„...Bo wiedział, że dopuściłem się żartu”. O „Mężu i żonie" Aleksandra Fredry w reżyserii Bohdana Korzeniewskiego z 1949 roku

Maria Makaruk

Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski

Maria Makaruk, dr, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, literaturoznawczyni i teatrolożka, badaczka dziejów inscenizacji dramatu romantycznego i współczesnego teatru. Autorka książki Antoni Edward Odyniec – romantyk w zwierciadle biedermeieru (Warszawa 2012). Sprawuje opiekę naukową nad Kołem Naukowym Krytyki Teatralnej na Wydziale Polonistyki, jest przewodniczącą Warszawskiego Oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i członkinią Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.


https://orcid.org/0000-0002-9210-5533


Abstrakt

The theme of this paper is Aleksader Fredro’s Maż i żona [Husband and wife] – one of the most valued performances in the works of Bohdan Korzeniewski. The author reconstructs the actual performance based on reviews, director comments and remarks preserved in the prompter’s copy and proves that
superimposing these perspectives shows the emancipatory potential of stage play. The author concludes that interpreting Husband and wife in a libertine spirit matches Korzeniewski’s directing strategy which can be
described as Wallenrodic.

Słowa kluczowe:

theatre, drama, comedy, staging, Polish People’s Republic

Artemski Jerzy (1949), Nieudane nowatorstwo, „Dziś i Jutro”, nr 47.

Beylin Karolina (1949), Świat plotki i wiecznego próżniactwa. „Mąż i żona” Aleksandra Fredry w Państwowym Teatrze Kameralnym, „Express Wieczorny”, nr 323.

Budrowska Kamila (2014), Cenzura obyczajowa w Polsce w latach 1948–1958, w: K. Budrowska, Studia i szkice o cenzurze w Polsce ludowej w latach 40. i 50. XX wieku, Białystok: Wydawnictwo Alter Studio.

Dąbrowski Stanisław, Górski Ryszard (1963), Fredro na scenie, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Grodzicki August (1949), „Mąż i żona” A. Fredry w Państwowym Teatrze Kameralnym, „Kurier Codzienny”, nr 312.

Jakubiszyn Anna (1949), „Mąż i żona”, „Polska Zbrojna”, nr 317.

Jaszcz [Szczepański Jan Alfred] (1949), Hrabiowie się bawią i nudzą, „Trybuna Ludu”, nr 315.

Kantor Tadeusz i in. (1957), Autor a inscenizator. Rozmowa Tadeusza Kantora, Bohdana Korzeniewskiego, Konstantego Puzyny i Adama Tarna, „Dialog”, nr 11.

Korzeniewski Bohdan (1949), Komedia omyłek krytycznych, w: Aleksander Fredro, Mąż i żona, Państwowy Teatr Polski w Warszawie, program teatralny.

Korzeniewski Bohdan (1949), Socjologia w trwałej ondulacji, „Rzeczy Teatralne”, nr 2/3.

Krzywicka Irena (1948), Kwartet miłosny, „Rzeczpospolita”, nr 313.

Markiewicz Henryk (1956), Kampania fredrowska Boya, w: T. Żeleński (Boy), Obrachunki fredrowskie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Matuszewski Ryszard (1950), Fredro w teatrze Kameralnym, „Kuźnica”, nr 3.

Rymkiewicz Jarosław Marek (2000), Aleksander Fredro i jego krytycy, w: A. Fredro, Komedie i inne utwory, Warszawa: Świat Książki.

Siekierska Jadwiga, O moralności proletariackiej. Tezy referatu, Instytut Kształcenia Kadr Naukowych przy KC PZPR, AAN, sygn. 2/1565/0 Akta Jadwigi Siekierskiej.

Spink John Stephenson (1974), Libertynizm francuski od Gassendiego do Voltaire’a, przeł. A. Neuman, Warszawa: Książka i Wiedza.

Stene-Johansen Knut (2013), Historia uwodzenia, przeł. K. Breś, Warszawa: Bellona.

Szejnert Małgorzata (1988), Sława i infamia. Rozmowa z Bohdanem Korzeniewskim, Warszawa: Aneks.

Wielowieyska Helena (1949), Sztuka dobrego teatru, „Dziennik Literacki”, nr 48.

Wojtczak Mieczysław (2016), Teatr na scenie polityki 1944–1969, Warszawa: Studio EMKA.

Wójcicki Bolesław (1949), Aleksander Fredro, „Mąż i żona”, Państwowy Teatr Kameralny, „Życie Warszawy”, nr 316.

Żeleński Tadeusz (Boy) (1956), Obrachunki fredrowskie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pobierz

Opublikowane
2019-07-01



Maria Makaruk 
Wydział Polonistyki Uniwersytet Warszawski

Maria Makaruk, dr, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, literaturoznawczyni i teatrolożka, badaczka dziejów inscenizacji dramatu romantycznego i współczesnego teatru. Autorka książki Antoni Edward Odyniec – romantyk w zwierciadle biedermeieru (Warszawa 2012). Sprawuje opiekę naukową nad Kołem Naukowym Krytyki Teatralnej na Wydziale Polonistyki, jest przewodniczącą Warszawskiego Oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i członkinią Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.

https://orcid.org/0000-0002-9210-5533



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.