Categories of Poetics in Reading Museum Space
Małgorzata Czermińska
Wydział Filologiczny Uniwersytet GdańskiMałgorzata Czermińska, prof. zw., absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, od magisterium do emerytury pracowała na Uniwersytecie Gdańskim. Wykładała literaturę polską za granicą (University of Michigan w USA, University of Cambridge w Wielkiej Brytanii, Uniwersytet Grodzieński na Białorusi). Zajmuje się teorią powieści i prozy niefikcjonalnej, literaturą polską XX wieku, związkami literatury i sztuk wizualnych. Nowsze publikacje: Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry (2005); The Autobiographical Triangle: Witness, Confession, Challenge, (tłumaczyła Jean Ward, Berlin 2019, nowa, zmieniona wersja książki Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000). Redakcja i wstęp do zbioru przekładów: Autobiografia (2009). Współredakcja tomów: Czesława Miłosza „Północna strona” (2011) i Miłosz na Żuławach. Epizod z biografii poety (2013).
https://orcid.org/0000-0001-8951-0426
Abstract
The article seeks to address the question of functionality of poetics in understanding the organization of cultural space such as a museum or art gallery. The author asserts that reading museum space can correspond with reading a continuous narrative which includes all art collection, or that it can be read as anthology of individual and varied pieces of art. The comprehension of a museum should also involve the understanding of its contextual elements such as the symbolism of its architectural design or location. The author analyzes twosituations: when the buildingis designed to function as museum and when the museum building has been adapted for this purpose. This latter function may pose a challenge as in this case its past will remain present and will interfere with the new narrative.
Keywords:
museum space, continuous narrative, anthology, collection, architectural symbolismReferences
Certeau de Michel (2008), Wynaleźć codzienność: Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Filostrat Starszy (2004), Obrazy, przełożył, wstępem, komentarzem i przypisami opatrzył R. Popowski, Warszawa: Prószyński i S-ka.
Hoffman Eva (1995), Zagubione w przekładzie, przeł. M. Ronikier, Londyn: Aneks.
Jabłoneczka. Antologia polskiej pieśni ludowej, ułożył J. Przyboś (1959), Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Pomian Krzysztof (2012), Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja XVI – XVII wiek, przeł. A. Pieńkos, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Popowski Remigiusz (2004), Starożytny przewodnik po neapolitańskiej pinakotece, w: Filostrat Starszy, Obrazy, przełożył, wstępem, komentarzem i przypisami opatrzył R. Popowski, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004.
Stoichita Victor (2011), Ustanowienie obrazu. Malarstwo u progu ery nowoczesnej, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Surrealizm. Teoria i praktyka: antologia, teksty wyb., przeł. z fr. i przedmową opatrzył A. Ważyk (1976), Warszawa: Czytelnik.
Wydział Filologiczny Uniwersytet Gdański
Małgorzata Czermińska, prof. zw., absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, od magisterium do emerytury pracowała na Uniwersytecie Gdańskim. Wykładała literaturę polską za granicą (University of Michigan w USA, University of Cambridge w Wielkiej Brytanii, Uniwersytet Grodzieński na Białorusi). Zajmuje się teorią powieści i prozy niefikcjonalnej, literaturą polską XX wieku, związkami literatury i sztuk wizualnych. Nowsze publikacje: Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry (2005); The Autobiographical Triangle: Witness, Confession, Challenge, (tłumaczyła Jean Ward, Berlin 2019, nowa, zmieniona wersja książki Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000). Redakcja i wstęp do zbioru przekładów: Autobiografia (2009). Współredakcja tomów: Czesława Miłosza „Północna strona” (2011) i Miłosz na Żuławach. Epizod z biografii poety (2013).
https://orcid.org/0000-0001-8951-0426License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.