Paryż Kossaków. Śladami wspomnień rodzinnych

Wizerunek stolicy Francji w utworach memuarystycznych oraz artystycznych Wojciecha Kossaka, Magdaleny Samozwaniec i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

Ewelina Adamik

Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0001-5104-2487


Abstrakt

The article discusses the ties of the Kossak family with the nineteenth- and twentieth-century Paris, tracing the facts in the existing artistic works and memoirs. The author concentrates on the artistic connections, especially concerning Juliusz, the progenitor of the Kossak family, with the Parisian artists and Polish modernist bohemia. The author shows the strong connections between Wojciech Kossak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska and Magdalena Samozwaniec and Paris, and she proves that the city was the source of creative inspiration.

Słowa kluczowe:

Polish diaspora in Paris, bohemia, memoir writing, Kossak family

Bobrowska Ewa (2012), Emancypantki? Artystki polskie w Paryżu na przełomie XIX

i XX wieku, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, z. 1–2,

s. 11–27.

Kossak Wojciech (2016), Wspomnienia, oprac. K. Olszański, Warszawa: Pax.

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria (2012), Wojnę szatan spłodził: zapiski 1939–1945,

oprac. R. Podraza, Warszawa: Agora.

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria (2019), Złote myśli kobiety. Wiersze zebrane, red.

M. Nalewski, Warszawa: Prószyński Media.

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, Jasnorzewski Stefan (2015), Z Tobą jednym. Listy

Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Stefana Jasnorzewskiego, oprac. E. Hurnikowa,

Warszawa: W.A.B.

Podraza Rafał (2008), Córka Kossaka, wspomnienia o Magdalenie Samozwaniec,Warszawa:

Instytut Wydawniczy Latarnik.

Samozwaniec Magdalena (1960), Pod siódmym niebem, Warszawa: Wydawnictwo

MON.

Samozwaniec Magdalena (1973), Zalotnica niebieska, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Samozwaniec Magdalena (1989), Maria i Magdalena, t. 1–2, Szczecin: Glob.

Samozwaniec Magdalena (2010), Z pamiętnika niemłodej już mężatki, oprac. R. Podraza,

Warszawa: W.A.B.

Samozwaniec Magdalena (2014), Moich listów nie pal. Listy do rodziny i przyjaciół, oprac.

R. Podraza, Warszawa: W.A.B.

Stachula Paulina (2014), Mityzacja przestrzeni miejskiej Krakowa i Paryża w poezji Marii

Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ.

Nauki Humanistyczne”, nr specjalny 5 (1/2014), s. 91–107.

Wierzbicka Anna [oprac.] (2008), Artyści polscy w Paryżu, antologia teksów o polskiej

kolonii artystycznej czynnej w latach 1900–1939, Warszawa: Neriton, Instytut

Sztuki PAN.

Wierzbicka Anna [oprac.] (2012), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji

w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, lata 1900–1921, t. 1,

Warszawa: Neriton, Instytut Sztuki PAN.

Wierzbicka Anna [oprac.] (2015), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji

w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, 1922–1929, t. 2, Warszawa:

Neriton, Instytut Sztuki PAN.

Wierzbicka Anna [oprac.] (2016), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji

w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, 1930–1939, t. 3, Warszawa:

Neriton, Instytut Sztuki PAN.

Ziejka Franciszek (2008), Mój Paryż, Kraków: Universitas.

Pobierz

Opublikowane
2020-07-15



Ewelina Adamik 
Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-5104-2487



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.