Homonimia w funkcji impresywnej

Elżbieta Awramiuk

Uniwersytet w Białymstoku


Аннотация

W artykule omówiono sposoby wykorzystania zjawiska homonimii do realizacji funkcji impresywnej na przykładzie tytułów (głównie prasowych z tygodnika „Polityka”) i reklam. Funkcja impresywna, polegająca na wpływaniu na zachowanie odbiorcy, wywołaniu u niego określonych reakcji w postaci postaw lub przekonań oraz nakłonieniu go do podjęcia pewnych działań (np. przeczytania całego tekstu, obejrzenia filmu, kupna danego produktu), jest realizowana poprzez wykorzystanie homonimiczności form nazwy pospolitej i własnej, form pochodzących z różnych języków i form różnych leksemów, a także homofonię wynikającą z różnych możliwości segmentacji. Impresywność często wspierana jest funkcją poetycką.

Ключевые слова:

homonimia, funkcja impresywna, homonymy, tytuły prasowe, press headlines


Опубликован
2011-12-30


Awramiuk, E. (2011) «Homonimia w funkcji impresywnej», Białostockie Archiwum Językowe, (11), сс. 29–40. doi: 10.15290/baj.2011.11.02.

Elżbieta Awramiuk 
Uniwersytet w Białymstoku