„Sońka” Ignacego Karpowicza w kontekście wybranych koncepcji feminizmu postmodernistycznego
Gabriela Zawojska
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w BiałymstokuGabriela Zawojska, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Do jej kształtujących się wciąż zainteresowań badawczych należą przede wszystkim: literatura regionalna, zwłaszcza podlaska, oraz konstrukcja postaci kobiecych we współczesnej prozie. Pracę licencjacką oparła na powieściach Ignacego Karpowicza, analizując tożsamość bohaterek Cudu i Sońki w kontekście wybranych koncepcji z zakresu feminizmu postmodernistycznego.
https://orcid.org/0000-0002-8023-0732
Abstrakt
The article’s interpretation of Sońka by Ignacy Karpowicz centres on the construction of the eponymous character. The author of the article analyzes the character’s identity, drawing from the postmodern feminist critique. Especially useful is the concept of nomadism introduced by Rosi Braidotti. Another key idea is the proposal by Adriana Cavarero about the functions of relation and narration in building female identity. The author emphasizes the significance of the body and bodily experience in the creation of the feminine self.
Słowa kluczowe:
subject identity; body; woman; identity; PodlasieBibliografia
Braidotti Rosi (2009), Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie
współczesnym, przeł. A. Derra, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie
i Profesjonalne.
Cavarero Adriana (2004), Opowiedz mi moją historię, „Pamiętnik Literacki”, nr 3,
s. 5–41.
Derra Aleksandra (2010), CIAŁO – KOBIETA – RÓŻNICA w nomadycznej teorii podmiotu
Rosi Braidotti, w: Terytorium i peryferia cielesności. Ciało w dyskursie filozoficznym,
red. A. Kiepas, E. Struzik, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego, s. 449–469.
Hyży Ewa (2012), Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca
XX wieku, Kraków: Universitas.
Jagusiak Agnieszka (2019), Podmiot nomadyczny R. Braidotti, jako odpowiedź na kryzys
tożsamości podmiotowej, https://www.academia.edu/16233703/Podmiot nomady
czny R. Braidotti jako odpowied%C5%BA na kryzys to%C5%BCsamo%C5%9B
ci podmiotowej.
Karpowicz Ignacy (2014), Sońka, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Koza Michał (2016), „Historia jest zawsze przeciwko ludziom”. „Sońka” Ignacego Karpowicza
jako narracja etyczna, w: Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka,
R. Nycz, T. Sapota, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Koziołek Ryszard (2016), Esesman, mój bliźni, w: R. Koziołek, Dobrze się myśli literaturą,
Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, s. 175–190.
Putnam Tong Rosemarie (2002), Myśl feministyczna: wprowadzenie, przeł. J. Mikos,
B. Umińska, Warszawa: PWN.
Sawicka-Mierzyńska Katarzyna (2018), Poruszyć miejsce. Obraz Białegostoku w twórczości
Sokrata Janowicza i Ignacego Karpowicza, Białystok: Instytut Filologii Polskiej
UwB.
Serkowska Hanna (2000), Podmiot, tożsamość, narracja: polemika Adriany Cavarero z Rosi
Braidotti, „Pamiętnik Literacki”, nr 1, s. 245–255.
Stelingowska Barbara (2017), Odmładzające działanie wspomnień w powieści „Sońka”
Ignacego Karpowicza, „Konteksty Społeczne”, nr 1, s. 56–63.
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku
Gabriela Zawojska, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Do jej kształtujących się wciąż zainteresowań badawczych należą przede wszystkim: literatura regionalna, zwłaszcza podlaska, oraz konstrukcja postaci kobiecych we współczesnej prozie. Pracę licencjacką oparła na powieściach Ignacego Karpowicza, analizując tożsamość bohaterek Cudu i Sońki w kontekście wybranych koncepcji z zakresu feminizmu postmodernistycznego.
https://orcid.org/0000-0002-8023-0732Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.