Whatever the Mirabeau Bridge Used to Be: About Death (Not) in Paris

Agnieszka Czyżak

Faculty of Polish and Classical Philology. Adam Mickiewicz University, Poznań
https://orcid.org/0000-0001-8918-5264


Abstract

This article presents the connections between geography and literature leaning on the material of texts written in the 20th century by authors from many different countries. Poems from the body of work by Guillaume Apollinaire, César Valejo, Jorge Luis Borges, Natałka Biłocerkiweć, Antoni Pawlak and their common main theme “death in Paris” are treated as examples of unique and significant evidence of the human experience of space. The interpretations of those literary creations may help us to understand the processes of locating a single existence. This is understood as a path that leads to self-awareness.  

Keywords:

Paris, death, place, geography, space, location

Apollinaire Guillaume (2019), Most Mirabeau, przeł. A. Ważyk, “Kwartalnik Artystyczny” nr 3 (103), s. 4.

Apollinaire Guillaume (2019), Most Mirabeau, przeł. A. Libera, “Kwartalnik Artystyczny” nr 3 (103), s. 5.

Arno Anna (2020), Appolinaire: łakomy i odrzucony, dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/1815-apollinaire-lakomy-i-odrzucony [dostęp 12.09.2020]

Biłocerkiweć Natałka (2009), Róża i nóż, przeł. B. Zadura, Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”.

Borges Jorge Luis (1982), Paryż 1856, przeł. E. Stachura, w: E. Stachura, Wiersze, poematy, piosenki, przekłady, Warszawa: Czytelnik, s. 350.

Casanova Pascale (2014), Światowa przestrzeń literacka, przeł. Jakub Misun, „Teksty Drugie” nr 6, s. 222-248.

Czermińska Małgorzata (2011), Miejsca autobiograficzne, Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” nr 5, s. 183-200.

Czyżak Agnieszka (2016), Niewiadomszczyzna, w: „Wreszcie nie pojawia się nikt”. Szkice o twórczości Andrzeja Niewiadomskiego, red. A. Jarzyna i in., Lublin: Ośrodek Brama Grodzka, s. 19-28.

Czyżak Agnieszka (2019), Czytane po trzydziestu latach. O wierszach Antoniego Pawlaka z lat osiemdziesiątych, w: Sopot w literaturze. Literatura w Sopocie, red. J. Mosakowski i in., Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 319-334.

Kunce Aleksandra (2016), Człowiek lokalny. Rozważania umiejscowione, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Mazur Ewa (2006), Bez końca albo koniec i początek. O ponowoczesnym rozumieniu sytuacji schyłkowej, w: Punkt po punkcie. Koniec, red. Anna Czekanowicz, Stanisław Rosiek, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, s. 176-182.

Niewiadomski Andrzej (2012), Mapa. Prolegomena, Lublin: Ośrodek Brama Grodzka.

Pawlak Antoni(1990), Kilka słów o strachu (1983-1985), Kraków: Oficyna Literacka.

Rabizo-Birek Magdalena (2010), Notatki ze spotkań z Natałką Biłocerkiweć, „Twórczość” nr 6, s. 97-99.

Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.

Swoboda Tomasz (2009), O wierszach Natałki Biłocerkiweć, w: N. Biłocerkiweć, Róża i nóż, Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, s. 57-59.

Ślósarska Joanna (2009), Od tekstu do wiersza, w: N. Biłocerkiweć, Róża i nóż, Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, s. 5-6.


Published
2020-12-30



Agnieszka Czyżak 
Faculty of Polish and Classical Philology. Adam Mickiewicz University, Poznań https://orcid.org/0000-0001-8918-5264



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.