Dzielnica jako miejsca afektywne – „Cwaniary” Sylwii Chutnik i „Królowa Salwatora” Emmy Popik
Katarzyna Szalewska
Abstrakt
The article analyzes two urban novels Cwaniary by Sylwia Chutnik and Królowa Salwatora by Emma Popik. Both present the vision of city as an affective place. Their strongest similarity is in the way they project emotions upon the city and the transformations of public space which they document. The author of the article proposes to concentrate on a number of questions. These include the affective experience of urban space, polis as the space of ideological tensions, relationship between the centre and periphery, postmodern understanding of locality, and finally, the status of a district as the site of settling in, which allows one to claim “the right to the city”.
Słowa kluczowe:
urban fiction, city studies, urban space, locality, postmodernityBibliografia
Barbaruk Magdalena (2018), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie, Kraków–Nowy
Sącz: Wydawnictwo Pasaże.
Buczyńska-Garewicz Hanna (2006), Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii
przestrzeni, Kraków: Universitas.
Certeau de Michel (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk,
Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Chutnik Sylwia (2012), Cwaniary, Warszawa: Świat Książki.
Czepczyński Mariusz (2012), Przestrzeń publiczna jako forma reprezentacji społeczności
lokalnych. Między hibernacją a animacją centrów małych miast woj. pomorskiego, „Studia
KZPK”, nr 144, s. 7–19.
Harvey David (2012), Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, przeł. A. Kowalczyk
i in., Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Hołubowicz Aleksandra (2014), Miasto jako przestrzeń zagrożona – refleksje na podstawie
powieści „Cwaniary” Sylwii Chutnik, „Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo
Humanistyczne”, nr 1, s. 213–229.
Judd Dennis R. (2003), Visitors and the Spatial Ecology of the City, w: Cities and Visitors:
Regulating Cities, Markets, and City Space, red. L.M. Hoffman, S.S. Fainstein,
D.R. Judd, Malden–Oxford–Carlton: Blackwell Publishing Ltd., s. 23–38.
Kozicka Dorota (2015), Sylwia Chutnik, czyli kobieta w mieście, „Śląskie Studia Polonistyczne”
, nr 1, s. 131–142.
Łukowski Wojciech (2002), Społeczne tworzenie ojczyzn. Studium tożsamości mieszkańców
Mazur, Warszawa: Scholar.
Maćków Weronika, Zimpel Jadwiga (2014), Rewitalizacja dzielnicy, w: Kulturowe studia
miejskie. Wprowadzenie, red. E. Rewers, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Nawratek Krzysztof (2008), Miasto jako idea polityczna, przedmowa J. Staniszkis, Kraków:
Korporacja Ha!art.
Popik Emma (2019), Królowa Salwatora, Gdańsk: Marpress.
Roszczynialska Magdalena (2015), Polityki/estetyki. Modele relacji z przestrzenią publiczną
we współczesnej prozie artystycznej i publicystyce (na wybranych przykładach),
w: Nowe poetyki miejskie. Z problematyki urbanistycznej w literaturze XX i XXI wieku,
red. M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Kraków: Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 206–227.
Sławek Tadeusz (1997), Akro/nekro/polis: wyobrażenia miejskiej przestrzeni, w: Pisanie
miasta. Czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań: Wydawnictwo Fundacji
Humaniora, s. 11–40.
Sidoruk Elżbieta (2018), „Okolica znana, oswojona”. Warszawa w „Cwaniarach” Sylwii
Chutnik, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 13, s. 133–148.
Smagacz-Poziemska Marta (2015), Czy miasto jest niepotrzebne? (Nowe) przestrzenie życiowe
młodych mieszkańców miasta, Warszawa: Scholar.
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.