Nad trumną bohatera romantycznego

Maria Makaruk

Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-9210-5533


Abstrakt

The article is an analysis and interpretation of Juliusz Słowacki’s Kordian directed by Jakub Skrzywanek at the Polish Theatre in Poznań in January 2018. Although it is a discussion with romantic stereotypes and myths, rather than another classical staging of the play, Skrzywanek’s staging is one of the most interesting voices in the Kordian case in years. This essay is an attempt to reconstruct the performance on the basis of its reviews and statements of the staging’s creators.

Słowa kluczowe:

theatre, performance, review, romanticism, stereotype

Bizan Marian, Hertz Paweł (1972), Glosy do „Kordiana”, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Chacko Magdalena (2006), Dramat i teatr Juliusza Słowackiego. Rekonesans, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Fieguth Rolf (2001), Granice ironii w „Kordianie” Juliusza Słowackiego, w: Ciało, płeć, literatura. Prace ofiarowane prof. Germanowi Ritzowi, w pięćdziesiątą rocznicę urodzin, red. M. Hornung, M. Jędrzejczak, Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 9–24.

Godlewski Stanisław (2018), Siksa mówi: żarty się skończyły, „Gazeta Wyborcza Poznań”, 15 stycznia 2018, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36000,22902872,teatr-polski-w-poznaniu-kordian-w-rezyserii-jakuba-skrzywanka.html.

Kaczyńska Leokadia (2006), Winkelried ożył. Teatralne odczytywanie „Kordiana” (1945– –2000), Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Kosiński Dariusz (2018), Doprawdy, nie wiem, co mu jest, „Tygodnik Powszechny”, nr 7, s. 68–70.

Kurska Anna (2006), Fragment i całość w dramaturgii Juliusza Słowackiego, w: Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 85–126.

Kuziak Michał (2009), Słowacki – nihilistyczny? Wokół „Kordiana”, w: Nihilizm i historia. Studia z literatury XIX i XX wieku, red. M. Sokołowski, J. Ławski, Białystok: Trans Humana, Warszawa: IBL PAN, s. 171–199.

Maciejewski Janusz (1961), Kordian. Dramatyczna trylogia, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Masłowski Michał (1978), Dzieje bohatera. Teatralne wizje „Dziadów”, „Kordiana” i „Nie-Boskiej Komedii” do II wojny światowej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Mikołajczyk Jacek (2015), Czy Kordian był terrorystą. Noc romantyczna jako (przed)świt romantyzmu, w: Noce romantyków. Literatura – kultura – obyczaj, red. M. Ursel, D. Skiba, A. Rej, Kraków: Universitas, s. 11–22.

Morawski Piotr (2018), Inna polityka jest możliwa, „Dialog”, nr 10, s. 145–155.

Piwińska Marta (2005), Złe wychowanie, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Siwiec Magdalena (2009), Słowacki i nowoczesność, w: Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków: Universitas, s. 109–164.

Szydłowska-Brykczyńska Waleria (1991), Egzystencjalistyczne królestwo albo romantyzm na wygnaniu, Chotomów: Verba.

Szostak Violetta (2018), Jakub Skrzywanek: Chcę pochować Kordiana. Teatr Polski wystawia dzieło Słowackiego. Punkowa Siksa w roli Kordianki, „Gazeta Wyborcza Poznań”, 12 stycznia 2018, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,105531,22883342,jakubskrzywanek-chce-pochowac-kordiana-teatr-polski-wystawia.html?disableRedire cts=true.

Pobierz

Opublikowane
2018-06-28



Maria Makaruk 
Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-9210-5533



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.