Paradise Lost or the Image of Africa in the Novels by J.M.G. Le Clézio: “Onitsha” and “The African”
Edyta Sacharewicz
Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w BiałymstokuEdyta Sacharewicz, absolwentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje na stanowisku asystenta w Kolegium Literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku. Obecne zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z francuskojęzyczną literaturą Afryki Subsaharyjskiej. Rozprawę doktorską pisze na temat obrazu kobiet w Senegalu przedstawionego w powieściach czołowych pisarek tego kraju (Mariama Bâ, Ken Bugul, Aminata Sow Fall, Myriam Warner-Vieyra).
https://orcid.org/0000-0002-4069-2975
Abstract
This article analyses the image of Africa presented in Le Clézio’s novels. The author claims that a part of childhood spent in Africa determined Le Clézio as a man and writer. This experience inspired him to write two novels: Onitsha and The African creating Africa as a place of infinite freedom that puts an end to fear imposed by the war.
Keywords:
paradise lost; Africa; quest; Le Clézio’s works; travelReferences
Davidson Basil (2011), Społeczna i polityczna historia Afryki XX w., przeł. B. Hlebowicz,
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Delumeau Jean (1996), Historia raju, przeł. E. Bąkowska, Warszawa: Państwowy Instytut
Wydawniczy.
Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2008), Onitsza, przeł. A. Paderewska-Gryza, Warszawa:
Państwowy Instytut Wydawniczy.
Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2008), Afrykanin, przeł. K. i K. Pruscy, Warszawa;
Wydawnictwo Cyklady.
Le Cl´ezio Jean Marie Gustave (2010), Wojna, przeł. K. Teodorowicz, Warszawa: Wydawnictwo
W.A.B.
Mbassi At´eba (2008), Identit´e et fuidit´e dans l’oeuvre de Jean-Marie Gustave Le Cl´ezio,
Paris: L’Harmattan.
Mootoosamy Vidoolah (2012), „Maurice est si loin qu’on ne peut qu’en rˆever”: le Paradis
perdu de J.M.G. Le Cl´ezio entre mythe et memoire, „Altre Modernit`a”, nr 7,
s. 112–125, http://riviste.unimi.it/index.php/AMonline/article/view/2140.
Onimus Jean (1994), Pour lire Le Cl´ezio, Paris: PUF.
Panic Marija, Le continent-´enigme: l’Afrique vue par les yeux de Kourouma et de Le
Cl´ezio, http://www.fabula.org/colloques/document1340.php.
Prokopiuk Jerzy (1994), Mit Raju, „Konteksty”, nr 3–4, s. 4–7.
Thibault Bruno (2009), J.M.G. Le Cl´ezio et la m´etaphore exotique, Amsterdam: Rodopi.
Ugochukwu Franc¸oise (2016), L’´Etranger chez Le Cl´ezio: une exploration d’Onitsha et de
L’Africain, w: A. C. Santos, M. de Jesus Cabral, L’Etranger, Paris: Editions Le Manuscrit,
https://www.academia.edu/28415163/LEtranger chez Le Cl´ezio une
explorati on dOnitsha et de LAfricain.
Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku
Edyta Sacharewicz, absolwentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje na stanowisku asystenta w Kolegium Literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku. Obecne zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z francuskojęzyczną literaturą Afryki Subsaharyjskiej. Rozprawę doktorską pisze na temat obrazu kobiet w Senegalu przedstawionego w powieściach czołowych pisarek tego kraju (Mariama Bâ, Ken Bugul, Aminata Sow Fall, Myriam Warner-Vieyra).
https://orcid.org/0000-0002-4069-2975License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.