„Sońka” Ignacego Karpowicza w kontekście wybranych koncepcji feminizmu postmodernistycznego

Gabriela Zawojska

Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Gabriela Zawojska, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Do jej kształtujących się wciąż zainteresowań badawczych należą przede wszystkim: literatura regionalna, zwłaszcza podlaska, oraz konstrukcja postaci kobiecych we współczesnej prozie. Pracę licencjacką oparła na powieściach Ignacego Karpowicza, analizując tożsamość bohaterek Cudu i Sońki w kontekście wybranych koncepcji z zakresu feminizmu postmodernistycznego.


https://orcid.org/0000-0002-8023-0732


Abstrakt

The article’s interpretation of Sońka by Ignacy Karpowicz centres on the construction of the eponymous character. The author of the article analyzes the character’s identity, drawing from the postmodern feminist critique. Especially useful is the concept of nomadism introduced by Rosi Braidotti. Another key idea is the proposal by Adriana Cavarero about the functions of relation and narration in building female identity. The author emphasizes the significance of the body and bodily experience in the creation of the feminine self.

Słowa kluczowe:

subject identity; body; woman; identity; Podlasie

Braidotti Rosi (2009), Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie

współczesnym, przeł. A. Derra, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie

i Profesjonalne.

Cavarero Adriana (2004), Opowiedz mi moją historię, „Pamiętnik Literacki”, nr 3,

s. 5–41.

Derra Aleksandra (2010), CIAŁO – KOBIETA – RÓŻNICA w nomadycznej teorii podmiotu

Rosi Braidotti, w: Terytorium i peryferia cielesności. Ciało w dyskursie filozoficznym,

red. A. Kiepas, E. Struzik, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu

Śląskiego, s. 449–469.

Hyży Ewa (2012), Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca

XX wieku, Kraków: Universitas.

Jagusiak Agnieszka (2019), Podmiot nomadyczny R. Braidotti, jako odpowiedź na kryzys

tożsamości podmiotowej, https://www.academia.edu/16233703/Podmiot nomady

czny R. Braidotti jako odpowied%C5%BA na kryzys to%C5%BCsamo%C5%9B

ci podmiotowej.

Karpowicz Ignacy (2014), Sońka, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Koza Michał (2016), „Historia jest zawsze przeciwko ludziom”. „Sońka” Ignacego Karpowicza

jako narracja etyczna, w: Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka,

R. Nycz, T. Sapota, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Koziołek Ryszard (2016), Esesman, mój bliźni, w: R. Koziołek, Dobrze się myśli literaturą,

Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, s. 175–190.

Putnam Tong Rosemarie (2002), Myśl feministyczna: wprowadzenie, przeł. J. Mikos,

B. Umińska, Warszawa: PWN.

Sawicka-Mierzyńska Katarzyna (2018), Poruszyć miejsce. Obraz Białegostoku w twórczości

Sokrata Janowicza i Ignacego Karpowicza, Białystok: Instytut Filologii Polskiej

UwB.

Serkowska Hanna (2000), Podmiot, tożsamość, narracja: polemika Adriany Cavarero z Rosi

Braidotti, „Pamiętnik Literacki”, nr 1, s. 245–255.

Stelingowska Barbara (2017), Odmładzające działanie wspomnień w powieści „Sońka”

Ignacego Karpowicza, „Konteksty Społeczne”, nr 1, s. 56–63.

Pobierz

Opublikowane
2019-07-01



Gabriela Zawojska 
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Gabriela Zawojska, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Do jej kształtujących się wciąż zainteresowań badawczych należą przede wszystkim: literatura regionalna, zwłaszcza podlaska, oraz konstrukcja postaci kobiecych we współczesnej prozie. Pracę licencjacką oparła na powieściach Ignacego Karpowicza, analizując tożsamość bohaterek Cudu i Sońki w kontekście wybranych koncepcji z zakresu feminizmu postmodernistycznego.

https://orcid.org/0000-0002-8023-0732



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.