Emocjonalizm jako dominanta kompozycyjna tekstu blogowego. Uwagi socjolingwistyczne

Diana Saniewska

Uniwersytet w Białymstoku


Аннотация

In this paper I discuss the language of blogs in the context of their connections with diaries and memoirs, contemporary reading habits and the use of the Internet, as well as the marketing dimension of virtual presence. To sort out the analysis, I introduce the following terms: ‘blogolekt’, ‘emocjolekt’ (analogous to sociolekt), ‘emotional pact’.

Ключевые слова:

blogolekt, emocjolekt

Bolter J., Grusin R., 2000, Remediation: understanding new media, Cambridge.

Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, Gdańsk.

Budzanowska-DrzewieckaM., 2015, Oddziaływanie rekomendacji blogerów na zamiar dokonania zakupów w Internecie u młodych dorosłych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 39, s. 109–120.

Bugajski M., 2005, O niektórych problemach komunikacji językowej w internecie, w: Język a multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńki, Wrocław, s. 420–427.

Bugajski M., 2008, Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńki, Wrocław, s. 289–297.

Burzyńska A., Markowski M.P., 2007, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków.

Castells M., 2003, Galaktyka Internetu, Poznań.

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Lublin.

Gregor B., Kaczorowska-Spychalska D., 2016, Blogi w procesie komunikacji marketingowej, Łódź.

Grzegorczykowa R., 1978, Struktura semantyczna wyrażeń, w: Z zagadnień słownictwa współczesnego języka polskiego, Wrocław.

Gumkowska A., 2009, Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach, w: Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 231–243.

Gumkowska A., Maryl M., 2009, Blog to... blog. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl, wsp. P. Toczyski, http://depot.ceon.pl/hendle/123456789/3652?show=ful, dostęp: 13.11.2016 r.

Hunt J., 2013, Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj, Warszawa.

Jeleśniański M., 2010, Polska blogosfera – wyniki badań z 2010 r., http://eredaktor.pl/internet-badania-trendy/raport-z-badan-blogosfery-w-wersji-online/, dostęp: 12.09.2017 r.

Kaczmarczyk S., 2015, Podstawowa klasyfikacja komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 39, s. 33–43.

Kita M., 2016, Językoznawcy wobec badań języka w Internecie, „Artes Humanae”, vol. 1, s. 111–124.

Kochan M., 2003, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa.

Kochanowski J., br. daty, Wiedza, uniwersytet i radykalna demokracja. Uwagi na temat gender studies i humanistyki ponowoczesnej, dostępne on line: http://www.unigender.org/?page=biezacy&issue=01&art.icle=03, dostęp: 13.11.2016 r.

Kołodziejek E., 2002, Socjolekt studentów – fakt czy mit?, w: Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, red. M. Białoskórska, L. Mariak, t. 8, Szczecin, s. 289–300;

Koryś I., Kopeć J., Zasacka Z., Chymkowski R., 2017, Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku, Warszawa.

Korzystanie z internetu. Komunikat z badań, nr 92/2016, 2016, oprac. M. Feliksiak, Warszawa.

Koza M., 2013, Czy można współczuć literaturze? Kognitywne aspekty roli empatii w procesie lektury, w: Emocje – ekspresja – poetyka – przegląd zagadnień, red. D. Saniewska, Kraków, s. 29–36.

Kurkowska H., Skorupka S., 2001, Stylistyka polska, Warszawa.

Kwarciak B., 1997, Co trzeba wiedzie o reklamie, Kraków.

Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa.

Lejeune P., 2007, Wariacje na temat pewnego paktu: o autobiografii, Kraków.

Levinson P., 2010, Nowe nowe media, Kraków.

Lewiński P.H., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław.

Malinowska-Parzydło J., 2015„ Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, Gliwice.

Maryl M., 2013, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 56/112, z. 2, s. 87–110.

MarylM., 2014, Tworzenie typologii gatunków piśmiennictwa multimedialnego na przykładzie blogów – propozycja metodologiczna, https://zenodo.org/record/829917#.WdE0xITyjIU, dostęp: 12.09.2017 r.

McLuhan M., 1975, Galaktyka Gutenberga, Warszawa.

Michalak D., Koryś I., Kopeć J., 2016, Raport: Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku, Warszawa.

Piotrowicz A., 2006, Kilka uwag o języku współczesnej młodzieży, w: Nowe zjawiska w tekście, języku i komunikacji, red. A. Naruszewicz-Duchlińska, M. Rutkowski, Olsztyn, s. 11–16.

Pitrus A., 2001, Zrozumieć reklamę, Kraków 2001.

Poznaj polskich blogerów 2016, 2016, http://www.blog-media.pl/raport/, dostęp: 12.09.2017 r.

Saniewska D., 2016, Emocjonalizm w języku blogerów (na przykładzie tekstów Jasona Hunta), w: Emocje – język – literatura, red. D. Saniewska, Kraków, s. 325–340.

Saniewska D., 2017, Nowy Jork Jasona Hunta, w: Rzeczy – miejsca – emocje. O emotywnych aspektach tworzenia legendy na blogu, red. D. Saniewska, Kraków 2017 [w druku].

Sapir E., 1978, Kultura, język, osobowość. Wybrane eseje, Warszawa.

Skowronek K., 2001, Reklama, Kraków.

Skubalanka T., 1972, O ekspresywności języka, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Nauki Filozoficzne i Humanistyczne”, vol. 27, s. 123–135.

Szczepan-Wojnarska A., 2006, Blogi jako forma literacka, „Pamiętnik Literacki”, s. 191–201.

Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk.

Trzebiński J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, w: Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańsk.

Wierzbicka A., 1969, Dociekania semantyczne, Wrocław.

Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.

Wójcik A., Dryll E., 2008, Formalna analiza języka blogów – prezentacja metody, w: Narracja. Teoria i praktyka, Kraków, s. 155–170.

Wrycza-Bekier J., 2013, Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu, Gliwice.

Wrycza-Bekier J., 2014, Magia słów. Jak piać teksty, które porwą tłumy, Gliwice.

Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.

Hunt J., O mnie, http://jasonhunt.pl/o-mnie/, dostęp 12.06.2016 r.

Hunt J., Współpraca, http://jasonhunt.pl/wspolpraca-pr-i-reklamowa, dostęp: 12.06.2016 r.

Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl, dostęp: 12.09.2017 r.

Jastrzębska-Golonka D., 2006, Frazeologiczne i słowotwórcze mechanizmy bogacenia słownictwa w gwarze studenckiej, w: Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, red. A. Naruszewicz-Duchlińska, M. Rutkowski, Olsztyn, s. 25–32.


Опубликован
2017-12-30


Saniewska, D. (2017) «Emocjonalizm jako dominanta kompozycyjna tekstu blogowego. Uwagi socjolingwistyczne», Białostockie Archiwum Językowe, (17), сс. 193–207. doi: 10.15290/baj.2017.17.12.

Diana Saniewska 
Uniwersytet w Białymstoku