Narracje krajobrazu. Rampa w Auschwitz
Abstrakt
W artykule podjęto kwestię wpływu działań muzealniczych oraz polityki pamięci i upamiętniania na przemiany krajobrazów Zagłady. Krajobrazy te, utrwalone w tekstach literackich w konkretnym momencie i konkretnej postaci, przez dziesiątki lat ulegały wielu przemianom i podlegały różnym, często politycznie motywowanym, procesom. Jak dowodzi autorka, pozornie wydawać by się mogło, że zmiany te nie muszą powodować zmian w czytelniczym odbiorze tekstów opartych o doświadczenia własne ich autorów, w praktyce jednak przestrzeń, miejsce i czas mogą być istotnymi elementami określającymi wartość i autentyczność zapisanego doświadczenia.
Słowa kluczowe:
krajobraz, muzealnictwo, polityka pamięci, HolocaustBibliografia
Borowski Tadeusz (1971), Proszę państwa do gazu, w: T. Borowski, Opowiadania wybrane, wyb. i układ T. Drewnowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 116–139.
Dillon Sarah (2005), Reinscribing De Quincey’s palimpsest: the significance of the palimpsest in contemporary literary and cultural studies, „Textual Practice”, Vol. 19, No 3, s. 243-253.
Karwowska Bożena (2021), Space and Narration of Auschwitz Camp Complex, w: Auschwitz: History, Place and People. An Academic Guide to the Camp Complex, red. B. Karwowska, J. Lachendro, P. Setkiewicz, Oświęcim: Auschwitz-Birkenau State Museum, s. 227–240.
Qiao Jinghui, Xi Xuesong, Zhang Guangming, Liang Shifan (2024), Interpretation of associative cultural landscape based on text mining of poetry: taking Tianmu Mountain on the Road of Tang Poetry in Eastern Zhejiang as an example, „Heritage Science”, 12, 21, https://doi.org/10.1186/s40494-024-01140-5 [dostęp 13.09.2024].
Sendyka Roma (2021), Poza obozem. Próba rozpoznania, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Sieradzka Agnieszka [oprac.] (2011), Szkicownik z Auschwitz, Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.
Wolski Paweł (2013), Tadeusz Borowski – Primo Levi. Prze-pisywanie literatury Holocaustu, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
https://www.auschwitz.org/historia/zaglada/rampy-wyladowcze-i-selekcje/[dostęp 13.09.2024].
https://www.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/album auschwitz/lili-jacob.asp [dostęp 13.09.2024].
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.