Francja oczami podróżopisarzy rosyjskich („Listy Rosjanina podróżującego po Europie od 1802 do 1806 roku” Dmitrija Gorichwostowa)

Magdalena Dąbrowska

Wydział Lingwistyki Stosowanej. Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-4014-4725


Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badań z zakresu rosyjsko-francuskich związków literackich na początku XIX wieku (podróże Rosjan do Francji, obraz Francji w rosyjskich podróżach dokumentalnych i literackich). Materiał do opracowania oparty jest na Listach Rosjanina podróżującego po Europie od 1802 do 1806 rok” Dmitrija Gorichwostowa (cz. 1-3, Moskwa 1808). Kontekstem interpretacyjnym jest podróżopisarstwo Nikołaja Karamzina (Listy podróżnika rosyjskiego) i Gorichwostowa (Zapiski Rosjanina podróżującego po Europie od 1824 do 1827 roku, 1831-1832). Twórczość Gorichwostowa omawiana jest z trzech punktów widzenia: 1. cele podróży do Francji i koncepcja podróżnika, 2. opis Francji (trasa podróży: Lille ‒ Reims ‒ Paryż: muzea, dzieła sztuki, architektura, miejsca związane z J.J. Rousseau, przyroda, zarys dziejów literatury francuskiej), 3. stosunek podróżnika do Francji.

 

Słowa kluczowe:

literatura podróżnicza, podróż, Francja, Rosja, Dymitrij Gorichwostow, Nikołaj Karamzin

Belova N. (2011), „Parižskij tekst” v russkoj literature pervoj poloviny XIX veka. (K postanovke problemy), „Vestnik ˆUgorskogo Gosudarstvennogo Universiteta”, vyp. 1(20), s. 71–77.

Belova N. (2012), Imagolog Pariža v russkih travelogah pervoj poloviny XIX veka, „Vestnik ugrovedeniˆa”, t. 8, no. 1, s. 18–26.

Brzostek Błażej (2021), Wstecz. Historia Warszawy do początku, Warszawa: Muzeum Warszawy.

Dąbrowska Magdalena (2009), Obraz Francji w „Listach podróżnika rosyjskiego” Nikołaja Karamzina. „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, t. 4, s. 36–49.

Dąbrowska Magdalena (2017), The Idle Traveller? O koncepcji podróżnika w twórczości Michaiła Nikiticza Murawjowa, w: Inny w podróży, t. 1 (Literackie świadectwa podróży na przestrzeni wieków), red. O. Weretiuk, M. Rabizo-Birek, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 120–130.

Gołaszewska Maria (1992), Uroki smutku. Szkic z pogranicza estetyki i filozofii człowieka, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Goperhoeva Dar’ˆa (2018), Russkaˆa literatura putešestvij pervoj poloviny XIX v.: `evolˆuciˆa temy „Rossiˆa – Zapad”, „Vestnik Burˆatskogo Gosudarstvennogo Universiteta”, vyp. 2, s. 97–104.

[Gorihvostov Dmitrij] (1808), Pis’ma rossiˆanina, putešestvovavšego po Evrope s 1802 po 1806 god, kn. 1–3, Moskva: V Universitetsko tipografii.

Gorihvostov Dmitrij (1831–1832), Zapiski rossiˆanina, putešestvovavšego po Evrope s 1824 po 1827 god, kn. 1–2, Moskva: V tipografii Knˆazˆa L’vova.

Kamionka-Straszakowa Janina (1991), Podróż, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz,

A. Kowalczykowa, Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, s. 698–703.

Karamzin Nikolaj (1984), Pis’ma russkogo putešestvennika, v: N. Karamzin, Sočineniˆa v dvuh tomah, t. 1 (Avtobiografiˆa. „Pis’ma russkogo putešestvennika”. Povesti), Leningrad: Hudožestvennaˆa Literatura, s. 55–504.

Lotman ˆUrij, Uspenskij Boris (1997), „Pis’ma russkogo putešestvennika” i ih mesto vrazvitii russkoj kul’tury,

v: ˆU.M. Lotman, Karamzin. Sotvoreniekaramzina. Stat’i i issledovaniâ 1957–1990. Zametki i recenzii, Sankt-Peterburg: Iskusstvo – SPB, s. 484–564.

Mączak Antoni (1984), Peregrynacje. Wojaże. Turystyka, Warszawa: Czytelnik.

Sipovskij Vasilij (1899), N.M. Karamzin, avtor „Pisem russkogo putešestvennika”, Sankt-Peterburg: Tipografiˆa Imp. Akad. Nauk.

Voisine-Jechova Hana (2007), Podróż jako doświadczenie, marzenie oraz poszukiwanie sensu egzystencji w prozie 1760–1820, w: Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. M. Cieśla-Korytowska, O. Płaszczewska, Kraków: Universitas, s. 115–130.

Wolff Larry (2020), Wynalezienie EuropyWschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, przeł. T. Bieroń, Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.

Zaleski Marek (1994), Nostalgia, siostra melancholii. „Res Publica Nowa”, nr 6, s. 7–12.

Pobierz

Opublikowane
2021-12-31



Magdalena Dąbrowska 
Wydział Lingwistyki Stosowanej. Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-4014-4725



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.