Raj utracony, czyli obraz Afryki w powieściach J.M.G. Le Clézio: „Onitsza” oraz „Afrykanin”

Edyta Sacharewicz

Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku

Edyta Sacharewicz, absolwentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje na stanowisku asystenta w Kolegium Literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku. Obecne zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z francuskojęzyczną literaturą Afryki Subsaharyjskiej. Rozprawę doktorską pisze na temat obrazu kobiet w Senegalu przedstawionego w powieściach czołowych pisarek tego kraju (Mariama Bâ, Ken Bugul, Aminata Sow Fall, Myriam Warner-Vieyra).


https://orcid.org/0000-0002-4069-2975


Abstrakt

This article analyses the image of Africa presented in Le Clézio’s novels. The author claims that a part of childhood spent in Africa determined Le Clézio as a man and writer. This experience inspired him to write two novels: Onitsha and The African creating Africa as a place of infinite freedom that puts an end to fear imposed by the war.

Słowa kluczowe:

paradise lost; Africa; quest; Le Clézio’s works; travel

Davidson Basil (2011), Społeczna i polityczna historia Afryki XX w., przeł. B. Hlebowicz,

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Delumeau Jean (1996), Historia raju, przeł. E. Bąkowska, Warszawa: Państwowy Instytut

Wydawniczy.

Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2008), Onitsza, przeł. A. Paderewska-Gryza, Warszawa:

Państwowy Instytut Wydawniczy.

Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2008), Afrykanin, przeł. K. i K. Pruscy, Warszawa;

Wydawnictwo Cyklady.

Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2010), Wojna, przeł. K. Teodorowicz, Warszawa: Wydawnictwo

W.A.B.

Mbassi At´eba (2008), Identit´e et fuidit´e dans l’oeuvre de Jean-Marie Gustave Le Cl´ezio,

Paris: L’Harmattan.

Mootoosamy Vidoolah (2012), „Maurice est si loin qu’on ne peut qu’en rˆever”: le Paradis

perdu de J.M.G. Le Cl´ezio entre mythe et memoire, „Altre Modernit`a”, nr 7,

s. 112–125, http://riviste.unimi.it/index.php/AMonline/article/view/2140.

Onimus Jean (1994), Pour lire Le Cl´ezio, Paris: PUF.

Panic Marija, Le continent-´enigme: l’Afrique vue par les yeux de Kourouma et de Le

Cl´ezio, http://www.fabula.org/colloques/document1340.php.

Prokopiuk Jerzy (1994), Mit Raju, „Konteksty”, nr 3–4, s. 4–7.

Thibault Bruno (2009), J.M.G. Le Cl´ezio et la m´etaphore exotique, Amsterdam: Rodopi.

Ugochukwu Franc¸oise (2016), L’´Etranger chez Le Cl´ezio: une exploration d’Onitsha et de

L’Africain, w: A. C. Santos, M. de Jesus Cabral, L’Etranger, Paris: Editions Le Manuscrit,

https://www.academia.edu/28415163/LEtranger chez Le Cl´ezio une

explorati on dOnitsha et de LAfricain.

Pobierz

Opublikowane
2019-12-30



Edyta Sacharewicz 
Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku

Edyta Sacharewicz, absolwentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje na stanowisku asystenta w Kolegium Literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku. Obecne zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z francuskojęzyczną literaturą Afryki Subsaharyjskiej. Rozprawę doktorską pisze na temat obrazu kobiet w Senegalu przedstawionego w powieściach czołowych pisarek tego kraju (Mariama Bâ, Ken Bugul, Aminata Sow Fall, Myriam Warner-Vieyra).

https://orcid.org/0000-0002-4069-2975



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.