Sposoby wyrażania cech i predyspozycji obiektów przyrody w tekstach przeznaczonych dla dzieci

Małgorzata Bortliczek

Uniwersytet Śląski


Abstrakt

The article is based on the analysis and interpretation of the material excerpted from the journal Kumpel (Mate) (addressed to children who are young learners). The following issues have been described: 1) names of dimensions applied in narratives about animate and inanimate nature, 2) words exposing or disclaiming features and attributes expressed in numbers, 3) expressions of features’ intensity. The analysis thereof evokes the following conclusion: the process of exposing the effects that positively depart from a “neutral” level by the journal’s editors extrapolates the recipients’ expectations: the approach to search for sensational and extraordinary information that goes beyond anthropocentric space.

Słowa kluczowe:

JKOS, names of dimensions, expressions of features’ intensity, the world of nature, journal Kumpel (Mate), a child recipient

Bańko M. (red.), 2000, Inny słownik języka polskiego, t. 1–2, Warszawa (skrót – ISJP).

Borowiec H., 2014, Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne), Lublin 2014.

Grzegorczykowa R., 2005, Nazwy wymiarów jako określenia cech psychicznych człowieka, [w:] Przestrzeń w języku i w kulturze. Problemy teoretyczne. Interpretacje tekstów religijnych, Lublin, s. 27–39.

Maćkiewicz J., 1999, Kategoryzacja a językowy obraz świata, [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 47–55.

Maćkiewicz J., 2000, Potoczne w naukowym – niebezpieczeństwa i korzyści, „Język a Kultura”, t. 13, s. 107–113.

Nagórko A., 1998, Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Warszawa.

Pawłowska R., 2008, Metodyka ćwiczeń w czytaniu, Gdańsk.

Wierzbicka A., 1985, Lexicography and Conceptual Analysis, Ann Arbor.

Zagajewska A., 2014, Trudne słowa. Wybrane problemy ortograficzne w praktyce pisarskiej, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 14, s. 277–289.

Zaremba D., 2014, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Gliwice.

Akustyka, [w:] http://www.fizykon.org/akustyka/akustyka; 31.03.2016.

Anakonda zielona, [w:] https://pl.wikipedia.org/wiki/Anakonda zielona; 23.03.2016.

Anakonda, [w:] http://dinoanimals.pl/zwierzeta/anakonda-najwiekszy-wazswiata; 31.03.2016.

Bańko M., Około, [w:] http://sjp.pwn.pl; 18.04.2016.

Jednostka miary, [w:] https://pl.wikipedia.org/wiki/Jednostka miary; 30.03.2016.

Lawa, [w:] https://pl.wikipedia.org/wiki/Lawa; 31.03.2016.

Około, [w:] http://sjp.pwn.pl; 18.04.2016.

Ponad, [w:] http://www.rjp.pan.pl; 20.04.2016.

Przydawka, [w:] http://grzegorj.w.interiowo.pl; 23.04.2016.

Pyton siatkowy, [w:] http://dinoanimals.pl/zwierzeta/pyton-siatkowynajdluzszy-waz-swiata; 31.03.2016.

Żółw słoniowy, [w:] http://www.ekologia.pl/wiadomosci/rosliny-i-zwierzeta; 5.04.2016.

Żółw słoniowy, [w:] https://pl.wikipedia.org/wiki; 18.03.2016.

Pobierz

Opublikowane
2016-12-30


Bortliczek, M. (2016) „Sposoby wyrażania cech i predyspozycji obiektów przyrody w tekstach przeznaczonych dla dzieci”, Białostockie Archiwum Językowe, (16), s. 57–74. doi: 10.15290/baj.2016.16.04.

Małgorzata Bortliczek 
Uniwersytet Śląski