Oko podróżnika – epizod wenecki „Podróży po Włoszech” Hipolita Taine’a

Ireneusz Gielata

Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ireneusz Gielata, dr hab., prof. na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Historyk literatury zajmujący się zagadnieniami dotyczącymi teorii i historii powieści, teorii narracji historycznej, a w obrębie historii literatury – genealogią polskiej i europejskiej nowoczesności oraz badaniem związków pomiędzy literaturą nowoczesną a biologią i medycyną oraz muzyką, plastyką i architekturą. Współredaktor i członek Rady Naukowej nowej serii wydawniczej „ars medica ac humanitas”, a także współredaktor działu historii literatury pisma naukowego „Świat i Słowo”. Autor monografii Nad studnią Ateny. O „Rozdwojonym w sobie” Teodora Parnickiego (2006), Bolesław Prus na progu nowoczesności (2011).


https://orcid.org/0000-0002-1097-9107


Abstrakt

The article discusses the impact of place on the traveller’s eye. The author uses Hippolyte Taine’s Venetian episode in Voyage en Italie [Journey to Italy] to illustrate how Venice’s landscape transforms and rejuvenates Taine’s eye, modeling his emotions. It turns out that the traveller sees affectively. This way of seeing is no different from the aesthetic eye which, according to Taine’s theory, “uncovers” what is “conspicuous”. The Italian sketches demonstrate as a result that his “philosophy of art” is permeated by geopoetic thinking about the place agency.

Słowa kluczowe:

geographical space; place; emotions; geopoetics; aesthetic

Bieńczyk Marek (2012), Nie dla mnie sznur samochodów, w: M. Bieńczyk, Książka twarzy,

Warszawa: Świat Książki.

Braudel Fernand (1994), Wenecja, w: F. Braudel i in., Morze Śródziemne. Przestrzeń

i historia. Ludzie i dziedzictwo, przeł. M. Boduszyńska-Borowikowa, B. Kuchta,

A. Szymański, Warszawa: Volumen.

Goethe Johann Wolfgang (1980), Podróż włoska, przekład, przypisy i posłowie

H. Krzeczkowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pallasmaa Juhani (2012), Oczy skóry. Architektura i zmysły, przeł. M. Choptiany, Kraków:

Instytut Architektury.

Proust Marcel (2013), W stronę Swanna. W poszukiwaniu straconego czasu, t. 1, przeł.

T. Żeleński (Boy), Warszawa: Wydawnictwo MG.

Proust Marcel (2014), W cieniu zakwitających dziewcząt. Wposzukiwaniu straconego czasu,

t. 2, przeł. T. Żeleński (Boy), Warszawa: Wydawnictwo MG.

Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach

literackich, Kraków: Universitas.

Taine Hippolyte A. (2010), Filozofia sztuki, przeł. A. Sygietyński, przedmowa J. Bodzińska,

Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Taine Hippolyte A. (1908), Podróż po Włoszech, t. 1: Neapol i Rzym, t. 2: Florencja i Wenecja,

przeł. A. Sygietyński, Warszawa: Księgarnia Powszechna.

Pobierz

Opublikowane
2019-12-30



Ireneusz Gielata 
Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ireneusz Gielata, dr hab., prof. na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Historyk literatury zajmujący się zagadnieniami dotyczącymi teorii i historii powieści, teorii narracji historycznej, a w obrębie historii literatury – genealogią polskiej i europejskiej nowoczesności oraz badaniem związków pomiędzy literaturą nowoczesną a biologią i medycyną oraz muzyką, plastyką i architekturą. Współredaktor i członek Rady Naukowej nowej serii wydawniczej „ars medica ac humanitas”, a także współredaktor działu historii literatury pisma naukowego „Świat i Słowo”. Autor monografii Nad studnią Ateny. O „Rozdwojonym w sobie” Teodora Parnickiego (2006), Bolesław Prus na progu nowoczesności (2011).

https://orcid.org/0000-0002-1097-9107



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.