Warmińska idylla dla oka turysty. Poetyka popularnych przewodników i blogów

Agnieszka Możejko

Wydział Filologiczny. Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0001-9239-9298


Abstrakt

W artykule poddano analizie porównawczej fragmenty przewodników turystycznych, albumów fotograficznych, reklam i blogów podróżniczych dotyczące Warmii. Autorka wskazuje na wzajemnego przenikania się języka ofert turystycznych oraz języka turystów opisujących swoje doświadczenia na blogach. W omawianych tekstach Warmia najczęściej obrazowana jest jako miejsce idealne do odpoczynku od miejskiego zgiełku, oddalone od cywilizacji, w którym ludzie żyją w zgodzie z naturą.

Słowa kluczowe:

turystyka, natura, przewodniki turystyczne, blogi internetowe, język reklamy

Bałdowski Jan (1977), Warmia iMazury. Mały przewodnik,Warszawa: Sport i Turystyka.

Bałdowski Jan (1980), Województwo olsztyńskie, Inowrocław: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Cyfus Edward (2012), Moja Warmia, Dąbrówno: Oficyna Wydawnicza Retman.

Cyfus Edward, Lewandowska Izabela (2018), Magiczne wsie południowej Warmii. Przewodnik historyczno-kulturowy, Piwniczna Zdrój: Agencja Wydawnicza WiT.

Czermińska Małgorzata (2003), „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna, „Teksty Drugie”, nr 2–3, s. 11–27.

Dębowski Cezary (2007), Magiczna kraina. Warmia i Mazury, Pelplin: Bernardinum.

Drej Szymon, Swajdo Jarosław (2008), Warmia i Mazury. Przewodnik, Olszanica: Bosz.

Kobus Krzysztof, Olej-Kobus Anna, Dylewski Adam (2007), Warmia i Mazury, Warszawa: Świat Książki.

Konończuk Elżbieta (2015), Geobiograficzne doświadczenie lektury, w: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Koturbasz Barbara (2009), Multimedialne podróżopisarstwo, czyli narodziny travelebrity, „Panoptikum”, nr 8, s. 117–124.

Lachman Magdalena (2016), Literackie aktywacje przestrzeni miejskich – nowa arteria komunikacyjna czy ślepy zaułek estetyki?, „Kultura i Historia”, nr 30, s. 24–35.

Lodzińska Ewa, Wieczorek Waldemar (2012), Warmia i Mazury, Warszawa: Demart.

Mikołajczak Małgorzata (2012), Dyskurs regionalistyczny we współczesnym (polskim) literaturoznawstwie – pytania o status, poetykę i sposób istnienia, w: Nowy regionalizm w badaniach literackich. Badawczy rekonesans i zarys perspektyw, red. M. Mikołajczak, E. Rybicka, Kraków: Universitas, s. 29–50.

Miłoszewski Zygmunt (2014), Gniew, Warszawa: W.A.B.

Murrmann Julia (2014), Profesjolekt branży turystycznej, czyli o specyficznych cechach zawodowego języka turystyki, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, nr 47, s. 23–33.

Owsianowska Sabina (2014), Stereotypy w narracji turystycznej, „Turystyka Kulturowa”, nr 3, s. 6–20.

Rybicka Elżbieta (2011), Geopoetyka, geokrytyka, geokulturologia. Analiza porównawcza pojęć, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 2, s. 27–39.

Said Edward (2018), Orientalizm, przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań: Zysk i S-ka.

Sawicka-Mierzyńska Katarzyna (2012), Przemiany zakresu pojęć „prowincja” i „centrum”

w piśmiennictwie podlaskim przed i po 1989 roku, w: Nowy regionalizm w badaniach literackich. Badawczy rekonesans i zarys perspektyw, red.M.Mikołajczak, E. Rybicka, Kraków: Universitas.

Stachowiak Magda (2017), Rola blogów w podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących produktów odzieżowych, „Handel Wewnętrzny”, nr 5, s. 336–346.

Wieczorkiewicz Anna (2008), Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Kraków: Universitas.

Żmidziński Jakub (2010), Przewodnik jako scenariusz rytuałów turystycznych (na podstawie dawnych bedekerów pienińskich). Narodziny pewnej religii, „Napis”, nr 16, s. 477–493.

Źródła internetowe

http://www.national-geographic.pl/traveler/kierunki/cud-prawdziwy-czyli-warmiai-mazury [dostęp 7.12.18].

http://www.national-geographic.pl/national-geographic/1000-powodow-aby-odwiedzic-warmie-i-mazury [dostęp 7.12.18].

http://www.national-geographic.pl/info/nowe-biuro-naturalnie-na-warmii-i-mazurach [dostęp: 7.12.18].

https://www.szalonewalizki.pl/warmia-nie-zawsze-swieta/ [dostęp 10.12.19].

https://gdziewyjechac.pl/54201/odkrywamy-sielankowa-polske-siedlisko-blanki-iskarby-zielonej-warmii.html [dostęp 10.12.19].

https://turystyka.wp.pl/relaks-w-niewielkim-miescie-niedoceniana-warmia-6297652875044481a [dostęp 18.01.20].

https://www.tasteaway.pl/2016/04/24/magiczne-miejsca-w-polsce-kwasne-jablko/[dostęp 10.12.19].

https://www.szalonewalizki.pl/sniadanie-na-warmii-lesniczowka-gaja/[dostęp 10.12.19].

https://wesolowski.co/2016/07/12/olsztyn-weekend-warmia/ [dostęp 10.12.19].

https://www.banita.travel.pl/gdzie-na-majowke-dlugi-weekend-w-polsce/[dostęp 10.12.19].

https://www.busemprzezswiat.pl/2017/08/warminsko-mazurskie-10-miejsc-ktoremusisz-odwiedzic/ [dostęp 10.12.19].

https://www.szalonewalizki.pl/warmia-chillout-gwiazdami/ [dostęp 10.12.19].

https://post-turysta.pl/artykul/ogladajacy-ogladani [dostęp 19.01.20].

Pobierz

Opublikowane
2020-12-30



Agnieszka Możejko 
Wydział Filologiczny. Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0001-9239-9298



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.