In the World of "Stolen" Souls: Oleg Bogayev's Reading of Gogol
Weronika Biegluk-Leś
Faculty of Philology. University of Bialystokhttps://orcid.org/0000-0003-3596-1357
Abstract
This article analyzes Oleg Bogayev's play Bashmachkin. The Miracle of the Overcoat in One Act, a postmodern remake of Nikolai Gogol's canonical short story The Overcoat. The author of the article points out that Bogayev is consistently breaking binary oppositions in the depiction of the fictional world and maximizing the strategy of play, for instance, pushing the category of subjectivity to the limits of absurdity. Bogayev preserves and reinterprets the main elements of Gogol's story (theft, the semantics of the overcoat, the protagonist's death), modifying the structure and composition of the original, introducing a plethora of new characters, and brutalizing the depicted world through the escalation of violence. By retelling the story of the "little man" Akaky Akakievich, the author perceives him as a realization of the archetype of Russian consciousness (the Russian man). He highlights the moral and psychological consequences of escapism and the traumatic, destructive role of violence. The specificity of Bogayev's dialogue with the classics takes the form of a feedback loop, combining a view of contemporary reality through the lens of the classics with a view of the classics from the perspective of the present, revealing both the relevance and the universality of the themes addressed by Gogol.
Keywords:
new drama, remake, intertextuality, a little manReferences
Belokurova Svetlana (2006), Slovar’ literaturovedˇceskih terminov, Sankt-Peterburg: Paritet, s. 314.
Berdâev Nikolaj (1990), Duhi russkoj revolûcii, w: Iz glubiny. Sbornik statej o russkoj revolûcii, S.A. Askol’dov, N.A. Berdâev, S.A. Bulgakov i dr., Moskva: Izd-vo Moskovskogo universiteta, s. 55–90.
Bogaev Oleg (2008), Baˇsmaˇckin, w: O. Bogaev, N. Kolâda, V. Sigarev, M. Ugarov, O. ˇSiˇskin, Parfûmer i dr. inscenirovannye personaˇzi, Moskva: Korovaknigi, s. 5–62.
Bogaev Oleg (2012), Baˇsmaˇckin, w: O. Bogaev, Russkaâ narodnaâ poˇcta: 13 komedij, cost. V.È. Ishakov, Ekaterinburg: Zˇ urnal „Ural”, s. 365–424.
Breeva Tat’âna, Ihsanova Anna (2015), Rimejkovaâ strategiâ v „novoj drame” rubeˇza XX–XXI vekov (M. Ugarov „Smert’ Il’i Il’iˇca”), „Filologiâ i Kul’tura. Philology and Culture”, nr 3, s. 191–196.
Bykov Dmitrij (2017), Programma Odin ot 13-go oktâbrâ 2017 goda, „O ˇcëm King rasskazal v «Kèrri»?”, radio Èho Moskvy, https://ru-bykov.livejournal.com/4544700.html, [dostęp 7.02.23].
Cˇ ernâk Mariâ (2005), Fenomen massovoj literatury XX veka: monografiâ, Sankt-Peterburg: Izd-vo RGGU im. A.I. Gercena.
Cˇ ernâk Mariâ (2009), S Gogolem na druzˇeskoj noge: ûbilejnye zametki, „Znamâ”, nr 6, s. 181–187.
Culler Jonathan (1981), The Pursuit of Signs, London: Publisher Routledge & Kegan Paul.
Èjhenbaum Boris (1919), Kak sdelana „ ˇ Sinel’” Gogolâ, w: Poètika, Petrograd: 18-aâ Gosudarctvennaâ tipografiâ, s. 151–165.
Emec Evgenij, Âkimova Svetlana (2016), Razvitie temy «malen’kogo ˇceloveka» v proizvedeniâh russkih klassikov XIX veka, „Uˇcenye zametki TOGU ”, nr 3, s. 27–32.
