The Paris of Kossaks: Family Reminiscences
The image of capitol of France in artistic and memorist works of Wojciech Kossak, Magdalena Samozwaniec and Maria Pawlikowska-Jasnorzewska.
Ewelina Adamik
Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławskihttps://orcid.org/0000-0001-5104-2487
Abstract
The article discusses the ties of the Kossak family with the nineteenth- and twentieth-century Paris, tracing the facts in the existing artistic works and memoirs. The author concentrates on the artistic connections, especially concerning Juliusz, the progenitor of the Kossak family, with the Parisian artists and Polish modernist bohemia. The author shows the strong connections between Wojciech Kossak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska and Magdalena Samozwaniec and Paris, and she proves that the city was the source of creative inspiration.
Keywords:
Polish diaspora in Paris, bohemia, memoir writing, Kossak familyReferences
Bobrowska Ewa (2012), Emancypantki? Artystki polskie w Paryżu na przełomie XIX
i XX wieku, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, z. 1–2,
s. 11–27.
Kossak Wojciech (2016), Wspomnienia, oprac. K. Olszański, Warszawa: Pax.
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria (2012), Wojnę szatan spłodził: zapiski 1939–1945,
oprac. R. Podraza, Warszawa: Agora.
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria (2019), Złote myśli kobiety. Wiersze zebrane, red.
M. Nalewski, Warszawa: Prószyński Media.
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, Jasnorzewski Stefan (2015), Z Tobą jednym. Listy
Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Stefana Jasnorzewskiego, oprac. E. Hurnikowa,
Warszawa: W.A.B.
Podraza Rafał (2008), Córka Kossaka, wspomnienia o Magdalenie Samozwaniec,Warszawa:
Instytut Wydawniczy Latarnik.
Samozwaniec Magdalena (1960), Pod siódmym niebem, Warszawa: Wydawnictwo
MON.
Samozwaniec Magdalena (1973), Zalotnica niebieska, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Samozwaniec Magdalena (1989), Maria i Magdalena, t. 1–2, Szczecin: Glob.
Samozwaniec Magdalena (2010), Z pamiętnika niemłodej już mężatki, oprac. R. Podraza,
Warszawa: W.A.B.
Samozwaniec Magdalena (2014), Moich listów nie pal. Listy do rodziny i przyjaciół, oprac.
R. Podraza, Warszawa: W.A.B.
Stachula Paulina (2014), Mityzacja przestrzeni miejskiej Krakowa i Paryża w poezji Marii
Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ.
Nauki Humanistyczne”, nr specjalny 5 (1/2014), s. 91–107.
Wierzbicka Anna [oprac.] (2008), Artyści polscy w Paryżu, antologia teksów o polskiej
kolonii artystycznej czynnej w latach 1900–1939, Warszawa: Neriton, Instytut
Sztuki PAN.
Wierzbicka Anna [oprac.] (2012), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji
w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, lata 1900–1921, t. 1,
Warszawa: Neriton, Instytut Sztuki PAN.
Wierzbicka Anna [oprac.] (2015), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji
w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, 1922–1929, t. 2, Warszawa:
Neriton, Instytut Sztuki PAN.
Wierzbicka Anna [oprac.] (2016), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji
w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, 1930–1939, t. 3, Warszawa:
Neriton, Instytut Sztuki PAN.
Ziejka Franciszek (2008), Mój Paryż, Kraków: Universitas.
Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-5104-2487
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.