Dzielnica jako miejsca afektywne – „Cwaniary” Sylwii Chutnik i „Królowa Salwatora” Emmy Popik

Katarzyna Szalewska




Abstrakt

The article analyzes two urban novels Cwaniary by Sylwia Chutnik and Królowa Salwatora by Emma Popik. Both present the vision of city as an affective place. Their strongest similarity is in the way they project emotions upon the city and the transformations of public space which they document. The author of the article proposes to concentrate on a number of questions. These include the affective experience of urban space, polis as the space of ideological tensions, relationship between the centre and periphery, postmodern understanding of locality, and finally, the status of a district as the site of settling in, which allows one to claim “the right to the city”.

Słowa kluczowe:

urban fiction, city studies, urban space, locality, postmodernity

Barbaruk Magdalena (2018), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie, Kraków–Nowy

Sącz: Wydawnictwo Pasaże.

Buczyńska-Garewicz Hanna (2006), Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii

przestrzeni, Kraków: Universitas.

Certeau de Michel (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk,

Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Chutnik Sylwia (2012), Cwaniary, Warszawa: Świat Książki.

Czepczyński Mariusz (2012), Przestrzeń publiczna jako forma reprezentacji społeczności

lokalnych. Między hibernacją a animacją centrów małych miast woj. pomorskiego, „Studia

KZPK”, nr 144, s. 7–19.

Harvey David (2012), Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, przeł. A. Kowalczyk

i in., Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.

Hołubowicz Aleksandra (2014), Miasto jako przestrzeń zagrożona – refleksje na podstawie

powieści „Cwaniary” Sylwii Chutnik, „Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo

Humanistyczne”, nr 1, s. 213–229.

Judd Dennis R. (2003), Visitors and the Spatial Ecology of the City, w: Cities and Visitors:

Regulating Cities, Markets, and City Space, red. L.M. Hoffman, S.S. Fainstein,

D.R. Judd, Malden–Oxford–Carlton: Blackwell Publishing Ltd., s. 23–38.

Kozicka Dorota (2015), Sylwia Chutnik, czyli kobieta w mieście, „Śląskie Studia Polonistyczne”

, nr 1, s. 131–142.

Łukowski Wojciech (2002), Społeczne tworzenie ojczyzn. Studium tożsamości mieszkańców

Mazur, Warszawa: Scholar.

Maćków Weronika, Zimpel Jadwiga (2014), Rewitalizacja dzielnicy, w: Kulturowe studia

miejskie. Wprowadzenie, red. E. Rewers, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Nawratek Krzysztof (2008), Miasto jako idea polityczna, przedmowa J. Staniszkis, Kraków:

Korporacja Ha!art.

Popik Emma (2019), Królowa Salwatora, Gdańsk: Marpress.

Roszczynialska Magdalena (2015), Polityki/estetyki. Modele relacji z przestrzenią publiczną

we współczesnej prozie artystycznej i publicystyce (na wybranych przykładach),

w: Nowe poetyki miejskie. Z problematyki urbanistycznej w literaturze XX i XXI wieku,

red. M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Kraków: Wydawnictwo Naukowe

Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 206–227.

Sławek Tadeusz (1997), Akro/nekro/polis: wyobrażenia miejskiej przestrzeni, w: Pisanie

miasta. Czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań: Wydawnictwo Fundacji

Humaniora, s. 11–40.

Sidoruk Elżbieta (2018), „Okolica znana, oswojona”. Warszawa w „Cwaniarach” Sylwii

Chutnik, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 13, s. 133–148.

Smagacz-Poziemska Marta (2015), Czy miasto jest niepotrzebne? (Nowe) przestrzenie życiowe

młodych mieszkańców miasta, Warszawa: Scholar.

Pobierz

Opublikowane
2020-07-15



Katarzyna Szalewska 



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.