Èpˇstejn Mihail (2005), Malen’kij ˇcelovek v futlâre: sindrom Baˇsmaˇckina-Belikova, „Voprosy literatury ”, nr 6, s. 193–203.
Erofeev Viktor (1987), Rozanov protiv Gogolâ, „Voprosy literatury”, nr 8, https://www.e-reading.club/bookreader.php/22187/Erofeev - Rozanov protiv Gogolya.html [dostęp 30.04.2023].
Galkovskij Dmitrij (1998), Beskoneˇcnyj tupik, Moskva: Samizdat.
Gonˇcarova-Grabovskaâ Svetlana (2021), Sovremennaâ russkaâ dramaturgiâ (konec XX – naˇcalo XXI veka), Uˇcebnoe posobie, Minsk: Izdatel’stvo Vyˇsèjˇsaâ ˇskola.
Gubin Il’â (2015), Ne trogajte Gogolâ! Neskol’ko slov o „Baˇsmaˇckine” Sergeâ Fedotova, „Strasnoj bul’var, 10”, nr 7, s. 121–123, http://www.strast10.ru/node/3542 [dostęp 7.03.2023].
Gubin Il’â, Rimejk kak tendenciâ (sluˇcaj Olega Bogaeva), http://litbook.ru/article/4164 [dostęp 5.04.2023].
Jenny Laurent (1988), Strategia formy, przeł. K. i J. Faliccy, „Pamiętnik Literacki”, z. 1, s. 265–295.
Karasińska Marta (2021), W poprzek gatunków. O potrzebie nowej taksonomii genologicznej
dramatu, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” nr 11, s. 275–291.
Kazarin Ûrij (2012), Pis’mo (o p’esah Olega Bogaeva), w: O. Bogaev, Russkaâ narodnaâ pocˇta: 13 komedij, red. V.È. Ishakov, Ekaterinburg: Zˇ urnal „Ural”, s. 761–770.
Kowalska Martyna (2013), Genius loci Petersburga w świetle „Opowieści petersburskich” Mikołaja Gogola, w: W kręgu problemów antropologii literatury. W stronę antropologii niezwykłości, red. W. Supa, Białystok: Wydawnictwo UwB, s. 327–341.
Kowalska Martyna (2019), Remake jako forma dialogu z klasyką (inspiracje „Szynelem” Mikołaja Gogola w wybranej literaturze rosyjskiej XX i XXI w.), „Politeja”, nr 2, s. 327–351.
Krajewska Anna (2005), Dramat współczesny. Teoria i interpretacja, Poznań: Wydawnictwo UAM.
Krysin Leonid (2007), Tolkovyj slovar’ inoâzyˇcnyh slov. Okolo 25 000 slov i slovosoˇcetanij, izd. 2-e, dop., Moskva: Russkij âzyk, s. 235.
Kuroˇckina Anˇzelika (2020), Remejk v sovremennoj sisteme ˇzanrov, „Nacional’naâ associaciâ uˇcenyh” nr 62, s. 55–57.
Lehmann Hans-Thies (2004), Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Literatura i âzyk. Sovremennaâ illûstrirovannaâ ènciklopediâ (2006), red. A. Gorkin, Moskva: Rosmèn.
Mazurek Halina (2007), Dramaturdzy z Jekaterynburga. „Szkoła” Nikołaja Kolady, Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Mazurek Halina (2014), Postmodernistyczna dramaturgia rosyjska. Wprowadzenie do tematu, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze”, nr 24, s. 11–26.
Nabokov Vladimir (2017), Lekcii po russkoj literature, Sankt-Peterburg: Azbuka.
Pospelova Natal’â, Bogaev Oleg (2019), „Teatr – iskusstvo siûminutnoe. No ostaetsâ tekst. Tekst ostaetsâ”, https://www.vyatsu.ru/nash-universitet/trudoustroystvo-1/olegbogaev-teatr-iskusstvo-siyuminutnoe-no-ostaet.html [dostęp 12.05.2023].
