Czym bywa most Mirabeau – o śmierci (nie) w Paryżu

Agnieszka Czyżak

Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
https://orcid.org/0000-0001-8918-5264


Abstrakt

Artykuł przedstawia związki między geografią a literaturą na podstawie tekstów pisanych w XX wieku, przez autorów z różnych stron świata. Wiersze przynależące do spuścizny tak różnych poetów jak: Guillaume Apllinaire, Cesar Valejo, Jorge Luis Borges, Natałka Biłocerkiweć, Antoni Pawlak oraz ich główny temat „śmierci w Paryżu” potraktowane zostały jako wyraziste przykłady szczególnego i ważnego świadectwa ludzkich doświadczeń spacjalnych. Interpretacje tych literackich wizji umożliwiają zrozumienie procesów umiejscawiania pojedynczej egzystencji, pojmowanych jako droga wiodąca do pogłębiania podmiotowej samoświadomości.

Słowa kluczowe:

Paryż, śmierć, miejsce, geografia, przestrzeń, lokacja

Apollinaire Guillaume (2019), Most Mirabeau, przeł. A. Ważyk, “Kwartalnik Artystyczny” nr 3 (103), s. 4.

Apollinaire Guillaume (2019), Most Mirabeau, przeł. A. Libera, “Kwartalnik Artystyczny” nr 3 (103), s. 5.

Arno Anna (2020), Appolinaire: łakomy i odrzucony, dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/1815-apollinaire-lakomy-i-odrzucony [dostęp 12.09.2020]

Biłocerkiweć Natałka (2009), Róża i nóż, przeł. B. Zadura, Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”.

Borges Jorge Luis (1982), Paryż 1856, przeł. E. Stachura, w: E. Stachura, Wiersze, poematy, piosenki, przekłady, Warszawa: Czytelnik, s. 350.

Casanova Pascale (2014), Światowa przestrzeń literacka, przeł. Jakub Misun, „Teksty Drugie” nr 6, s. 222-248.

Czermińska Małgorzata (2011), Miejsca autobiograficzne, Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” nr 5, s. 183-200.

Czyżak Agnieszka (2016), Niewiadomszczyzna, w: „Wreszcie nie pojawia się nikt”. Szkice o twórczości Andrzeja Niewiadomskiego, red. A. Jarzyna i in., Lublin: Ośrodek Brama Grodzka, s. 19-28.

Czyżak Agnieszka (2019), Czytane po trzydziestu latach. O wierszach Antoniego Pawlaka z lat osiemdziesiątych, w: Sopot w literaturze. Literatura w Sopocie, red. J. Mosakowski i in., Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 319-334.

Kunce Aleksandra (2016), Człowiek lokalny. Rozważania umiejscowione, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Mazur Ewa (2006), Bez końca albo koniec i początek. O ponowoczesnym rozumieniu sytuacji schyłkowej, w: Punkt po punkcie. Koniec, red. Anna Czekanowicz, Stanisław Rosiek, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, s. 176-182.

Niewiadomski Andrzej (2012), Mapa. Prolegomena, Lublin: Ośrodek Brama Grodzka.

Pawlak Antoni(1990), Kilka słów o strachu (1983-1985), Kraków: Oficyna Literacka.

Rabizo-Birek Magdalena (2010), Notatki ze spotkań z Natałką Biłocerkiweć, „Twórczość” nr 6, s. 97-99.

Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.

Swoboda Tomasz (2009), O wierszach Natałki Biłocerkiweć, w: N. Biłocerkiweć, Róża i nóż, Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, s. 57-59.

Ślósarska Joanna (2009), Od tekstu do wiersza, w: N. Biłocerkiweć, Róża i nóż, Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, s. 5-6.

Pobierz

Opublikowane
2020-12-30



Agnieszka Czyżak 
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-8918-5264



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.