Edukacja jako narzędzie sprawowania władzy
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest roli szkolnictwa w tworzeniu nowoczesnego społeczeństwa. Wychodząc od obserwacji na temat sytuacji ludności rdzennej w Kanadzie i procesów kolonizacyjnych prowadzonych poprzez edukację, ukazanych w reportażu Joanny Gierak-Onoszko 27 śmierci Toby’ego Obeda, autorka analizuje Drewniany różaniec Natalii Rolleczek i Baśń amerykańskiej Alicji Iwańskiej. Przywołane konteksty pozwalają na szersze refleksje odnośnie przemian w szkolnictwie i ich znaczenia we współczesnym społeczeństwie.
Słowa kluczowe:
edukacja, kolonizacja, Kościół katolicki, dobroczynnośćBibliografia
Birenbaum Halina (2012), Nadzieja umiera ostatnia, Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.
Borowski Tadeusz (2009), Wybór opowiadań, Warszawa: Wydawnictwo Sara.
Chudziński Edward (1975), Chłopski ruch literacki w dwudziestoleciu międzywojennym, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 59–96.
Gierak-Onoszko Joanna (2019), 27 śmierci Toby’ego Obeda, Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie.
Iwańska Alicja (1988), Baśń amerykańska, Londyn: Aneks.
Iwańska Alicja (1998), Polish Inteligentsia in Nazi Concentration Camps and American Exile. A Study of Values in Crisis Situations, Lewiston: Edwin Mellen Press.
Kotarbiński Tadeusz (1987), Drogowskazy etyki niezależnej, w: T. Kotarbiński, Pisma etyczne, red. P.J. Smoczyński, Wrocław: Ossolineum, s. 179–184.
Majewski Paweł (2019), Jeszcze jeden raj utracony. O reportażu Joanny Gierak-Onoszko „27 śmierci Toby’ego Obeda”, „Kultura Liberalna”, nr 32 (552), https://kulturaliberalna.pl/2019/08/06/pawel-majewskirecenzja-gierak-onoszko-27-smiercitobyego-obeda/ [dostęp 15.03.2022].
Pomeranz Kenneth (2005), Empire & “Civilizing” Missions, Past & Present, “Daedalus”, vol. 134, no. 2, pp. 34–45.
Rolleczek Natalia (1975), Drewniany różaniec, Warszawa: Iskry.
Schulte Barbara (2012), Europe Refracted Western Education and Knowledge in China, “European Education”, vol. 44, no. 4, pp. 67–87.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.