Absolutna horyzontalność – wyobraźnia topograficzna i dyskurs krytyczny w Ameryce Jeana Baudrillarda

Katarzyna Szalewska

Wydział Filologiczny. Uniwersytet Gdański

Katarzyna Szalewska, dr hab., adiunkt w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Arystycznej (Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego). Autorka monografii Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017) oraz Pasaż tekstowy – czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012). Współredaktorka monografii zbiorowych i autorka wielu publikacji naukowych, stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Zajmuje się kulturowymi studiami miejskimi, związkami między historią a literaturą.




Abstrakt

Katarzyna Szalewska, dr hab., adiunkt w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Arystycznej (Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego). Autorka monografii Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017) oraz Pasaż tekstowy – czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012). Współredaktorka monografii zbiorowych i autorka wielu publikacji naukowych, stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Zajmuje się kulturowymi studiami miejskimi, związkami między historią a literaturą.

Słowa kluczowe:

geopoetics, Jean Baudrillard, topographical turn, discourse, space in literature, America in literature

Aug´e Marc, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, przedm. W. J. Burszta, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Baudrillard Jean, Ameryka, przeł. R. Lis, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 1998.

Baudrillard Jean, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.

Bauman Zygmunt, Przedstawienie na pustyni, przeł. M. Kwiek, w: „Drobne rysy w ciągłej katastrofie...”. Obecność Waltera Benjamina w kulturze współczesnej, red. A. Zeidler--Janiszewska, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury, 1993, s. 71–84.

Czermińska Małgorzata, Co może się zmieścić w lusterku samochodu?, w: Sztuka interpretacji. Poezja polska XX i XXI wieku, red. D. Szczukowski, G. B. Tomaszewska, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2014, s. 287–294.

Diani Marco, Democracy and Its Discontent: Tocqueville and Baudrillard on the Nature of „America”, w: From Virgin Land to Disney World. Nature and Its Discontents in the USA Of Yesterday and Today, ed. B. Herzogenrath, Rodopi, Amsterdam–New York 2001, s. 53–68.

Eco Umberto, Podróż do hiperrealności, przeł. J. Ugniewska, w: tegoż, Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, wstęp J. Ugniewska, Warszawa: Czytelnik, 1996, s. 11–73.

Frydryczak Beata, Theodor W. Adorno: pojęcie krajobrazu kulturowego, „Estetyka i Krytyka” 2013, nr 3, s. 43–54.

Główczewska Lenta, Nowy Jork. Kartki z metropolii 1983–2002, przedm. J. Hartwig, Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich, 2004.

Kalaga Wojciech, Twarz, maska, fasada, „Kultura Współczesna” 2006, nr 3 [numer zatytułowany „Kultura jako fasada”], s. 15–34.

Karpiński Wojciech, W Central Parku, Warszawa: Res Publica, 1989.

Kołodziejczyk Ewa, Amerykańskie powojnie Czesława Miłosza, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015.

Markowski Michał Paweł, Baudrillard: słownik, w: Jean Baudrillard, Ameryka, przeł. R. Lis, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 1998, s. 169–196.

Lefebvre Henri, Rhythmanalysis. Space, Time and Everyday Life, trans. S. Elden, G. Moore, introd. S. Elden, London–New York: Continuum, 2004.

Lynch Kevin, The Image of the City, Cambridge–London 1960.

Miłosz Czesław, Widzenia nad Zatoką San Francisco, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1989.

Nieszczerzewska Małgorzata, Miasta nie-miasta, „Kultura i Społeczeństwo” 2005, nr 1, s. 17–36.

Nieszczerzewska Małgorzata, Narracje miejskiej wyobraźni, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Bogucki 2009.

Rewers Ewa, Ekran miejski, Pisanie miasta – czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1997, s. 41–50.

Sławek Tadeusz, Akro/nekro/polis: wyobrażenia miejskiej przestrzeni, w: Pisanie miasta – czytanie miasta, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1997, s. 11–40.

Szalewska Katarzyna, Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2017.

Urry John, Socjologia mobilności, przeł. J. Stawiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Virillo Paul, Prędkość i polityka, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2008.

Pobierz

Opublikowane
2017-06-03



Katarzyna Szalewska 
Wydział Filologiczny. Uniwersytet Gdański

Katarzyna Szalewska, dr hab., adiunkt w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Arystycznej (Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego). Autorka monografii Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017) oraz Pasaż tekstowy – czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012). Współredaktorka monografii zbiorowych i autorka wielu publikacji naukowych, stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Zajmuje się kulturowymi studiami miejskimi, związkami między historią a literaturą.




Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.