Rejser Solomon (1968), Vse my vyˇsli iz gogolevskoj „ ˇ Sineli”, „Voprosy literatury”, nr 2, s. 184–187.
Rotobyl’skaâ Tat’âna (2000), Germeutyka i suˇcasnaâ dramaturgiâ, w: Spynisâ, imgnenne... Staronki tèatral’naga ˇzyccâ Belarusi 1990-h g., Minsk: Kovˇceg, s. 190–195.
Rozanov Vasilij (1995), Rus’ i Gogol’, w: V. Rozanov, O pisatel’stve i pisatelâh, cobr. soˇc. pod obˇsej red. A.N. Nikolûkina, Moskva: Izdatel’stvo „Respublika”, s. 352–354.
Rudnev Pavel (2008), Vzryv materii, „Nezavisimaâ gazeta” 30.09.2008, https://uralkukla.ru/media/publikacii/vzryv-materii-press-24.html [dostęp 5.09.2024].
Samarin Andrej (2009), Problemy izuˇceniâ rimejka v sovremennoj russkoj dramaturgii, w: Russkaâ literatura. Issledovaniâ: sb. nauˇc. tr., Kiev: SPD Karpuk S.V., Vyp. 13.,
s. 1–12. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/31050/27-Samarin.pdf?sequence=1 [dostęp 15.05.2024].
ˇ Sinel’ vyˇsla iz sebâ. „Akakij A. Baˇsmaˇckin” v Teatre-studii 21, „Kommersant”, 5.05.2008, https://www.kommersant.ru/doc/889036 [dostęp 4.02.2024].
ˇSlejnikova Evgeniâ (2007), „Baˇsmaˇckin” O. Bogaeva kak dramaturgiˇceskij rimejk, „Vestnik TGU”, nr 7, s. 97–102.
Smirnov Sergej (2004), Rimejk (parafraza) v „novoj russkoj” drame, w: Sibir’: vzglâd izvne i iznutri. Duhovnoe izmerenie prostranstva, Irkutsk, s. 305–308, http://ellib.library.isu.ru/showdoc.php?id=2421 [dostęp 14.04.2023].
Tarazeviˇc Elena (2005), Rimejk v sovremennoj russkoj dramaturgii, w: Sovremennaâ russkaâ literatura: problemy izuˇceniâ iprepodavaniâ. Sbornik statej, Perm’: PGPU, s. 318–322.
Troˇsinskaâ Ol’ga (2011), Strategiâ dopisyvaniâ povesti N.V. Gogolâ „ ˇ Sinel”’ v p’ese O. Bogaeva „Baˇsmaˇckin”, „Vestnik Samgu”, nr 1/2, s. 157–162.
Tyka Anna (2020), Remake w najnowszej dramaturgii rosyjskiej (próba syntezy), „Przegląd Rusycystyczny”, nr 2, s. 212–236.
Urickij Andrej (2002), Dubl’ vtoroj, „Druˇzba narodov”, nr 3, s. 190–198.
Vajskopf Mihail (2022), Poˇcemu tak trudno èkranizirovat’ ˇ Sinel’ Gogolâ, „Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Âzyk i literatura”, nr 19, s. 533–545.
Vasil’eva Svetlana (2013), P’esy Olega Bogaeva i problemy sovremennogo dramaturgiˇceskogo âzyka, „Vestnik Volgu”, nr 12, s. 63–74.
Vetelina Larisa (2009) „Novaâ drama” XX–XXI vv.: problematika, tipologiâ, èstetika, istoriâ voprosa, „Vestnik Omskogo universiteta ” nr 1, s. 108–114.
Zagidullina Marina (2004), Remejki, ili Èkspansiâ klassiki, „Novoe Literaturnoe Obozrenie”, nr 5, http://magazines.russ.ru/nlo/2004/69/za13.html [dostęp 12.01.2022].
Faculty of Philology. University of Bialystok https://orcid.org/0000-0003-3596-1357
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.