Różne oblicza elegii w poezji Adama Zagajewskiego
Abstrakt
W artykule poddano analizie wiersze Adama Zagajewskiego wpisujące się w konwencję elegijną. Rekapitulując wcześniejsze ustalenia badaczy dotyczące funkcji elegii w poezji Zagajewskiego, autor przedstawia własne interpretacje wybranych utworów. Dowodzi, że forma elegijna, realizująca się w twórczości Zagajewskiego na wiele różnych sposobów, nie jest wyłącznie wyrazem nostalgii poety za przeszłością. Przywołując minione zdarzenia, wspominając zmarłych znajomych, a także podtrzymując pamięć o o ofiarach Holocaustu, Zagajewski czyni bohatera lirycznego swoich wierszy strażnikiem pamięci o przeszłości, której trzeba umożliwić oddziaływanie na przyszłość.
Słowa kluczowe:
elegia, polska poezja współczesna, pamięć, przeszłość, Adam ZagajewskiBibliografia
Biedrzycki Krzysztof (2008), Poezja i pamięć. O trzech poematach Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i Adama Zagajewskiego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Burkot Stanisław (1977), Spotkania z poezją współczesną, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Czabanowska-Wróbel Anna (2005), Poszukiwanie blasku. O poezji Adama Zagajewskiego, Kraków: Universitas.
Doktór Roman (1999), Polska elegia oświeceniowa, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Gleń Adrian (2018), Języki rzeczywistości. O twórczości Juliana Kornhausera, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kalwas Piotr Ibrahim (2015), Egipt: haram halal, Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie.
Klejnocki Jarosław (2002), Bez utopii? Rzecz o poezji Adama Zagajewskiego, Wałbrzych: Ruta.
Kuczera-Chachulska Bernadetta (2002), Przemiany form i postaw elegijnych w liryce polskiej XIX wieku, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Lacoue-Labarthe Phillippe (2004), Poezja jako doświadczenie, przeł. J. Margański, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Legeżyńska Anna (1999), Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne.
Piotrowska Henryka (1977), Elegia, w: Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław: Ossolineum, s. 93–99.
Ritz German (1993), Postmodernizm liryczny albo co przytrafiło się Adamowi Zagajewskiemu w drodze do Lwowa, przeł. A. Nasiłowska, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 55–73.
Ubertowska Aleksandra (2007), Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holocaustu, Kraków: Universitas.
Walcott Derek (2015), Elegista, przeł. R. Gorczyńka, w: I cień i światło... O twórczości Adama Zagajewskiego,
red. A. Czabanowska-Wróbel, Kraków: Wydawnictwo a5, s. 9–28.
Zagajewski Adam (1990), Płótno, Paryż: Zeszyty Literackie.
Zagajewski Adam (1991), Dwa miasta, Paryż: Biblioteka Zeszytów Literackich, Kraków: Oficyna Literacka.
Zagajewski Adam (1994), Ziemia ognista, Poznań: Wydawnictwo a5.
Zagajewski Adam (2003), Powrót, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zagajewski Adam (2005), Anteny, Kraków: Wydawnictwo a5.
Zagajewski Adam (2009), Niewidzialna ręka, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zagajewski Adam (2014), Asymetria, Kraków: Wydawnictwo a5.
Zagajewski Adam (2019), Prawdziwe życie, Kraków: Wydawnictwo a5.
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.