Recepcja „Miliardów” Andrzeja Struga po 1945 roku
Marek Kochanowski
Wydział Filologiczny Uniwersytet w BiałymstokuMarek Kochanowski, dr hab. prof. UwB, pracuje w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się literaturą modernistyczną, literaturą regionalną i popularną. Jest autorem kilkudziesięciu prac naukowych, w tym czterech monografii: Powieści Witkacego wobec schematów powieści popularnej (Białystok 2007), Modernizacje tradycji w wybranych utworach współczesnej kultury popularnej (Białystok 2013,współautor P. Stasiewicz), Melodramatyzm i powieść. Od rytuału do sensacji (Żeromski, Mniszkówna, Strug) (Białystok 2015), Modernizm mniej znany. Studia i szkice (Białystok 2016).
https://orcid.org/0000-0002-4968-009X
Abstrakt
This article examines the post-1945 reception of the work by Adam Strug – Miliardy. The posthumous novel presents the lives of several protagonists living in New York during the Great Depression (1929–1933). The article discusses the critical remarks formulated in the years 1945–1989, when the cultural policy of the Polish People’s Republic was politically subjugated to Marxist ideology. All those interconnections bore upon the reception and interpretation of Andrzej Strug’s literary works.
Bibliografia
Budrowska Kamila (2009), Literatura i pisarze wobec cenzury PRL. 1948–1958, Białystok:
Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Budrowska Kamila (2014), Studia i szkice o cenzurze w Polsce Ludowej w latach 40. i 50.
XX wieku, Białystok: Alter Studio.
Bujnicki Tadeusz, Gębala Stanisław [red.] (1981), Proza Andrzeja Struga. Studia, Kraków:
PWN.
Burek Tomasz (1975), Jaka niepodległość? Wokół dylematu odrodzonego państwa. Andrzej
Strug i Juliusz Kaden-Bandrowski, w: Literatura polska 1918–1975, t. 1, red.
A. Brodzka, H. Zaworska, S. Żółkiewski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy,
s. 507–525.
Jakubowski Jan Zygmunt (1963), Wczesne pisarstwo Andrzeja Struga. (Na przykładzie
„Dziejów jednego pocisku”), „Przegląd Humanistyczny”, nr 4, s. 49–58.
Jarosiński Zbigniew (1999), Nadwiślański socrealizm, Warszawa: Instytut Badań Literackich
PAN.
Karwacka Helena (1959), Kształtowanie się oblicza ideowego A. Struga w latach 1902–1909,
„Zeszyty Naukowe UŁ”, z. 13, s. 145–160.
Kijowski Andrzej (1964), Nowa powieść Andrzeja Struga, w: A. Kijowski, Arcydzieło
nieznane, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 13–22.
Kisielewska Alicja (1998), Film w twórczości Andrzeja Struga, Białystok: Trans Humana.
Kochanowski Marek (2015), Melodramatyzm i powieść. Od rytuału do sensacji (Żeromski,
Mniszkówna, Strug), Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Kryński Stanisław (1989), Wizja rewolucji we wczesnej prozie Andrzeja Struga (1902–
, Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie.
Krzyżanowski Julian (1963), W kręgu wielkich realistów, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
Kubacki Wacław (1963), Idolum Thematis, w: W. Kubacki, Lata terminowania, Szkice
literackie 1932–1962, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Michalski Henryk (1988), Andrzej Strug, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Miller Jan Nepomucen (1964), Andrzej Strug, w: J.N. Miller, Bez kropki nad „i”, Warszawa:
PIW, s. 394–406.
Pieszczachowicz Jan (1969), Czytając Struga, „Miesięcznik Literacki”, nr 5, s. 70–73.
Pieszczachowicz Jan (1972), Na tropach „Ludzi podziemnych” – Andrzej Strug, w: Prozaicy
dwudziestolecia międzywojennego, red. B. Faron, Warszawa: Wydawnictwo
Wiedza Powszechna, s. 617–660.
Pięczka Bogdan (1987), Proza narracyjna Andrzeja Struga,Wrocław:Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrocławskiego.
Rohoziński Julian (1973), Andrzej Strug, w: Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku,
seria 5, t. 3: Literatura okresu Młodej Polski, red. K. Wyka, A. Hutnikiewicz,
M. Puchalska, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 181–222.
Rosiak Elżbieta (1964), Andrzej Strug jako krytyk literacki, „Annales Universitatis Marie
Curie-Skłodowska”, t. 16, s. 127–159.
Ruszczyc Marek (1962), Andrzej Strug, Warszawa: Książka i Wiedza.
Sandler Samuel (1958), Tajemnice „Żółtego krzyża”, „Prace Polonistyczne”, seria 14,
s. 109–124.
Sandler Samuel (1959), Andrzej Strug. Wśród ludzi podziemnych, Warszawa: Czytelnik.
Sandler Samuel [wstęp, oprac.] (1965) Wspomnienia o Andrzeju Strugu,Warszawa: PIW.
Stępnik K, Gabryś M. [red.] (2011), Andrzej Strug, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Strug Andrzej (1937–1938), Miliardy, t. 1–2, Warszawa: Gebethner i Wolff.
Strug Andrzej (1986), Ostatnie listy. Opowiadania i szkice, oprac. S. Kryński, Warszawa:
„Książka i Wiedza”.
Wierzewski Wojciech (1973), Doświadczenie kinematograficzne Andrzeja Struga, „Przegląd
Humanistyczny”, nr 2, s. 73–93.
Zacharska Jadwiga (2014), Przerabianie Struga, w: Andrzej Strug. Dzieło i czasy, red.
A. Kargol, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego,
s. 241–255.
Żółkiewski Stefan (1951), Badania nad literaturą polską. Dorobek, stan, potrzeby, Warszawa:
Państwowy Instytut Wydawniczy.
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku
Marek Kochanowski, dr hab. prof. UwB, pracuje w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się literaturą modernistyczną, literaturą regionalną i popularną. Jest autorem kilkudziesięciu prac naukowych, w tym czterech monografii: Powieści Witkacego wobec schematów powieści popularnej (Białystok 2007), Modernizacje tradycji w wybranych utworach współczesnej kultury popularnej (Białystok 2013,współautor P. Stasiewicz), Melodramatyzm i powieść. Od rytuału do sensacji (Żeromski, Mniszkówna, Strug) (Białystok 2015), Modernizm mniej znany. Studia i szkice (Białystok 2016).
https://orcid.org/0000-0002-4968-009XLicencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.