„W ciemni” Susan Faludi – opowieść o wyprawie do „pomiędzy”
Agnieszka Izdebska
Katedra Teorii Literatury, Wydział Filologiczny, Uniwersytet ŁódzkiAgnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej.
https://orcid.org/0000-0002-6253-8397
Abstrakt
The article analyzes In the Darkroom by Susan Faludi as representing filial narratives – biographies of a parent reconstructed and told by a son or a daughter, as well as post-memory literature – a reflection of the inherited trauma mediated by generational successors. The text demonstrates spatial entanglements in which the author’s father made his metamorphosis: from a Hungarian Jew, István Friedman, through an American photographer Steven Faludi, to a Hungarian woman, pensioner and patriot Stef´anie Faludi. Thus, the paper reconstructs the threads present in this book – a combination of geographical and historical contexts determining the individual identity choices made by each of us.
Słowa kluczowe:
filial narratives; post-memory literature; biography; identity; transitionBibliografia
Bianco Marcie, Identity Is a Battlefield – And Always a Negotiation, http://signsjournal.
org/in-the-darkroom/#bianco.
Ciarkowska Anna (2015), Kto ma pamięć podziurawioną? O koncepcji postpamięci według
Henriego Raczymowa, „Politeja” nr 3, s. 189–199.
Couser G. Thomas (2012), Memoir: An Introduction, Oxford: Oxford University Press.
Faludi Susan (2017), In the Darkroom, Londyn: William Collins.
Faludi Susan (2017), W ciemni, przeł. J. Bednarek, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki
Politycznej.
Hausman Bernice L. (2006), Body, Technology, and Gender in Transsexual Autobiographies,
w: The Transgender Studies Reader, red. S. Stryker, S. Whitle, New York/London:
Routledge, s. 335–361.
Hirsch Marianne (2010), Żałoba i postpamięć, przeł. K. Bojarska, w: Teorie wiedzy o przeszłości
na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań: Wydawnictwo
Poznańskie, s. 247–280.
Pitz Marylynne (2018), Susan Faludi discussed her book ‘In the Darkroom’ as part of Pittsburgh
Arts & Lectures’ Ten Evenings series, https://www.post-gazette.com/ae/
books/2018/02/20/Susan-Faludi-Steven-Faludi-Stefanie-Faludi-In-the-Darkroom
/stories/201802190009.
Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach
literackich, Kraków: Universitas.
Stryker Susan (2006), My Words to Victor Frankenstein above the Village of Chamounix:
Performing Transgender Rage, w: The Transgender Studies Reader, red. S. Stryker,
S. Whitle, New York/London: Routledge, s. 244–256.
Sunmer Jane (2016), Susan Faludi’s „In the Darkroom” provides a stunning look at a complex
man who became a woman – and was also her father, „The Dallas Morning
News”, https://www.dallasnews.com/arts/books/2016/07/15/susan-faludisdarkroom-
provides-stunning-look-complex-man-became-woman-also-father.
Katedra Teorii Literatury, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
Agnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej.
https://orcid.org/0000-0002-6253-8397Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.