Over the Coffin of a Romantic Hero

Maria Makaruk

Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-9210-5533


Abstract

The article is an analysis and interpretation of Juliusz Słowacki’s Kordian directed by Jakub Skrzywanek at the Polish Theatre in Poznań in January 2018. Although it is a discussion with romantic stereotypes and myths, rather than another classical staging of the play, Skrzywanek’s staging is one of the most interesting voices in the Kordian case in years. This essay is an attempt to reconstruct the performance on the basis of its reviews and statements of the staging’s creators.

Keywords:

theatre, performance, review, romanticism, stereotype

Bizan Marian, Hertz Paweł (1972), Glosy do „Kordiana”, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Chacko Magdalena (2006), Dramat i teatr Juliusza Słowackiego. Rekonesans, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Fieguth Rolf (2001), Granice ironii w „Kordianie” Juliusza Słowackiego, w: Ciało, płeć, literatura. Prace ofiarowane prof. Germanowi Ritzowi, w pięćdziesiątą rocznicę urodzin, red. M. Hornung, M. Jędrzejczak, Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 9–24.

Godlewski Stanisław (2018), Siksa mówi: żarty się skończyły, „Gazeta Wyborcza Poznań”, 15 stycznia 2018, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36000,22902872,teatr-polski-w-poznaniu-kordian-w-rezyserii-jakuba-skrzywanka.html.

Kaczyńska Leokadia (2006), Winkelried ożył. Teatralne odczytywanie „Kordiana” (1945– –2000), Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Kosiński Dariusz (2018), Doprawdy, nie wiem, co mu jest, „Tygodnik Powszechny”, nr 7, s. 68–70.

Kurska Anna (2006), Fragment i całość w dramaturgii Juliusza Słowackiego, w: Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 85–126.

Kuziak Michał (2009), Słowacki – nihilistyczny? Wokół „Kordiana”, w: Nihilizm i historia. Studia z literatury XIX i XX wieku, red. M. Sokołowski, J. Ławski, Białystok: Trans Humana, Warszawa: IBL PAN, s. 171–199.

Maciejewski Janusz (1961), Kordian. Dramatyczna trylogia, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Masłowski Michał (1978), Dzieje bohatera. Teatralne wizje „Dziadów”, „Kordiana” i „Nie-Boskiej Komedii” do II wojny światowej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Mikołajczyk Jacek (2015), Czy Kordian był terrorystą. Noc romantyczna jako (przed)świt romantyzmu, w: Noce romantyków. Literatura – kultura – obyczaj, red. M. Ursel, D. Skiba, A. Rej, Kraków: Universitas, s. 11–22.

Morawski Piotr (2018), Inna polityka jest możliwa, „Dialog”, nr 10, s. 145–155.

Piwińska Marta (2005), Złe wychowanie, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Siwiec Magdalena (2009), Słowacki i nowoczesność, w: Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków: Universitas, s. 109–164.

Szydłowska-Brykczyńska Waleria (1991), Egzystencjalistyczne królestwo albo romantyzm na wygnaniu, Chotomów: Verba.

Szostak Violetta (2018), Jakub Skrzywanek: Chcę pochować Kordiana. Teatr Polski wystawia dzieło Słowackiego. Punkowa Siksa w roli Kordianki, „Gazeta Wyborcza Poznań”, 12 stycznia 2018, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,105531,22883342,jakubskrzywanek-chce-pochowac-kordiana-teatr-polski-wystawia.html?disableRedire cts=true.


Published
2018-06-28



Maria Makaruk 
Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-9210-5533



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.