Przygotować się do obrony przed bandami Mahometa, czyli Pana Michała algierskie przypadki

Jędrzej Pawlicki

Instytut Filologii Romańskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Jędrzej Pawlicki, dr, adiunkt w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się francuskojęzyczną literaturą krajów Maghrebu, historią Algierii, literackimi przedstawieniami początków islamu. Razem z kolegami prowadzi stronę „Koguty IFRomu”.


https://orcid.org/0000-0003-1284-1846


Abstrakt

The article interprets the book Muzułmanie, islam i ja [Muslims, Islam and Me] by Michał Christian, which is an account of his stay in Algeria, where he worked as a specialist in the repair of construction machinery in the late eighties.While the main reason for Christian’s trip was the desire to join his wife – Aleksandra Kasznik-Christian, history professor and scholar working in North Africa – the main impulse to write the account came from the September 11 attacks and Oriana Fallaci’s books. The article aims to deconstruct the Orientalist preconceptions underlying Christian’s vision of Islam and relations with Muslims.

Słowa kluczowe:

Quran; Algeria; Orientalism; islamophobia; Polish workers in Africa

Amir-Moezzi Mohammad Ali [red.] (2007), Dictionnaire du Coran, Paris: Robert Laffont.

Arkoun Mohammed (2016), Lectures du Coran, Paris: Albin Michel.

Auerbach Erich (2006), Blizna Odyseusza, w: E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona

w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa: Prószyński i S-ka.

Bobako Monika (2017), Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej,

Kraków: Universitas.

Chebel Malek (2011), Manifeste pour un islam des Lumi`eres, Paris: Librairie Arth`eme

Fayard.

Chmielewska Joanna (1993), Skarby, Warszawa: INTERART.

Chrisitan Michał (2007), Muzułmanie, islam i ja. Wspomnienia kooperanta z Algierii,

b.m.w.

Corbin Henry (2009), Historia filozofii muzłmańskiej, przeł. K. Pachniak, Warszawa:

Dialog.

Danecki Janusz (1997), Kultura islamu. Słownik, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne

i Pedagogiczne.

Danecki Janusz (2015), Arabowie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kasznik-Christian Aleksandra (2006), Algieria, Łódź: Trio.

Khadra Yasmina (2001), L’´ecrivain, Paris: Julliard.

Koran (2016), przeł. J. Bielawski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Meddeb Abdelwahab (2015), Instants soufis, Paris: Albin Michel.

Pawuła Andrzej (2018), Algierskie reminiscencje, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Said Edward (2005), Orientalizm, przeł. Monika Wyrwas-Wiśniewska, Poznań: Zysk

i S-ka.

Troński Bronisław (1981), Nasi w Algierii, „Dziennik Łódzki”, 13–15.11.1981, s. 6.

Troński Bronisław (1984), Algierskie osobliwości, Poznań: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Youssef Olfa (2007), Le Coran au risque de la psychanalyse, Paris: Albin Michel.

Youssef Olfa (2016), Sept controverses en islam. Parlons-en!, Tunis: Elyzad.

Zioło Michał (2016), Modlitwy wiecznego poniedziałku, Poznań: Wydawnictwo W drodze.

Pobierz

Opublikowane
2019-12-30



Jędrzej Pawlicki 
Instytut Filologii Romańskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Jędrzej Pawlicki, dr, adiunkt w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się francuskojęzyczną literaturą krajów Maghrebu, historią Algierii, literackimi przedstawieniami początków islamu. Razem z kolegami prowadzi stronę „Koguty IFRomu”.

https://orcid.org/0000-0003-1284-1846



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.