Przedstawienie ręki w portrecie wielebnego Jana Damasceńskiego
Olga Anchimiuk
Olga Anchimiuk - Uniwersytet w Białymstoku
Владимир Заика
Владимир Заика - Uniwersytet w Białymstoku
Abstrakt
Badanie cech charakterystycznych przedstawienia wyglądu zewnętrznego
w opisach świętych znajduje się na styku kilku obszarów problemowych: portretu
językowego, specyfiki językowego i niejęzykowego przedstawienia świętego,
problemu ciała w kulturze. W artykule rozpatrzone zostały cechy charakterystyczne
przedstawienia ręki – części ciała świętego Jana Damasceńskiego,
która była źródłem cierpienia i boskiego uzdrowienia.
Analiza odzwierciedlenia językowego historii św. Jana Damasceńskiego
w porównywanych ze sobą tekstach Четьи Минеи св. Димитрия Ростовского
(1689–1705) i Żywotach Świętych Starego i Nowego Zakonu ks. P. Skargi pokazała,
że minimalna opisowość jako konstytutywna cecha literatury religijnej
sprawia, że wszelkie eksplicytne i implicytne wzmiankowanie o ręce, zarówno
bezpośrednie, jak i opisowe, nabiera istotnego znaczenia. Szczegółowa analiza
użycia wyrazów pozwoliła wykazać ważne rozszerzenie pola semantycznego,
istotne dla wyrażenia znaczeń religijnych.
Analiza odzwierciedlenia językowego historii św. Jana Damasceńskiego
w porównywanych ze sobą tekstach Четьи Минеи св. Димитрия Ростовского
(1689–1705) i Żywotach Świętych Starego i Nowego Zakonu ks. P. Skargi pokazała,
że minimalna opisowość jako konstytutywna cecha literatury religijnej
sprawia, że wszelkie eksplicytne i implicytne wzmiankowanie o ręce, zarówno
bezpośrednie, jak i opisowe, nabiera istotnego znaczenia. Szczegółowa analiza
użycia wyrazów pozwoliła wykazać ważne rozszerzenie pola semantycznego,
istotne dla wyrażenia znaczeń religijnych.
Słowa kluczowe:
literatura, portret, opis, chusta, turban