Raj utracony, czyli obraz Afryki w powieściach J.M.G. Le Clézio: „Onitsza” oraz „Afrykanin”
Edyta Sacharewicz
Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w BiałymstokuEdyta Sacharewicz, absolwentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje na stanowisku asystenta w Kolegium Literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku. Obecne zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z francuskojęzyczną literaturą Afryki Subsaharyjskiej. Rozprawę doktorską pisze na temat obrazu kobiet w Senegalu przedstawionego w powieściach czołowych pisarek tego kraju (Mariama Bâ, Ken Bugul, Aminata Sow Fall, Myriam Warner-Vieyra).
https://orcid.org/0000-0002-4069-2975
Abstrakt
This article analyses the image of Africa presented in Le Clézio’s novels. The author claims that a part of childhood spent in Africa determined Le Clézio as a man and writer. This experience inspired him to write two novels: Onitsha and The African creating Africa as a place of infinite freedom that puts an end to fear imposed by the war.
Słowa kluczowe:
paradise lost; Africa; quest; Le Clézio’s works; travelBibliografia
Davidson Basil (2011), Społeczna i polityczna historia Afryki XX w., przeł. B. Hlebowicz,
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Delumeau Jean (1996), Historia raju, przeł. E. Bąkowska, Warszawa: Państwowy Instytut
Wydawniczy.
Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2008), Onitsza, przeł. A. Paderewska-Gryza, Warszawa:
Państwowy Instytut Wydawniczy.
Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2008), Afrykanin, przeł. K. i K. Pruscy, Warszawa;
Wydawnictwo Cyklady.
Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2010), Wojna, przeł. K. Teodorowicz, Warszawa: Wydawnictwo
W.A.B.
Mbassi At´eba (2008), Identit´e et fuidit´e dans l’oeuvre de Jean-Marie Gustave Le Cl´ezio,
Paris: L’Harmattan.
Mootoosamy Vidoolah (2012), „Maurice est si loin qu’on ne peut qu’en rˆever”: le Paradis
perdu de J.M.G. Le Cl´ezio entre mythe et memoire, „Altre Modernit`a”, nr 7,
s. 112–125, http://riviste.unimi.it/index.php/AMonline/article/view/2140.
Onimus Jean (1994), Pour lire Le Cl´ezio, Paris: PUF.
Panic Marija, Le continent-´enigme: l’Afrique vue par les yeux de Kourouma et de Le
Cl´ezio, http://www.fabula.org/colloques/document1340.php.
Prokopiuk Jerzy (1994), Mit Raju, „Konteksty”, nr 3–4, s. 4–7.
Thibault Bruno (2009), J.M.G. Le Cl´ezio et la m´etaphore exotique, Amsterdam: Rodopi.
Ugochukwu Franc¸oise (2016), L’´Etranger chez Le Cl´ezio: une exploration d’Onitsha et de
L’Africain, w: A. C. Santos, M. de Jesus Cabral, L’Etranger, Paris: Editions Le Manuscrit,
https://www.academia.edu/28415163/LEtranger chez Le Cl´ezio une
explorati on dOnitsha et de LAfricain.
Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku
Edyta Sacharewicz, absolwentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje na stanowisku asystenta w Kolegium Literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku. Obecne zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z francuskojęzyczną literaturą Afryki Subsaharyjskiej. Rozprawę doktorską pisze na temat obrazu kobiet w Senegalu przedstawionego w powieściach czołowych pisarek tego kraju (Mariama Bâ, Ken Bugul, Aminata Sow Fall, Myriam Warner-Vieyra).
https://orcid.org/0000-0002-4069-2975Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.