The Colony by Audrey Magee, https://www.writing.ie/interviews/writing-about-art-the-colony-by-audrey-magee/ [dostęp27.09.2024].

Magee Audrey (2024), Kolonia, przeł. D. Jankowska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Magee Audrey, Nogaś Michał (2024), To nie był atak jedynie na rodzinę królewską, także sygnał, że nikt z nas nie może czuć się bezpieczny. Wywiad, 16.03.2024, „Wysokie Obcasy”, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,30786047,to-niebyl-atak-jedynie-na-rodzine-krolewska-takze-sygnal.html [dostęp 27.09.2024].

Manˇcić Aleksandra (2016), Paul Gauguin i Victor Segalen: estetyka odmienności pomiędzy literaturą a malarstwem, „Porównania”, nr 19, t. 19, s. 41–57, DOI:10.14746/p.2016.19.10268.

Marshall David (2002), The Problem of Picturesque, „Eighteen Century Studies”, t. 35, nr 3, s. 414, http://www.jstor.org/stable/30054207 [dostęp 26.09.2024].

Mendelsohn Meredith (2017), Why Is the Art World Divided over Gauguin’s Legacy?, 3 sierpnia 2017, https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-art-dividedgauguins-legacy [dostęp 28.09.2024].

Mitchell William John Thomas (2014), Krajobraz imperialny, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak i D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 231–259.

Myerson Jonathan (2022), The Colony by Audrey Magee Review – Island Life at a Distance, „The Guardian” 27.02.2022, https://www.theguardian.com/books/2022/feb/27/the-colony-by-audrey-magee-review-island-life-at-a-distance [dostęp 20.06.2024].

Nycz Ryszard (2012), Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.

Pratt Mary Louise (2011), Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, przeł. E. E. Nowakowska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych praktykach i teoriach literackich, Kraków: Universitas.

Schlögel Karl (2009), Krajobrazy, płaskorzeźby, w: K. Schlögel, W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 278–287.

The Crown (2020), Netflix, 2016–2023, sezon 4, odc. 1, reż. Benjamin Caron, data emisji: 15 listopada 2020.

Thompson Ewa (2011), A jednak kolonializm. Uwagi epistemologiczne, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 289–302.

Vargas Llosa Mario (2011), Marzenie Celta, przeł. M. Chrobak, Kraków: Znak.

Warchala Michał (2006), Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków: Universitas.

Wieczorkiewicz Anna (2012), Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Kraków:Universitas.


Published
2025-04-30



Julia Dynkowska 
Faculty of Philology. University of Lodz https://orcid.org/0000-0001-7657-2679


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.