Przestrzenie nomadycznych figuracji w prozie Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk

Monika Świerkosz

Uniwersytet w Białymstoku


Abstrakt

The article in an attempt at reading two contemporary Polish women’s texts (Olga Tokarczuk’s Historie ostatnie [Last Histories] and Izabela Filipiak’s stories Korzenie [Roots]) in the perspective of Rosi Brai- dotti’s nomadic theory. As analytical instruments there appear such notions as: rooting/uprooting, settling in/homelessness, desire/longing, kinship/affinity, and foremost genealogy. That last category, which, after Foucault (and Nitzsche) Braidotti perceives as a negative discourse (“continuity in discontinuity”), turns out to be a key to understanding the sense of the project of women’s cultural nomadism. The trope of the mother’s relation, which is here a metaphor of the past, with her daughter, explains in the text the ambivalence inscribed in the process of transfiguration of “a migrant” or “an outlaw” into a “nomad”. A condition of transforming a negative sense of uprooting into a positive feeling (possible but not forced) of rooting is the persona’s creation of his/her own genealogy. It takes a form of a retrospective map of the places where we are not any more.

Słowa kluczowe:

space, nomadism, figuration, Izabela Filipiak, Olga Tokarczuk

Pobierz

Opublikowane
2013-05-02



Monika Świerkosz 
Uniwersytet w Białymstoku



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.