Nazwy siłowni i klubów fitness w województwach podlaskim i wielkopolskim

Anna Piotrowicz

Anna Piotrowicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Małgorzata Witaszek-Samborska

Małgorzata Witaszek-Samborska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


Abstrakt

Authors of the article present conclusions resulting from the observation of 197 official company names referring to gyms and fitness clubs located in Podlaskie and Wielkopolskie voivodships. The different number of company names in these voivodships is proportional to the number of inhabitants in each voivodship. The comparison of both sets of proper names showed no differences, whether in the scope of structural models applied, or in terms of motivational mechanisms. Structurally, two- and three-element patterns are dominant, while the motivation behind selection of names is mainly related to the type of business activity and/or the persons of business owners. The manifestations of internationalization and transonymisation visible in proper names strengthen their persuasive function.

Słowa kluczowe:

onomastics, chrematonym, company name, physical culture

Biolik M., 2011, Modele strukturalne nazw własnych, przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim, w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 59–78.

Breza E., 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy), w: Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa – Kraków, s. 343–361.

Drążek B., 2016, Analiza strukturalno-semantyczna wybranych nazw gabinetów stomatologicznych w województwie podkarpackim, „Słowo. Studia językoznawcze”, t. 7, s. 184–195.

Filip G., 2003, Gry językowe Jana Lama, Rzeszów.

Gałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, wyd. 2., Łódź.

Gałkowski A., 2015, Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej, w: Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań, s. 171–180.

Grodziński E., 1979, Imiona własne, imiona pospolite a deskrypcje jednostkowe, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 19–23.

Guz B., 2001, Język wchodzi w grę – o grach językowych na przykładzie sloganów reklamowych, nagłówków prasowych i tekstów graffiti, „Poradnik Językowy”, z. 10, s. 9–21.

Jaracz M., 2004, Nazwy polskich biur podróży i agencji turystycznych, „Linguistica Bidgostiana”, v. 1, s. 65–76.

Łuc I., 2010, Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice.

Młynarczyk E., 2016, Modne nazwy firmowe (na przykładzie nazw salonów kosmetycznych), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 32, s. 117–125.

Nowowiejski B., 2008a, Językowy obraz polskiego sportu (na materiale ogólnopolskiej i lokalnej prasy codziennej), w: „Media Studies”. Refleksje nad stanem obecnym, red. K. Stępnik, M. Rajewski, Lublin, s. 349–364.

Nowowiejski B., 2008b, Refleksje nad współczesną polską leksyką sportową, w: Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, t. 2, red. M. Rutkowski, K. Zawilska, Olsztyn, s. 23–35.

Nowowiejski B., 2010, Polskie słownictwo sportowe w świetle słowników XX wieku, „Prace Filologiczne”, t. 58, s. 283–298.

Nowowiejski B., 2011a, Niektóre językowe skutki feminizacji sportu, w: Norma językowa w aspekcie teoretycznym i pragmatycznym, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek- Samborska, K. Skibski, Poznań, s. 161–172.

Nowowiejski B., 2011b, Współczesna polska frazeologia sportowa z perspektywy leksykograficznej, w: Research on Phraseology in Europe and Asia: Focal Issues of Phraseological Studies, Białystok, s. 129–152.

Nowowiejski B., 2011c, Współczesne polskie słownictwo sportowe w oświetleniu normatywnym, w: Polskie dźwięki, polskie słowa, polska gramatyka. System – teksty – norma – kodyfikacja, red. B. Pędzich, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa, s. 262–274.

Nowowiejski B., 2012, Pierwiastek onomastyczny w polskiej terminologii sportowej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, z. 2, s. 21–30.

Nowowiejski B., 2013, Nowe zjawiska w polskiej publicystyce sportowej, w: Komunikacja. Tradycja i innowacja, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Chełm, s. 124–136.

Nowowiejski B., 2014, Zróżnicowanie polskiej leksyki sportowej (między specjalistyczną terminologią a słownictwem potocznym i środowiskowym), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 28, Kultura komunikacji językowej 3. Kultura języka w komunikacji zawodowej, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski, s. 109–124.

Saniewska D., 2018, Strukturalno-semantyczna analiza nazw białostockich gabinetów rehabilitacji/fizjoterapii. Część 1: Wprowadzenie, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 18, s. 227–244.

Siwiec A., 2006, W sprawie nazw obiektów handlowych: miejsce w klasyfikacji onomastycznej, ustalenia typologiczne, terminologia, w: Munuscula linguistica in honorem Alexandrae Cieślikowa oblata, red. K. Rymut, K. Skowronek i in., Kraków, s. 423–436.

Świtała-Cheda M., 2011, W sprawie terminologii nazw firm i ich miejsca w chrematonimii, w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 469–475.

https://dictionary.cambridge.org/pl

https://panoramafirm.pl

https://pl.wikipedia.org/wiki/Województwo podlaskie

https://pl.wikipedia.org/wiki/Województwo wielkopolskie

Pobierz

Opublikowane
2020-12-08


Piotrowicz, A. i Witaszek-Samborska, M. (2020) „Nazwy siłowni i klubów fitness w województwach podlaskim i wielkopolskim”, Białostockie Archiwum Językowe, (20), s. 219–230. doi: 10.15290/baj.2020.20.17.

Anna Piotrowicz 
Anna Piotrowicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Małgorzata Witaszek-Samborska 
Małgorzata Witaszek-Samborska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu